zaterdag, september 06, 2008

Telenet ? - Teleniet !!!

Mijn buur werkt bij Belgacom. (Vroeger was dat een onmogelijke zin, maar sinds Belgacom geen alleenheerser met een sterke monopolie positie heeft, werken ze dus ook bij Belgacom.(Denk ik toch)) (Sorry, Eddy...)
Dus is het logisch dat hij, toen hij overschakelde naar digitale televisie, hij overschakelde naar Belgacom.
Belgacom doet dit zonder kabel, onafhankelijk dus van het kabelnet van Teleniet. . .net.
Dat betekent dat op woensdag drie september omstreeks 10.45 uur er hier blijkbaar een auto van teleniet sorry net, moet hebben haltgehouden aan de grote grijze kist die het groen van de maïs doorbreekt.
Zij hebben dan ook mijn buur "gedeactiveerd",'t is te zeggen, ze dachten dat ze dat deden...

Woensdag ben ik dus gaan vissen... En na dat ik vertrokken was, wilde Anny naar Lingo kijken op Nederland 2 en nadien naar het nieuws op één...Maar er was geen beeld. Nu, dat gebeurt wel eens, teleniet prutst regelmatig aan haar lijnen, dus Anny maakt zich pas na een uurtje ongerust. Ze gaat bij Veerle kijken, en ja die heeft TV. Ze gaat bij Eddy zien, en die kan nog steeds op én Belgacom én teleniet kijken... De TV is kapot !

's Avonds kom ik thuis, en natuurlijk is dat het eerste wat ik moet horen! De tv nog maar twee maand oud ('t zijn er drie, maar een dichterlijke vrijheid mag wel in een noodsituatie) kan toch nog niet kapot zijn ? Heb je gebeld naar de elektrieker ? Nee, ik moest dat doen. Natuurlijk was op dat uur de winkel al gesloten, en zo hadden wij een avond zonder TV...
's Anderendaags 's morgens belde ik naar de elektrieker... Ik moest de TV binnenbrengen, en ze zouden hem nazien. Ik vroeg naar wat ik ondertussen kon kijken. Oh, ik kon een vervang-TV meenemen, alleen het was nog zo'n oud model, zo'n knoert van een kast... Ik vroeg of hij wist wie ik was, en toen wist hij het weer, en hij zou dat loodzware ding zelf brengen, 's avonds, iets na 19 uur... En inderdaad, één man, één woord! Kwart over zeven was de man daar, en kwam eerst eens kijken naar de verschijnselen van de panne... Hij schuddekopte, zoiets vreemds had hij nog nooit gezien. Toen ik meldde dat ik wel dvd kon kijken, snapte hij het nog minder.
Hij nam de tv mee, en kwam binnen met de grote lompe kast die ook nog TV heette... Hij schakelde alles in... idem dito... geen beeld, noppes...
De euro viel met hele centjes tegelijk, het moet de kabel zijn. Er moet ergens in uwen kabel iets gebroken zijn en geen contact meer geven... Ik heb geen coaxkabel bij, maar kom er morgen een halen, en is het dat niet, dan moet het teleniet zijn... tweede tv-loze avond. Anny had gelukkig net een vakantiekuur van twee maand zonder Familie en zonder Thuis achter de rug, anders had ze waarschijnlijk fel geleden onder de ontwenningsverschijnselen...
Gisteren zijn we eerst gaan winkelen naar Auchan, en nadat alles in diepvriezer, koelkast en berging gezet was, ging ik naar de elektrieker rijden om een kabel te halen, toen mijn buur kwam aangerend...met een geel kaartje, een kaartje van teleniet...
Zoals reeds gemeld is mijn buur bezig met verbouwen, en dat maakt dat zijn post nog op een hoop lag te wachten op tijd om er naar om te kijken... en die tijd was juist gekomen, en daar uit bleek dat teleniet zijn kabel zou gedeactiveerd hebben, maar hij kon nog steeds kijken naar de tv op teleniet en op belgacom...
Raadsel, wat laattijdig opgelost...
Getelefoneerd naar teleniet. Ze zouden de dringende hersteldienst zenden.
16.00' uur. Nog geen hersteldienst geweest ! Het is vrijdag, ze zullen me toch geen heel weekend laten zitten hé ?
Weer gebeld. De tweede man was heel wat vriendelijkder dan de eerste en vroeg mij te wachten terwijl hij zou controleren hoe het zat met die herstelling.
Bleek dat de de eerste telefonist de opdracht had doorgestuurd naar een ploeg die in verlof was !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De man zei dat hij ondertussen de nooddienst had gealarmeerd, en dat ze zeker nog deze avond zouden langskomen... Kwart voor zeven...Teleniet staat voor de deur.
Wat bleek, op de kabel die ze gedeactiveerd hadden stond het huisnummer van mijn buur... maar het was in feite mijn kabel... Alles alsnog geregeld... TV niet kapot; Oef.

Eén ding is wel zeker als ik ooit zou besluiten over te schakelen op digitale TV, zal het zeker niet bij Tele net niet...zijn.

Ik las zonet een spannend boek over China, de Engelsen en de handel in Opium... Het is een roman, maar met historische achtergrond. Daar staat op een bepaald ogenblik een mooi beeld in:
Bij het ouder worden, worden de jaren steeds maar korter, als de dagen in de herfst. Leuk en juist gevonden !

Heb jij dat ook, dat je soms bij een zin in een boek blijft staan, omdat die zin je op een of andere manier raakt ? Eigenlijk zou ik dan willen dat ik steeds een pen en een stukje papier bij de hand had, om die zin te kunnen noteren, maar ik ben een bed-lezer, en aan mijn bed heb ik geen papier en geen potlood liggen... Zelfs nu en dan blijf ik even hangen aan één woord, omdat het voor mij een nieuw woord is, of omdat het een woord is dat net en perfect omschrijft wat de schrijver wil zeggen. Veelal zijn dat dan ook woorden die de auteur zelf maakte, omdat het hem de beste oplossing leek. Dat vind ik prachtig ! Dat is pas gebruik maken van het machtig instrument van het woord ! Ik weet niet of het in iedere taal mogelijk is, maar in ons nederlands kun je makkelijk woorden samenstellen uit de stamvormen van ander woorden, om zo een nieuw woord te maken die veel meer zegt dan een bestaand woord. Velen denken dat een Gezelle zijn Westvlaams gebruikt om de klankkleur, maar als westvlaming weet ik dat hij ook neologismen in zijn dichtwerken poneert, omdat ze meer zeggen en beter klinken in de dichtvorm. Hij was ook een van de eersten die klanken verwoordde, en zelfs beelden vormde met zijn woorden... Als je kijkt naar het gedichtje over de gierzwaluwen, dan begint dat niet alleen met de klanknabootsing van de kreet der gierzwaluw, zie zie zie, maar hij pent die zie 's ook nog neer op een manier dat je er min of meer de figuur van de vogel in terugvindt, een V vorm.
Ik hou wel van poëzie... met Gezelle en Annie M.G. Schmidt als mijn favorieten... Ze zijn heel anders, maar hebben beiden zoveel onderwerpen bezongen, dat ze onuitputtelijke bronnen blijken van klanken en 'zangen...

Maar ik zit weer op hetzelfde been te zagen... Ik heb al zo menig keer mijn liefde voor Taal bezongen, dat je het wellicht stilaan een beetje moe wordt... dus ga ik maar op een andere onderwerp over...

Als kind kon ik 's nachts, als de gordijnen niet helemaal dicht getrokken waren, bij helder weer de straal van de vuurtoren zien passeren op de zoldering... licht...licht...licht..............................licht...licht...licht..........................Licht...licht...licht
Soms, als de nacht niet helder was, zag ik buiten die lichtkegel die net niet tot bij ons raakte door de hemel draaien, als een reusachtige witte kegel...
En als het mistig was, dan zagen wij het licht helemaal niet, maar hoorden wij de diepe sonore toeoeoeoet.....toeoeoeoet....toeoeoeoeot........
Waarom ik daarover schrijf ?
Ik las dat de vuurtorens stilaan tot het verleden gaan behoren... Het vertrouwde licht, en benauwende getoeoeoeoet zal verstommen of is wellicht ondertussen al verstomd, en vervangen door een electronisch seintje, een gebiep of getuut of gekraak uit een of ander electronisch dingetje die nu op alle schepen het oog en het oor van de schipper na God vervangt... (Is God dan ook vervangen?)

Het is weer een van die dingen uit mijn jeugd die verdwijnen... één van de vele.
Toen ik op de Mailboat vaarde, konden wij zien waar we ongeveer al waren, gewoon door het kijken naar de verschillende seinen van de verschillende vuurtorens. Enkele hadden zelfs een andere kleur van licht. Allemaal verdwenen...
De eerste vuurtoren van West Europa was de Vierboete te Nieuwpoort, geplaatst onder het bewind van Gewijde van Dampierre, ja, den diene van de slag der gulden sporen... Toendertijd waren dat grote lompe zware torens zonder spits, waar avond na avond grote vuren werden brandend gehouden als signaal dat daar een veilige haven was... Misschien was er bij mist ook wel een of andere man die heel den tijd door op een grote toeter stond te blazen ??? Ik heb hier een van die grote koeienhorens (zo'n 50 cm lang) een mondstuk gegeven, en als je daar op blaast, krijg je net dat sonore diepe getoet dat mij zo sterk doet denken aan een scheepstoeter of aan de vuurtoren...
Het was ook de tijd dat snoodaards bij stormweer op de toppen van de duinen grote vuren maakten om de schepen te doen stranden en ze te kunnen leegroven...
Allemaal weg; vervangen door een bliepke op een groenig oplichtend schermpje.
djudedju...
En 't was zo schoon en zo vertrouwd...

tot de volgende ?

2 opmerkingen:

Henk van Blijderveen zei

Toon, het is overal hetzelfde. Alles met tele is een ramp. Telefoon, televisie. De kortsluiting tussee maatschappijen en hun klanten lijken even chronisch te zijn als jouw en mijn rugpijnen.

Zo, de gal is er weer uit, nu kan ik je een prettig weekend wensen.;-)

Anoniem zei

toontje,
als ik 's avonds thuis kom van mijn werk heeft mijn rita veelal een verhaal .
haar dag leek veel boeirender dan de mijne ook al ging ze de deur niet uit.
stel ik vast dat ook jij 's avonds bij "dien avond en die rose"
veelal een mooi verhaal hebt.
en het is dan nog altijd boieend ook!

ik ken ook een paar leuke zinssneden die ik te kuis en te onkuis gebruik:
' t is verloren op een os zijn k gesmeten.

niets is ambetanter dan beschuldigd te worden van zondekens waar ge geen deugd van gehad hebt...