vrijdag, april 22, 2011

Lente-eieren ?

PaaseierenImage via WikipediaIn het land van de Vrijheid, in de staat Ohio, mag een paasei voortaan geen paasei meer heten, maar lente-ei, kwestie van de niet Christelijken niet voor het hoofd te stoten.
?????????????
Straks vieren we wellicht ook geen kerstmis meer, maar dennenfeest of zoiets... en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Het gekke is dat de eieren niet afgeschaft worden, of de feesten, maar alleen de link naar het Christelijke...
Ik heb een ander voorstel, laat hen die niet Christelijk zijn gewoon geen paaseieren meer eten, en geen kerstmis meer vieren, maar gewoon aan het werk blijven. Je moet immers consequent blijven niewaar ?

De Christelijken zitten al jaar en dag te klagen dat het Christelijke ideeëngoed achter dat paasei en achter kerstmis verloren gaat, en nu willen ze zelfs de namen ontchristelijken.
Het gekke is dat de feesten oorspronkelijk helemaal niet Christelijk waren !
 De paashaas is trouwens nog een vrolijk rondhuppelend symbool van de voorchristelijke wereld hier in deze regio's. In Vlaanderen is de verchristelijking iets dieper gegaan en werden de hazen plots klokken van Rome, maar de eieren zijn gebleven, uit oeroude tijden tot heden. Helemaal niets Christelijks dus.
Het oude lentefeest werd oorspronkelijk in zowat dezelfde periode van het jaar gevierd, als nadien het Christelijke paasfeest, en goocheme jongens onder de missionarissen linkten de feesten aan elkaar, om het feest te behouden, en het op die manier een Christelijk tintje te geven. Idem met Kerstmis.

Maar het echte Christelijke paasfeest is de herdenking van de opstanding van Christus uit de dood, en Kerstmis is de gedachtenis aan de geboorte van Christus. (Alhoewel niemand precies weet wanneer Christus is geboren, zelfs over het juiste jaartal bestaat heel wat discussie)...

In Ohio zijn de niet-christelijke dus nu eigenlijk van oordeel dat de paaseieren te veel de geur van Christendom uitstralen, terwijl het dus eigenlijk een restantje van het oude heidendom is. Maar ja, ze willen de naam wel weg, maar de eieren en het feest mag blijven. Dus toch terug naar de oude goden van toen?

Hier zien we eigenlijk hetzelfde al een tijdje bezig... Eerst moest het kruisbeeld weg uit alle openbare gebouwen, en nu hebben we de een verbod op de burka, en wat straks ? Op het keppeltje ?

Dat van die burka kan ik nog net plaatsen, omwille van het feit dat de identiteit moet controleerbaar zijn en blijven (Ik mocht net wéér eens een nieuwe identiteitskaart halen, ondanks ik precies weet wie ik ben). Maar wat het godsdienstige aspect betreft, daar ben ik al lang blij dat er sowieso een godsdienst is, want dat is me vertrouwd, en ik kan me niet ontdoen dat dit een stimulans is voor wat meer en wat strengere normen in de maatschappij. (De eeuwige beloning weet je wel). En de normen lijken me tegenwoordig echt wel wat zoek.
Maar ja, ik ben dan ook maar een oude knorrige opa, die bovendien nog eens getroffen wordt door een van die uitwassen...
Ik ga daar dus niet maar weer over door bomen...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: