zondag, april 12, 2009

Zoals het klokje...

Trouee d'Arenberg - 2008 Paris-Roubaix.Image via Wikipedia

Eerst en vooral: Aan allen een vreugdevol Paasfeest !
De zon is er wel niet, maar 't is toch geen slecht weer...een dag vol lente, en bovendien voor de fans: Paris - Roubaix ! Je weet wel, met die kasseien ! Mooie kasseien!, want ze liggen ver weg.

Ik vraag me af voor hoeveel mensen pasen nog Pasen is, of gewoon een feestdag met een vrije dag als cadeau.
Vroeger was dat een dag waar iedereen naar de kerk ging, ook de niet kerkgangers...Nu is het een dag dat er wel meer volk in de kerk zit dan anders, maar toch lang niet iedereen meer. Onze oude Pastoor Van Hoolandt wenste ooit " de dieë dat ik nog niet zag: een Zalig Nieuwjaar !"...
Ik las een interview met rector Vervenne over het geloof... Ik herkende heel veel! Volgens hem hoort bij het geloof ook de twijfel (als het rostvaste gegevens waren, dan hoeft er geen geloof), en hij stelde ook, wat bij mij al een tijdje leeft: wie gelooft zonder twijfel, dat neigt naar het fundamentalisme, dat is een gevaarlijk geloof...
Volgens hem zal geloof ook altijd blijven bestaan, omdat verwondering bestaat... Dat deed me meteen denken aan een blogje van enige tijd geleden...

Maar ik ben mijn blog begonnen met "Zoals het klokje..."
Dat komt omdat ik naar de rommelmarkt ben geweest te Aalst, en daar maar liefst 5 (lees vijf) uurwerken heb gekocht... (ik kreeg er zes!) Nee, geen antieke, geen gebeeldhouwde of speciale dingen, nee, eigenlijk alleen wijzerplaten met het mechaniek en de wijzers...

Ik had dat eerlijk gezegd nog nooit zien liggen, zo maar de mechaniekjes... Voor mij een heel interessant iets, wat me zal toelaten om zelf wijzerplaten te maken, bijvoorbeeld in pyrografie, of met gemengde technieken. Kortom, hobby....weet ik weer wat doen...precies of ik weet dat anders niet.

Het was een mooie markt, met heel veel echte antieke dinges, niet precies mijn ding, maar wel mooi om te zien. Er stond onder meer een subliem Chinees beeld, een draak met godenfiguren, in ivoor (echt?) en parelmoer... Heel mooi, en voor een spotprijs van enkele duizenden eurootjes...Er was er ook ene met "echte" oosterse tapijten... Sinds ik een zoon heb die in de tapijtenwereld zit, ben ik heel, heel erg wantrouwend geworden over dat begrip "echt oosters"...De gebedtapijtjes in een grote moskee en de Arabische wereld blijken puur Belgisch te zijn...

Nu ja, dan zitten we natuurlijk weer op het begrip waarde...Waarom zou een mooi tapijt meer waard zijn omdat het van hier of van daar komt ? Allemaal subjectief...


Ik ga stoppen, ik hoor dat de koers zal beginnen, de koer der koersen, de klassieker der klassiekers, de kasseien van het buitenland...Kunnen we heerlijk in onze luie zetel zitten, met een glaasje bourgogne en een stuk bijna zuivere chocolade (ter ere van Pasen weet je wel), kijken naar de renners die afzien en zweten en zwoegen, tuimelperten maken, kaders breken, kettingen verliezen... en wij voor die Franse koers ook maar Franse wijn nutten en voor het mondiale aspect van die koers, chocolande van de wereldwinkel...
dju toch

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: