zaterdag, september 17, 2011

Emily

Newborn sonImage via WikipediaHet zal je maar gebeuren !
Een dametje krijgt plots hevige weeën, manlief stopt haar in de auto en haast zich naar de materniteit. Maar de zenuwen of de stress deden hem de verkeerde afslag nemen... Wat hij ook deed, hij vond de weg niet terug...
Het kindje is in de wagen geboren, met de vader als vroedvrouw... En zie, eens de spanning weg vond hij meteen daarna de weg terug naar het moederhuis... om er de navelstreng te laten doorknippen...
Het kindje kreeg de naam Emily...

Gek hoe we door spanning en stress soms helemaal het noorden kwijtraken.
De man zal echt wel de weg hebben gekend, en alleen de zenuwen deden hem de verkeerde afslag kiezen, en daardoor nog meer spanning, en hij vond dan zelfs helemaal niets meer terug...
En als de spanning weg was, was ook het geheugen er terug.
Niet iedereen verliest het noorden bij spanning, er zijn er die dan plots extra alert zijn, en veel beter en sneller reageren dan anders. Maar geen mens wordt door de spanning gerust gelaten. Iedereen verandert onder druk.
Je ziet dat ook bij rampen.
Sommige mensen verstenen als het ware, anderen vluchten en nog anderen reageren gepast op de ramp.
Het is wellicht dat verschijnsel dat mede de oorzaak is van de vele slachtoffers bij rampen.
Herinner je maar branden, waar een massa volk opgesloten zit. Iedereen weet wat hij moet doen, iedereen weet dat je best ordentelijk - zonder geduw of getrek - naar buiten gaat, maar iedereen wil als eerste buiten zijn, en enkelen zullen wellicht ook als versteend blijven staan... Er zijn bijna altijd slachtoffers, niet door de brand, maar gewoon doodgetrapt onder de vluchtende massa...
Ik heb het -gelukkig maar- nog niet meegemaakt. Dus ik weet niet hoe ik zou reageren.
Zou ik ook tot de wegrenners behoren? Tot de versteenden?
... of zou ik koelbloedig blijven en zo gepast mogelijk reageren?

Eén ding weet ik, ik ben geen rampentoerist.
Ik had nochtans aanleg daarvoor, want ik hoorde ons moeder honderden keren vertellen dat ik als kind nooit recht naar huis kwam, dat ik altijd alles had gezien wat er gebeurde op en naast de weg van en naar school... Ik herinner me dat niet meer, en in ieder geval betrap ik mezelf nooit meer op een dergelijke actie. In tegendeel, als ik nu hoor van kijkfiles en ramptoeristen, dan erger ik mij aan die mensen die het normaal verkeer of de normale hulpverlening hinderen door hun nieuwsgierigheid.
Maar dat geeft me geen idee over mijn reactie bij rampen.

Ik hoop dat ik het nooit hoef te weten te komen...
Maar iedere keer zit ik, als er beelden van dergelijke dingen bij ons komen via TV, verbaasd naar het fenomeen Mens te kijken. Eén van de dingen die me heel erg bij blijven zijn de beelden van de Heizelramp, waar voetbalfans door paniek elkaar verdrukten en vertrapten. Waar de angst en het afgrijzen op de gezichten te lezen was. Waar wellicht heel wat mensen heel lang nadien nog het gevoel zullen herinnerd hebben, van een lichaam onder hun voeten...
Ik heb jaren het geluid gehoord van een kat die onder de wielen van mijn auto terecht kwam... Ik hoor nu nog de beentjes kraken... Ik kon het beest niet ontwijken, maar het blijft me bij. Wat moet het niet zijn als je nog steeds een mens onder je voeten voelt...

Eén keer heb ik verschrikkelijke angst gekend... Ik werkte in Beernem, moest normaal nog tot 22.00' uur werken, maar mijn baas stuurde me weg om 21.00' uur omdat er buiten een verschrikkelijke sneeuwstorm was.  Ik moest daar door met de fiets. Door de wind lag de sneeuw op hopen gewaaid, en op hele stukken was de weg niet meer te zien... Ik ben ik weet niet meer hoe dikwijls in grachten gesukkeld, ben door sneeuw gewaad, tastend of ik nog op de baan liep... het was na 2 uur in de morgen toen ik thuis raakte, een afstand van normaal 17 km... Ik was door en door koud, het ijs hing op mijn gezicht... Ik heb dan echt gevreesd niet meer thuis te geraken, en jaren nadien, deed het zien van dwarrelende sneeuw mijn buik samen krampen in een angstreactie...
Gek... sneeuw is normaal gezien zacht, niet eens echt koud, zeker niet als er geen wind is. Maar het was de herinnering, niet de sneeuw op zich die me telkens weer deed huiveren.

Maar het is een feit dat je dus niet steeds op een logische, normale manier reageert op de feiten. Een vroegere gebeurtenis kan je zodanig beïnvloeden dat je jezelf niet meer onder controle hebt.

We menen wel dat we alles aankunnen, maar we zijn heel snel uit ons lood te slaan... We zijn tegenover zaken die onze macht te boven gaan, heel snel weer heel kleine mensjes...

En weer sta ik voor hetzelfde thema, we zien onszelf als heersers van de wereld, en er hoeft maar iets te gebeuren en we zijn niets meer...

Op dat moment van niets zijn, dan zijn we wellicht wat we werkelijk zijn.
--- een stofje in een brede baan zonlicht, dwarrelend zonder enige controle op de dingen.

om over na te denken

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: