woensdag, september 21, 2011

L'Aquila

Galileo Galilei. Portrait in crayon by Leoni.Image via WikipediaIn Italië zijn geologen en seismologen voor de rechtbank gedaagd, omdat ze de aardbeving in L'Aquila niet juist hebben voorspeld...
Beide "wetenschappen" blinken uit door het feit dat ze eigenlijk nog veel meer in de ON-wetenschabben liggen dan in het weten....
Momenteel is er nog geen mens die een aardbeving precies kan voorspellen. Ze weten wel meestal dat er een aardbeving zit aan te komen, maar er een datum laat staan een uur op te kleven ??? Noppes !
Zo wacht men al jaren op de zware aardbeving in de omgeving van San Francisco, waar  een grote breuklijn loopt. Maar wanneer die juist gaat gebeuren ????
Aardbevingen vinden meest plaats aan de breuklijnen, plaatsen waar de tektonische platen elkaar raken, wegduwen, langs elkaar schuren, de ene onder de ander kruipt of dergelijke fenomenen. Daar zitten ook de meeste vulkanen.
Ook vulkaanuitbarstingen kunnen nog steeds niet nauwkeurig voorspeld worden. In hetzelfde Italië zijn seismologen nu een gat aan het boren in een oude caldera (soort kratervorm), waarbij ze een paar duizend meter diep zullen gaan, in de hoop dat ze dan op een iets betere manier de komende ramp zouden kunnen voorspellen.  De komende ramp is in dit geval wel zeer belangrijk, want mocht deze "slapende" vulkaan plots weer wakker worden, dan zou het wellicht invloed hebben op heel Europa, waar door de stoflagen in de atmosfeer de temperatuur drastisch zou kunnen zakken. We zitten daar nu in een alarmfase, want de bodem is er in een zeer korte tijd zo'n dikke 3 meter omhoog gekomen. Maar een exacte voorspelling??? Niet mogelijk... Helaas (Er ligt in de caldera een behoorlijk grote stad !)

Het erge is dat men, door een dergelijk onzinnig proces, niet alleen die enkele wetenschappers treft, maar gans het wetenschappelijke onderzoek in deze materie. Wie zal nog durven seismoloog zijn, als je het risico loopt aansprakelijk te worden gesteld voor een aardbeving die je niet kunt exact voorspellen. Bij een breuklijn waar twee tektonische platen langs elkaar wrijven, wordt een spanning opgebouwd, die op een gegeven moment resulteert in een aardbeving, een plots schuiven van de platen. Het is überhaupt niet mogelijk dit exact te voorspellen, daar er ontelbare factoren in meespelen... Denk maar aan al de soorten gesteenten die in de verschillende lagen boven elkaar liggen, en waarvan de weerstand verschillend is.
Wat nu gebeurt is dus niet alleen onzinnig, het is ook remmend op de verdere ontwikkeling van de wetenschap. Galileo mocht zijn stelling niet verdedigen, en iedereen vindt nu dat dit wel een van de onzinnigste dingen was die de kerk ooit kon stellen, maar l'histoire se répète...


Groot nieuws !
In de U.S.Army mogen homo's plots en eindelijk homo zijn...
We weten nu al een tijdje dat homoseksualiteit in de genen zit. Dat het dus geen ziekte is, dat het zelfs niet een afwijking is, maar gewoon een iets andere opstelling in de dna... Met andere woorden, je bent het of je bent het niet, en je kunt er niet echt iets fundamenteels aan doen. Je kunt het misschien negeren, maar dat doet het niet weg, en zal wellicht een reden zijn tot zich niet goed in zijn vel voelen.
Waar ik wel een hekel aan heb, is dat het momenteel wat lijkt op een modeverschijnsel, waarbij het in is je te outen als homo. Net zo min als ik hou van overdreven macho-gedoe, hou ik van overdreven homo-gedrag... Ik ken een paar homo's, en als zij een staal zijn van de "soort", dan moet ik vaststellen dat homo's heel lieve mensen zijn. Ik heb er dus helemaal niets tegen, maar als ik ze publiek zie homo-achtig doen, dan stoort mij dat. Het stoort mij evenzeer als ik een hetero-koppeltje veel te ostentatief elkaar zie aflikken...
Met andere woorden, voor mij hoort het baltsgedrag van de mens binnenskamers te gebeuren, niet in het publiek.
Ik weet dat ik ouderwets klink en wellicht ook ouderwets ben, maar ik vind het gewoon niet gepast, storend.  Ik ben een kind van mijn tijd. Maar vergeet niet, dat dergelijke dingen steeds weer terugkomen. Waar de houding nu naar zeer tolerant neigt, zal de volgende generatie wellicht weer gaan neigen naar strenge terughoudendheid. Ik kan dus wellicht evengoed stellen dat ik niet ouderwets ben, maar een voorloper. De geschiedenis van het menselijk gedrag lijkt immers steeds van het ene uiterste naar het andere te zwaaien.
Het gevolg is steeds weer een kloof tussen generaties.
Maar we wijken af. Ik wil dus gewoon stellen dat ik blij ben dat nu ook in het Amerikaans Leger homo's gewoon mens mogen zijn...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: