vrijdag, augustus 12, 2011

Op naar dictatuur ?

Special Forces GIs aboard a transport aircraft.Image via Wikipedia't Regent weer...
Vanmorgen bekeek ik, binst ik aan het turnen was, mijn lindeboom, en we zijn nog niet eens half augustus, en de bladeren hebben nu al al hun frisheid verloren. Het lijkt of de koude van deze "zomer" de groei al meteen heeft stopgezet. De bladeren zijn allemaal donkergroen, je ziet geen groeipunten meer. Normaal moeten de toppen van de takken nog lichtgroene bladeren vertonen...

Het is koud. Zeker voor de tijd van jaar.
We hebben een gek jaar tot nu toe... Een veel te warm en te droog voorjaar, en de zomer meteen vergeten en inschrijven als een zeer vroege en lange herfst. Ik vraag me af hoe de rest van het jaar nog zal worden? Als ik een gokje mag wagen, het zou me niet verwonderen mochten we nu weer een extreem warme herfst kennen...

Ik las een artikeltje over The Special Forces... Tot mijn verbijstering zijn er nu zo'n 70 landen waar de speciale strijdkrachten van Amerika momenteel aan het optreden zijn, of dit jaar al opgetreden hebben. En tegen het eind van het jaar verwacht men dat het 120 landen zal bedragen.

Allemaal in het teken van democratie... ?

Kijk, we zien nu hoe de Westerse democratische landen zich gaan moeien in de Arabische opstanden... Ik weet niet wat ik daar moet van denken. Ik stel me dan de vraag, mocht het hier zijn, zouden we het leuk vinden dat Amerika zich met onze ruzies zou komen bemoeien ? Misschien iets aanvaardbaarderder voor wie "geholpen" wordt, maar des te erger voor de andere partij. En wellicht zou iedereen zich veel bitsiger opstellen dan zonder die "hulp".

Het doet me wat denken aan een gezin, waar de partners wat ruzie hebben ('t is stil waar het nooit waait). Gewoonlijk blijft dat bij een woordenwisseling, zonder veel erg, met een spoedige oplossing, maar als er zich een derde mee moeit, dan pas ben je er van verzekerd dat de ruzie diep en fundamenteel wordt ! De houding verhardt zich onmiddellijk, 't zij door het feit dat je je gesteund voelt, 't zij net doordat je je verweer sterker moet opbouwen.

Ik kan dan ook moeilijk weg met het idee dat het een vredesmissie is... Het is bijna het tegengestelde. Wat de blauwhelmen doen lijkt mij iets anders, die gaan gewoon een buffer vormen, een neutrale zone maken tussen de partijen.

Nee, voor mij is steun geven niet echt een oplossing. Integendeel. Wie je ook steunt, je kiest partij. En dus veroorzaak je een bijkomende spanning.
Natuurlijk kun je stellen dat een dictatuur en bijhorende onderdrukking manifest slecht zijn, maar ik geloof niet in een oplossing met wapens. Want de ervaring leert dat dit gewoonlijk resulteert in een dictatuur van de andere kant.
Nee, als we iets willen en kunnen doen, dan moet het m.i. gebeuren door onderhandelen en nog eens onderhandelen. Zelfs het opzetten van een economische barrière resulteert niet in een oplossing, wel in een nog slechtere situatie van de al onderdrukte bevolking.

De vrijheid van het betroffen volk moet van onderuit groeien, hoogstens met wat verbale steun van derden...

Uiteindelijk zijn alle landen ter wereld doorheen die fase heen moeten groeien. Kijk maar in je geschiedenisboekjes, allemaal komen we uit een situatie van dictatuur, onderdrukking. Weliswaar in een heel gamma van vormen, maar allemaal onderdrukt...

Het is nu onmogelijk vast te stellen of in te denken, hoe de situatie in al die landen zou zijn geëvolueerd, zonder de kolonisatie van de Westerse landen (nu kampioenen van de democratie...)... Misschien zouden er daar landen bij zijn, die nog in de "middeleeuwen" zouden zitten, maar wellicht ook landen die zich hadden ontwikkeld tot moderne en democratische staten, misschien veel democratischer dan wat wij nu kennen...
Uiteindelijk zijn wij, het vrije Westen, de schuld van een hele resem van de huidige moeilijkheden. Wij hebben die landen ooit hun wortels afgesneden, en hen willen enten op ons systeem. Het gevolg is dat ze nu hun eigen basis kwijt zijn, en onze basis niet echt hebben.

En niemand maakt zich daar echt druk over...
Tenzij de hongerigen en de opstandigen hun land ontvluchten en hier soelaas zoeken, want dan zijn dat allemaal van die "ambetante vreemdelingen die onze economie schade berokkenen"... En krijg je opstanden zoals een paar jaar terug in Frankrijk en nu in Engeland...en wellicht straks ook nog hier en daar...

Ik zou kunnen stellen dat we oogsten wat we gezaaid hebben, maar daar heeft niemand iets aan... Ik ben het immers niet, u bent het niet, bijna niemand van ons heeft daadwerkelijk de koloniaal gespeeld, heeft effectief de kolonie onderdrukt en leeggeroofd... Dat is het werk van onze voorvaderen, en dan eigenlijk nog maar van enkelingen uit die voorvaderen... Maar we hebben er met zijn allen de vruchten van gegeten. En onze democratie is grotendeels voortgevloeid uit de stijgende welvaart, welvaart die voor een groot stuk kwam uit de kolonies...

Nee, we kunnen de klok niet terugdraaien... Maar laat ons in hemelsnaam proberen van iets wijzer te worden... Laat ons in plaats van wapens te verkopen, delen in onze welvaart... Want het is uit de welvaart dat de democratie is gekomen...
... en weet je, als onze welvaart sterk zou dalen, zouden we dan straks ook niet weer in een dictatuur sukkelen...
Niet alleen een stap terug zetten, maar ook stapje per stapje de vrijheid verliezen...
Is het je ook al opgevallen dat er steeds meer wetten en steeds meer bedilzucht komt van uit de overheid?
We lijken al goed op weg...


tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: