zaterdag, januari 10, 2009

psssssscht !!!!!

Was wat Veerle hoorde toen ze haar garage binnenhobbelde (met dat been in de plaaster)... Waterleiding gesprongen...
Vorstschade... Na twee dagen zijn de herstellers al geweest...
"Wie heeft er dat hier zo gelegd?" "Uw collega's""Dat kan niet, wij leveren zo geen slecht werk" "Toch is het zo, het was den dien en den diene" eventjes stilte... "Allee, dan gaan we het maar herstellen zeker?"
Het is hersteld, maar nog niet ontdooid...
Dus nu staat er in de garage een petroleumkacheltje te branden, in de hoop dat de leidingen zachtjes ontdooien.
Ondertussen kent Frederik al heel goed het liedje "Twee emmertjes water halen..."
Wij zijn de bron.
(in meer dan een betekenis)

Vandaag ga ik voor Veerle nog naar de Gamma, haar kolen zijn op. Ondertussen breng ik er ook nog wat mee voor onze kachel ook. Het blijft maar koud ! Gisterenmorgen zag Eddy dat het nog min 11 was, en op de middag toen we naar Tanteke gingen was het nog steeds min 5.5... Dat was om 14.30' uur... Het is wel heel mooi, sinds gisterenmorgen hangen de bomen volledig berijmd, en op het moment dat de zon op op zit lijkt het wel een witte toverwereld. Daar het niet dooit, en niet waait, blijft alles netjes in die witte bruidssluier staan. Mooi !

Herinner je je nog dat ik schreef dat een glimlach besmettelijk is ? (Wellicht wel, want ik schreef het al menige keer - ik kan nogal zagen !)... Vannacht las ik dat er meer is dan dat ! Dat, als je welgezind bent, je dat ook uitstraalt, en dat dit net zo goed "besmettelijk" is ...

Het is dus heel belangrijk dat we ons goede humeur bewaren ! Als we dat werkelijk uitstralen, en besmettelijk werken, dan zal de aarde een hemeltje worden, met allemaal welgezinde en vriendelijke mensen.
Helaas...
We kunnen uit het bovenstaande ook afleiden dat slecht humeur dan ook besmettelijk is... en we zullen ons best moeten doen om boven de massa onverschilligen, verbitterden, knorrige, gestresseerde, gedeprimeerde en noem maar op uit te stijgen en hen te besmetten tot die veel leukere ziekte van het goedgezind zijn ! Werk aan de winkel dus !
Maar eigenlijk weten we dat dit waar is ! We hebben al allemaal ondervonden, dat je bij bepaalde mensen altijd goedgezind weggaat, omdat die mens gewoon altijd goedgezind is, en dat ook uitstraalt. In mijn geval denk in dan aan Lea, als je bij Lea gaat, of Lea komt, dan heb je altijd een zalig gevoel na het bezoekje. Zelfs als ze kwaad is, weet ze dat nog met een zekere humor, een zekere mildheid te brengen... Ze weet zelfs gal en venijn in te pakken in een kleurige en grappige verpakking. We zien elkaar niet zo vaak (veel te weinig), maar het is telkens een bezoek met vreugde.

Ander bezoek zie je soms node komen... Je bent iedere keer weer depri tegen dat ze weer weggaan...

Het werkt dus wel ! Je kunt dus echt mensen besmetten met de manier waarop jij gezind bent ! Dat is belangrijk ! En het is iets wat we kunnen leren! We kunnen dus echt een steentje bijdragen aan een betere wereld. Ik begin in ieder geval !

De pomp in mijn visvijvers heeft het opgegeven... Of liever, hij draait zinloos in een massa ijs. Dat hebben we nog nooit gehad. Het is dus echt wel heel koud ! Waar het water overloopt van de ene vijver naar de andere is het nu een bergje ijs, het water is blijkbaar vervroren midden in de beweging ! Ik moet niet meer naar de zuidpool om een golf midden in de beweging verstild te kunnen aanschouwen... Ik moet alleen eventjes kijken naar mijn vijvertjes...

Eén ding maakt me ongerust... Waar ik ook ga, iedereen heeft het erover dat ze niet meer moeten afkomen met hun zever over de opwarming... Kijk, iedereen weet ondertussen dat ik het helemaal niet eens ben met All Gore en zijn theorie over de CO2, maar volgens mij is er wel sprake van een langzame verwarming, op een volkomen natuurlijke manier, maar daarover gaat het nu niet... Waar ik over bezorgd ben is: door de hetse over de opwarming is plots de wereld wakker geschrokken en zich bewust geworden dat Moeder Aarde op sterven na dood is, en dat we hoognodig meer oog moeten hebben voor de noden van de natuur ! Ik ben bang dat mensen, door deze plotse winter ook weer hun geweten zullen sussen, en weer gaan voortdoen met de vervuiling en de uitputting van ons aller Moeder Aarde... en dat zou wel eens op bepaald korte termijn dodelijk kunnen zijn !!!!

Heel onze natuur ligt op sterven ! We moeten daarover niet zitten jeremiaden, maar we moeten er iets aan doen... en reageer niet dat het kleine beetje dat jij doet toch niets uitmaakt, ieder klein beetje is winst, en als iedereen voor zijn eigen deurtje veegt, is heel de straat proper. Ik ben geen tuinier, maar ik pleit voor ecologisch tuinieren, en voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen die natuurlijk zijn en geen impact hebben op de rest van de omgeving...Denk er om, omgeving is een synoniem van milieu !!! Dus werken voor het milieu, is werken aan je eigen omgeving ! We kunnen ook wat meer bewust gaan winkelen, kijken naar de verpakking, en de producten kiezen met zo weinig mogelijk en met zo afbreekbaar en/of herbruikbaar mogelijke verpakking ! Dat zijn allemaal kleine beetjes, maar we werken immers aan onze eigen omgeving weet je wel???

Zo heb ik een klein vraagje: Heb jij nog regenwormen in je tuintje ? Ja ? Joepie! Want tegenwoordig is er in ons landje veel meer bewerkte grond waar alle leven vernield is, dan er nog stukjes bewerkte grond zijn waarin leven zit ! Ben je de gelukkige bezitter van regenwormen? Wel een kleine tip, strooi je koffiegruis netjes tussen je planten, zo hou je een heleboel van de slakken van je plantjes weg, en geef je voedsel aan de regenworm en dus ook lucht aan je plantje en aan zijn wortelgestel...

Probeer je tuinafval zoveel mogelijk te composteren, of hou een paar kippen om het om te zetten tot een natuurlijk product... Heb je nog eieren ook, en het vriendelijk gekakel van de kippen als heerlijke achtergrondmuziek... Ik weet, het zijn allemaal kleine dingetjes, maar samen is dat ook een grote hoop, en Hoop doet leven... Letterlijk in dit geval !

Ik ga stoppen, moet nog steenkool halen om de winter te doorstaan....

tot de volgende ????

1 opmerking:

Henk van Blijderveen zei

Dat van die humeuren is beslist waar. Daarom kom ik ook steeds weer terug op je blog. Een beetje mopperen en een beetje zeuren. Maar altijd met een humoristische vlag erop. Ga zo door Toon!