zondag, juli 08, 2007

Verdriet

Gisteren hebben we dus het hoofdstuk "spaarkas De Pallietersvrienden -Maarkedal" ten grave gedragen...Waarschijnlijk komt er nog een nadienst, maar de spaarkas is afgevoerd.

Wat mij verwonderde was dat er zoveel mensen echt verdriet hadden om dit verdwijnen. Ik had de indruk dat die jaarlijkse bijeenkomst voor heel wat mensen echt belangrijk was, en dat kon je niet alleen horen, maar ook zien! Het viel op dat de meesten heel lang aan tafel bleven zitten, en zaten na te kaarten...

Het ergste was echter Moeder Georgette, de cafébazin, en een echte vriendin, die ons (Anny en ik) echt niet alleen als vrienden op nam, maar ook bijna als kind tussen haar eigen kinderen plaatste. We waren op bijna alle familie er bij... Georgette had angst dat we nu, nu er geen echt bindmiddel meer zou zijn, ze ons niet meer zou zien. Nu dat is zeker niet de bedoeling ! Nu was het zo dat we er iedere maand zeker moesten zijn, omwille van de spaarkas, maar nu we niet meer moeten, mogen we weer ! En het is en blijft een goede vriendin, en een echt stukje familie ! Ook bij al de kinderen en kleinkinderen horen wij zo wat bij de groep, en dat kunnen en mogen we toch niet zo maar laten vallen hé ! Vroeger waren we er nog veel meer dan nu, maar dat was onder andere ook door het feit dat ik er voor mijn werk ook moest zijn, en dan nam ik steeds Anny ook mee, die terwijl ik werkte, gezellig bij Georgette zat te keuvelen.

De veranda bij Veerle is af, Fré is fier als een gieter op zijn werk, en Veerle en de kinderen zijn content dat ze er een gezellige plaats bij hebben. Naar ik hoor wordt de veranda hoofdzakelijk een speelplaats voor de kinderen. Ze zullen er enkele knusse zetels plaatsen en een tafel, en wellicht ook een bergplaats voor de bergen speelgoed die de kinderen vandaag de dag hebben... Ik moet me hier echt inhouden, of ik begin weer over mijn tijd met veel minder speelgoed en toch veel meer spel...

Het huis komt stilaan op zijn poten terecht. Normaal komt de vader vandaag de kinderen ophalen...Ik ben echt benieuwd! Veerle woont nu op nog geen 10 meter van zijn ouders, waarmee hij (ook al) in onmin leeft. Benieuwd of hij hen onder ogen durft te komen...Nu, ons kan het niet schelen, de kinderen gaan de laatste tijd niet meer zo erg tegen hun goesting naar hem, niet voor hem, maar omdat ze graag met de kinderen spelen. Kimberly verwoordde het als volgt: "Ja, die kindjes hebben graag dat we komen, we hebben altijd wat speelgoed mee, en als wij daar zijn krijgen ze minder slaag zeggen ze." No comment zeg ik dan maar....

Als de kinderen bij hun vader zijn, zal dat de gelegenheid bieden aan Veerle en Fré om nog wat verhuistaken te doen op hun gemak, zonder dat de kinderen altijd er rond lopen om "te helpen"...

Gisterenavond op de uitvaart van de spaarkas heb ik serieus afgezien. Maar wonder boven wonder heb ik vannacht goed geslapen, en vanmorgen gaat het weer min of meer. Ik voel nog wel de pijn, maar het gaat toch al wat beter. Rommelmarkten zit er echter nog zeker niet in. Nu, zonder die verhuis zou ik het wellicht ook niet gedaan hebben, ik stel - tot mijn verbijstering- vast dat de gevolgen van de grote diarree nog niet geheeld zijn. Ik krijg nog altijd véél vlugger dan voorheen pijn, bij het minste wat ik doe. Ik begin een beetje te twijfelen of het nog wel zal komen zoals het voorheen was. Toch gek dat een mens daarvan zo'n klop kan krijgen.

Gisteren hoorde ik vertellen over een goede kennis dat ze in de kliniek ligt met een knieprothese. Ik reageerde daar niet echt op, omdat ik dacht dat het het plaatsen van een prothese betrof, maar het bleek iets héél anders !
Ze heeft die knie al meer dan 6 jaar, en plots is dat boeltje beginnen te ontsteken. Ze is er erg aan toe geweest, en ze zijn nu aan het onderzoeken wat er verder moet en kan gebeuren... Als de knie er uit moet, dan is de enig oplossing of het been afzetten, of volledig stijf maken, met inplanting van echt been, in de hoop dat dit dan door het lichaam aanvaard wordt...
Ik heb zoiets nog nooit gehoord ! Jij wel ?

ik ga stoppen, tot de volgende ?

Geen opmerkingen: