zondag, april 24, 2011

Wablief ????

Benedictus XVIImage by Sebastian Bergmann via FlickrVan een echt paasbericht gesproken ! Het Gallo-Romeins museum van Tongeren verkoopt zijn Neanderthalers en ook enkele voorhistorische dieren ! Dat is pas een wederopstanding ! Die lui waren geen drie dagen dood, maar vele millenia ! En als ze dan terug zijn, vliegen ze in de uitverkoop!
Soms heb ik het gevoel dat "ze" ook de Christus in de uitverkoop willen zetten. Geloof is immers bijna een smerig woord geworden, de dag van vandaag.
Ergens heb ik daar een beetje moeite mee. Niet dat ik nu DE gelovige ben, maar je moet je evenmens niet aanvallen in zijn overtuiging(en), en dat zien we de laatste tijd voortdurend. Als je niet gelovig bent, of door al de heisa rond pedofilie en zo, een hekel kreeg aan de kerk en dat ook op het geloof schuift, dan nog moet je je niet afreageren op diegenen die nog steeds gelovig zijn.
Het voelt bij mij een beetje aan als overreactie. Eigenlijk ben je niet helemaal zeker van het feit of je nu echt helemaal vrij bent van dat geloof, en om je zelf te overtuigen roep je het hard uit.
Het is net zoiets als de mensen die zich laten ontdopen. Dat vind ik ook zo absurd. Als je niet meer gelooft, dan geloof je überhaupt ook niet aan het doopsel, en dan is het toch volkomen onlogisch om iets uit te wissen waarvan je zeker bent dat het er niet is ??? Je kunt het natuurlijk ook bezien als een duidelijke stellingname, maar toch, dan ook nog lijkt het mij heel dicht bij die overreactie, het hard roepen om zichzelf te overtuigen.
Ergens diep in mijn boekenkast zit een heerlijk boekje, dat verhaalt over een van de zevenslapers... In dit geval gaat het over een heilige, die beroemd is voor het feit dat ze na enkele eeuwen weer wakker werden. In het boek doet er ééntje dat nog eens over, in onze tijd (het boek dateert ergens in het midden van de vorige eeuw) en die zich verwondert over de kerk... Ik moet daar geen eeuwen voor slapen, ik verwonder me bijna dagelijks over de kerk. Maar ik moet, als ik eerlijk ben, bekennen, dat wij de kerk veel te veel beschouwen als "onze" kerk. Terwijl de kerk er eigenlijk voor "iedereen" is. Dat is wellicht op zich al de reden van heel wat misverstanden.
De mentaliteit, het gedachtegoed van onze Westerse Wereld is heel anders dan het gedachtegoed en de leefwereld in andere delen van de wereld. Ik ben nu (bijna) 65 jaar, en ik heb een heel stuk van de veranderingen hier meegemaakt. Ik herinner me ook heel goed, hoe ons vader terug kwam van een retraite en vertelde hoe hij geshockeerd was door wat die pater ginder allemaal vertelde. Zijn wereldbeeld was geschokt. Het was helemaal niet makkelijk voor die generatie om de veranderingen in de kerk te aanvaarden. Heel wat dingen waren met de stelligheid verteld van een dogma, en plots mocht en kon het ook anders. En als je daar bij dan ook nog moest vaststellen dat de praktische houding van de clerus naar de moderne mens toe ook nog verder ging dan wat Rome dicteerde, dan was het helemaal niet meer te volgen. En daar zit nu net de basis van heel pak misverstanden. De kerk (Rome) predikt niet alleen voor de Westerse mens, maar voor iedereen, en verkondigt dus teksten die gepast moeten zijn voor iedereen, maar dat kan nooit lukken, gewoon omdat er een immens verschil is tussen de mens van Oudenaarde en de mens ergens in een klein hutje in de rimboe van Afrika. Hun wereldbeeld is veel meer gelijkend op ons wereldbeeld van 100 jaar terug, dan op ons huidig gedachtegoed.

Ik zeg veel meer gelijkend, maar dat is zeer onvolledig... Dat is alleen wat betreft het vernislaagje van de kolonisatie, want bij die mensen leeft ook nog heel wat van de wereld voor de kolonisatie, en tezelfdertijd worden ze dan gedoopt in het computertijdperk en krijgen al de beelden van het decadente Westen over zich heen. Die zullen het nog véél moeilijker hebben met hun wereldbeeld dan ons vader na de retraite !

Wij moeten eens af leren om enkel en alleen te kijken door onze Westerse, rijke bril, en te proberen ook eens begrip te hebben voor die andere wereld. Dan heb je meteen ook wat meer begrip voor een deel uitspraken van de kerk. Niet alle, maar toch een deel van de voor ons wat wereldvreemde uitspraken zijn dan plots wel te plaatsen. (Er zijn er ook een paar die ik helemaal niet kan plaatsen...)

Het is niet goed om dezelfde taal te spreken tegen ons verwende wezens en de arme rest. Het zou wellicht beter zijn mocht de kerk met woordvoerders werken van uit de wereld waar tegen ze praten, en dan kan er best een heel verschil tussen beide zijn. Zonder dat dit afdoet van het geloof. Maar ja, men wil zo nodig dat geloof unitair blijven noemen, en verward het unitair met één taal...
Mocht je hier nu nog vertellen dat alleen het lijk van een rijke mens tot in de kerk komt bij een begrafenis, en dat het voetvolk moet content zijn met het portaal, dan zou je wat meemaken, toch was dit zo'n 160 à 180 jaar geleden nog steeds het geval. Dan kenden we nog een kerk die extreem gericht was ten faveure van de rijken ! Moest je nu eens proberen ! En toch hebben we soms nog het gevoel dat er iets van gebleven is. Je moet in de meeste parochies maar eens kijken hoeveel gewone arbeiders er in de kerkfabriek zetelen...

Dus, zelfs zonder te spreken over macht en over rijkdom, is het bijna onmogelijk om voor iedereen de kerk te zijn... vandaar de vele spanningen en misverstanden.
Maar toch, voor mij blijft het geloof !
Ik kan me gewoon geen wereld voorstellen zonder dat ik die ultieme uitleg van alle vragen heb, en zonder die stevige leidraad om mens te zijn met de mens... En dat maakt ook dat ik voor de anderen alle begrip heb, en hen gerust laat in hun overtuiging...
Overeen komen is immers veel handiger en makkelijker om te leven, en het is bovendien ook nog eens Christelijk... dus....

Aan iedereen een Zalig en Gelukkig Paasfeest !
tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: