zondag, januari 18, 2009

Phaleonopsis

Tegenwoordig zal wel bijna iedereen weten dat dit een orchidee, om niet te zeggen dé orchidee...
Het is ongetwijfeld de makkelijkste van alle orchideeën om binnenshuis te houden en weer tot bloei te brengen. Er zijn nog enkele soorten die makkelijk haalbaar zijn, maar die vergen toch al enige groene vingers... De Phaleonopsis is alleen moeilijk van naam. Is hij uitgebloeid, dan knip je de bloeistengel af, zo dat nog twee à drie ogen overblijven... Daar uit groeit dan met een ietsjepietje geluk weldra een nieuwe bloeistengel op...
Mensen die ondanks alles toch nog miserie zouden hebben om deze plant goed te houden, hebben wellicht te kampen met te droge lucht in huis. Dat is makkelijk op te lossen ! Je neemt een onderschaaltje die enkele maten te groot is voor de bloempot, legt daar keitjes in, of nog liever argexbolletjes (gepofte kleibolletjes), giet daar water over, zodat de de bloempot amper het water raakt, of net niet. De watervoorraad zal verdampen, net onder de plant, en dat zal wellicht genoeg zijn om de plant netjes te kunnen over houden. Neem het onderschaaltje zo groot mogelijk! En geef geen water via dat onderschaaltje, maar bevochtig de orchidee in de bloempot zelf. Het schaaltje is er enkel voor de bevochtiging van de lucht !

Hoe kom ik aan dat onderwerp ?
Wel er was weer rommelmarkt in Kalken, van de basketclub van Laarne. Dat is een mooie en een gezellige rommelmarkt, waar we steeds naar toe gaan indien het mogelijk is. Eén van de sponsors levert er iedere keer bloemen om te verkopen, en die worden dan nog verkocht aan een zeer goedkope prijs. Het zijn potten met twee bloemstengels, aan 8 euro... Echt goedkoop, en je steunt er de ploeg ook nog mee.

Zodoende... kom ik er toe je te praten over de orchidee...

Ik heb reeds dikwijls deze rommelmarkt bezocht, maar nu ben ik er naar toe gereden met de gps. Ik vind het nog steeds een leuk speelding, en tot mijn verbazing weet hij telkens een kortere weg te vinden dan ik al deed... Zelfs in het terugkeren, toen ik dacht dat ik slimmer kon zijn zijn dan hij (bij mij zit er een mannenstem in !), bleek ik in werkelijkheid dezelfde afstand te hebben gedaan, maar veel trager omdat ik dan ook nog langs kleine weggetjes rijd... Slim machine !
Ik heb eens zitten lezen hoe dat in feite werkt, en het staat eigenlijk in verbinding met drie satellieten... Het grote wonder voor mij, is dat dit kleine bakje er in lukt die satellieten te bereiken, en op basis van die gegevens zijn plaats, zijn snelheid en de tijd te berekenen... Knappe mannen die dit hebben ontworpen.

We vinden tegenwoordig al die dingen zo gewoon, zo dagdagelijks, dat we ons helemaal niet meer verbazen over al de dingen die we gebruiken en zien benutten... Misschien doe ik dat nog wel, omdat ik nog uit de tijd kom waarin al die zaken ontstaan zijn... Ze zijn ooit nieuw, nagelnieuwe dingen geweest voor mij. De radio bestond al, maar ik was twaalf jaar oud toen de eerste TV in onze straat kwam, bij Mee en Pee, waar we dan ook met open mond gingen kijken naar de uitzendingen van onder meer de wereldtentoonstelling in Brussel in ...1958... Een halve eeuw geleden... We hebben vol verbazing de transistorradio's weten komen, de portatiefkes zoals we ze toen noemden. Dat waren nog behoorlijk zware dingen, maar in een ijltempo werden ze steeds maar kleiner en steeds maar lichter, tot... ze zowat weer verdwenen zijn uit het straatbeeld. Het is jaren geleden dat ik nog mensen zag flaneren langs de straat met een portatiefje in de hand... De FM golflengte kwam er toen ook, met veel betere ontvangst van de steeds modernere muziek. Dank zij dat portatiefke waren er toen ook de eerste vetkuiven (Elvis Presley) en de langharigen (de Beatles)... alhoewel, als je nu een foto bekijkt van die beatles, ze helemaal geen lang haar blijken te hebben... Wij zagen de landing op de maan, en Eddy Merckx die de tour won, krek op dezelfde dag, en ergens tussen al mijn boeken, moet hier dan ook nog een nummer liggen van het speciale tourkrantje van wijlen het dagblad "Het Volk", waarin in hetzelfde nummer zowel het wonder van een Belg die weer eens de tour won, en de mens die wandelde op de maan. In dat krantje waren dit duidelijk even grote wonderen...

Och, ik kan blijven op noemen, beginnen bij de wasmachine die we thuis hadden, waar je onderaan hout moest stoken (we moesten massa's stoofhout kappen voor dat ding!). Toch was het al een elektrisch ding, waarin een grote vleugel zat die heen en weer zwaaide, waardoor je de was en het sop telkens weer whoesj, whoesj, whoesj hoorde doen... Toen werd de was buiten gehangen op de wasdraad, en op de juiste tijd van de maand zag je dan heelder rijen drogende netjes afgekookte maandverbanden te drogen hangen... De was werd toen ook nog op den bleek gelegd, om netjes wit te trekken in de zon, werd de was uitgespreid op het gras... Stoomstrijkijzers waren er ook nog niet, en voor het strijken aan te vatten, haalde ons moeder stuk voor stuk de gewassen stukken uit de mand, legde die open en stak haar hand in een kom met water, en besprenkelde toen het wasgoed. Dan werd het stuk wasgoed opgevouwen en heel hard opgedraaid, met de bedoeling dat het vocht van de besprenkeling het volledige stuk afdoende zou bevochtigen om het te strijken... In het begin zag ik dat nog doen met "plakkers", gewone gietijzeren strijkijzers die op de kachel gewarmd werden... Een strijkplank was er ook nog niet, een oud deken werd strijkdeken, en werd op de keukentafel gelegd, en daar werd op gestreken. Ons moeder had dan een strijkijzer waar ze mee bezig was, terwijl het andere al stond heet te worden...
En dan ben jij verwonderd dat zelfs een stoomstrijkijzer door mij nog steeds met enige bewondering bekeken wordt ?
Nu laten ze de oude strijkijzers zoals we thuis hadden verkoperen, en die worden als een sieraad uit een ver verleden op de kast ten prijk gezet...
Ik zit alleen nog te wachten wanneer ze ons gaan oppakken, vergulden en in een étagère zetten... Homo fossilis... uitgestorven... zaagde te veel over de tijd van toen.

En toch is het voor mij geen zagen, het is ook geen heimwee...Nee, het ver- en bewondering voor wat de mens in die luttele jaren allemaal heeft gemaakt tot nut van iedereen... en te zelfdertijd minstens evenveel naar de knoppen heeft geholpen...
Begrijp jij dat ?
Ik niet dus.

...je zou denken dat ze toch beter zouden moeten weten????????


tot de volgende ?

Geen opmerkingen: