zondag, januari 02, 2011

De tyrannosaurus in mijn tuin...

Animatronic Tyrannosaurus_Rex at the Dinasaurs...Image via WikipediaJe gelooft me niet? Toch heb je ongelijk, allee, toch een beetje... Want ik heb kippen in mijn tuin, en het schijnt bewezen dat de kip en de tyrannosaurus rex heel, heel erg dichte familie van elkaar zijn. De Rex zou de voorvader zijn van onze kip...
En dan heb ik het iet of wat te kwaad...
De tyrannosaurus Rex is toch uitgestorven? Hoe kan hij dan nakomelingen hebben?

En dan zit ik weer te fantaseren, fantasie is voor mij de oplossing om antwoorden te vinden waar er geen zijn. En ik zou kunnen opteren voor een hernieuwing van het scheppingsverhaal, waarbij de Heer wat stof van de Rex nam en daar de kip uit boetseerde...maar dat lijkt mij niet zo leuk als mijn andere verhalen. Het is zo wat een overschrijven van een oude tekst, en dat is dan plagiaat, en dat mag niet. Dus eens graven in mijn fantasie...
De geleerden zijn het er (bijna, want geleerden hebben de eigenschap het nooit ergens volledig over eens te zijn!) over eens, dat het uitsterven van de dino's te wijten is aan het inslaan van een enorme meteoor op de aarde... Laat ons daar dus mee beginnen...

Alle dino's waar ook ter wereld hieven de kop op, stopten waar ze ook mee bezig waren, en keken verbaasd hemelwaarts... Een brullend geluid, een vurige streep liep van einder naar einder over het uitspansel, en terwijl ze nog aan het bekomen waren van de verbazing volgde een verschrikkelijke aardschok... Bomen ontwordelden, rotsen verguisden, diepe scheuren ontstonden in de bodem en de aarde leek geen vastheid meer te bieden maar te schudden, te beven, te wiegen en te waaien... Waaien? Nee, een verschrikkelijke stormwind bulderde over dat alles heen, zo erg dat beginnende bosbranden uitgeblazen werden als een kaars op een verjaardagstaartje... Het was een hete wind, vol met stof en steentjes en zand die je vel geselde... en die wind leek wel de wereld rond te gaan, want ze hield dagen, ja weken aan, nu eens hard, dan weer iets minder hard. Ondertussen bleef de aarde dooreen schudden, uit de grote scheuren in de aardkorst kwam brandende lava omhoog die de wereld niet alleen in brand stak, maar ook nog de atmosfeer vervulde met rook en gassen en stof... Zoveel stof dat de nacht wel leek te blijven duren... Heel wat dieren waren na de eerste klap al dood, en de kleine restanten die toevallig ergens achter een heuvelrug min of meer gespaard werden van de vuurwind, moesten in het duister en op de tast hun eten zoeken... Kadavers en groen waren er nog voor handen, maar het groen dat ze op aten kwam, door het gebrek aan licht slechts sporadisch terug, en was na enkele weken niet meer te vinden... Alleen de vleeseters hielden het zo wat langer uit... terend op de vele karkassen van steeds sneller stervende planteneters...

Toch ging het leven voort, maar kijk, evolutie kan ook wel eens andersom gaan... Waar de rovers vroeger steeds sterker en groter leken te worden, om de struggle for life te doorstaan, leek het nu aangewezen om kleiner te worden... De voorraad werd immers steeds kleiner en kleiner. Bovendien werd het steeds kouder, en werden de uren waar de dino buiten kon komen steeds geringer. Sneeuw, ijs zijn niet precies het milieu dat is aangewezen voor naakte beesten ! En zie, alras ontstonden klein dinootjes, die bedekt waren met een vreemde nieuwe materie: pluimen, veren....

Veren waren handig, je kon die netjes tegen je aan houden en dan waren ze niet te warm in de warmere dagen, en je kon ze ook dik opzetten, zodat er rond je lijf een dikke isolerende laag ontstond. Een deel van de dino's liepen al lange tijd alleen op hun achterpoten, en toen ze hun voorpoten niet meer benutten om de prooien mee te vatten, zagen we dat bij sommigen ook die voorpoten bevederd werden... en zie, enkele generaties later viel er een dino van een rots, spreidde zijn voorpoten in paniek breed uit, en ...hij zweefde zachtjes naar beneden... Vliegen was het nog niet, maar toch al bijna...

In dit verhaal gaan we er dus van uit, dat de kip wel degelijk is voortgekomen uit de dino Rex, en dat dino's warmbloedig waren (Daar zijn de geleerden het ook nu nog niet over eens !)... Maar het heeft wel een mogelijk idee over de evolutie van dino naar vogel, die min of meer aanvaardbaar is. Natuurlijk ging het allemaal niet zo vlug als ik het hier schreef, maar toch... Soms lijkt evolutie wel reuzenpassen te maken waar hij meestal heel langzame wijzigingen aanbrengt...

Ik ga stoppen, ik moet mijn tyranosaurussen rex nog gaan voeren, en hun eieren gaan rapen...

tot de volgende ???
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: