donderdag, september 15, 2011

Monsters...

Mexico - Museo de antropologia - Dieu du maïsImage via WikipediaToen ik vanmorgen mijn gymnastiek stond te doen, hoorde ik in de verte een naderend voorwereldlijk gebrul... Op de muur zag plots hel oranje flitsen die alles in een hels licht plaatsten.
Het gebrul kwam nader en nader.
Een hele colonne op dikke enorme rubberbanden gromde voorbij en boorde zich plots in de maïs. Meteen spoot een dikke groene massa de lucht in, netjes opgevangen in de brede muil van een kar, getrokken door één van de drie begeleidende tractoren...
Anny ! Ze doen de maïs af !
Rattenalarm !
Want wie in de omgeving woont of woonde van maïsvelden, weet dat honderden ratten dat veld als supermarkt met onuitputtelijke voedselrekken beschouwen... Als men dan plots het rattenwarenhuis verwijdert, dan zoeken ze soelaas waar ze het ook maar kunnen vinden...Dus ook in de huizen, en zeker in de kippenhokken, waar de geur van het vertrouwde maïs hangt in het kippenvoer...
Straks gaan we, buiten het kippenhok, weer een gesloten bak zetten, met één ingang, waar we dan overvloedig rattengift leggen... morgen weer bij te vullen, een à twee weken lang, tot de massa gift niet meer mindert...
Maïs kost ons handen vol geld. En echt niet alleen als voer voor de kippen.
Ik heb een hekel aan maïs voor mijn deur.
Niet alleen omdat dat kruid heel hoog wordt en mijn prachtige panorama op de mooie Vlaamse Ardennen verhult, maar vooral omdat we nadien weer het gevecht met de ratten moeten aanvangen.
djudedju

Oh ja, wellicht ha u verwacht dat ik zou schrijven over BHV ?
Nee, ik acht het veel te vroeg... Niet alleen is het nog maar een "akkoord" tussen de onderhandelaars, en moeten de divers achterbannen zich nog uitspreken, maar bovendien moet het dan nog goedgekeurd worden in parlement en aanhangsels...  Wellicht zal het ook nog heel wat moeilijkheden veroorzaken in de deelregeringen, waar misschien een nieuwe - er op volgende - crisis zal ontstaan, met rimpelingen tot in het parlement, waar ze net als een tsunami bij het bereiken van de kusten, metershoge golven kan veroorzaken...
Nee, ik schrijf daar nog niet over, ik wacht af
met spanning
en een beetje gniffelend in het vooruitzicht van alles wat nog komen gaat.
Waar ik dan ellenlange blogs kan over plegen.

Straks gaat Anny de haag scheren, en ga ik nu en dan kijken of alles nog in orde is met haar. Want het is verschrikkelijk dat zij dat moet doen, en al even verschrikkelijk dat ik me moet beperken tot toekijken. Iedere keer weer ben ik bang dat er iets zou gebeuren.

En deze namiddag zouden we dan op bezoek gaan bij schoonbroer die geopereerd is, en vier overbruggingen kreeg... Maar het is niet meer nodig. Hij herstelt veel vlugger dan verwacht, en gaat deze middag al naar huis...

En morgen moeten we naar het huis van tanteke... De notaris zal er zijn en heel de procedure voor de verkoop wordt er in gang gezet... Erfgenaam zijn is een heel ingewikkeld iets ! Er zijn een pak wettelijke voorschriften die je moet naleven, en waar we eigenlijk niets van weten.
Het is een beetje zoals met de politiek... Als je het ingewikkeld genoeg maakt, dan blijft er meer aan de strijkstok hangen... De strijkstok, dat is de notaris, en vooral de staat...

Je moet op voorhand je erfenis melden aan de belastingen. Heb je het te ontvangen cijfer te hoog ingeschat, en dus te veel aangifte gedaan, dan ben je dat geld kwijt. Heb je te weinig aangegeven, dan moet je uiteraard het verschil bijpassen, en krijg je nog een boete bovenop... De staat wint, hoe dan ook. Nu weet ik tenminste wie al die politici en al die ministers en regeringen betaalt: ikke ! en jij...

Ach, ik maak er me niet druk om... Ik hoefde niet zo noodzakelijk in dat testament te staan. Ik heb goddank genoeg om mijn leventje te leiden (lijden?)... en de rest is eigenlijk bijzaak. Ik ben gelukkig niet een van die mensen die wanhopig zit te scharrelen om meer en meer en meer... Ik leef. En ik heb genoeg om te leven zoals ik dat wil, dank zij het feit dat ik leerde niet te veel te willen. Ik zei het al eerder, het geluk zit hem in het aanvaarden, niet in het verwerven.

tot de volgende ? (op de foto: de god van de maïs...)
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: