woensdag, juli 11, 2007

erwtjes

erweetses, erwitjes,enfin, van die lekkere groene bolletjes in een groen (lekker) jasje...
Van morgen vroeg ben ik gewekkerd door het geraas van twee grote machines op het veld voor mijn deure, de erwtjes verdwijnen in ijltempo...

Daar ik vannacht weer héél weinig geslapen heb, had ik weer veel tijd om te liggen denken. Onder andere over deze blog...
Toen ik aan de blog begon, dacht ik aan een soort "kursiefjes" àla Jos Ghijsen, en cosoorten...Maar daar ik maar heel weinig buiten kom, heb ik ook heel weinig kans om de mens rondom scherp te observeren en figuurlijk te kijk te zetten...dus evolueerde mijn cursiefje naar een mengelmoesje van dagboek, klaagmuur, preekuurtje, spreekuurtje, en wat nog al meer, maar vooral naar een plaats waar ik mijn gedacht kon zeggen, en waar niemand mij rechtstreeks kan tegenspreken. Uiteraard krijg ik soms reacties, soms op de blog, en door de voorzichtigen op een apart mailtje... Eén keer zelfs doodsbedreigingen op een blog die onder tussen al maanden oud was.
Een beetje tot mijn verbijstering hoor ik regelmatig dat er nogal wat mensen zijn die mijn blog lezen, en wat mij nog het meest verwondert, blijven lezen.

Ik heb eens zelf teruggebladerd in mijn blogs, en tot mijn verbazing vastgesteld dat de meeste inderdaad "leesbaar" zijn, soms eens de wenkbrauwen doen fronsen, soms eens doen lachen, soms eens doen grinniken... Blijkbaar heb ik inderdaad een goede (nu ja) pen.

Nochtans kan ik met de beste wil van de wereld geen boek schrijven(ik heb het al verscheidene keren geprobeerd)... Daar zijn twee redenen voor: ten eerste, ik vind geen onderwerp waarover ik honderden pagina's kan klappen, ten tweede en voornaamste, ik heb te weinig doorzettingsvermogen en inzet om mezelf te dwingen alle dagen weer verder te werken aan dat zelfde ding. Ik denk dat dit voor een deel komt omdat ik een "springerige" geest heb, ik kan niet lang op het zelfde punt blijven zitten, plots doet één woord, één beweging, één geluid mij afwijken en denken aan totaal andere dingen.

In mijn blogs zie je dat ook! Soms maak ik echte sprongen, van het ene onderwerp naar het andere, en als ik dat nu herlees vraag ik mij af, hoe kwam ik daar nu bij?

Ik heb te veel fantasie! Dat was als kind al mijn doem! Dat is onder andere de reden dat ik geen wiskundige knobbel heb, ik stel mij al die dingen te veel voor. Als we een vraagstuk hadden over twee treinen die vertrokken uit de stations X en Y, aan die en die snelheid, stoppen aan die en die stations, wanneer ontmoeten ze elkaar? Dan zag ik die crash van de zware locomotieven, hoorde ik het gekrijs van gewonden, rook ik de brandgeur en het verhitte metaal...Begin zo maar eens te rekenen...
Ook zo met het bad met zes kranen, allemaal met een ander debiet, en drie gaten in het bad, ook allemaal met een ander debiet... Ik zag dat bad, de moeder die wanhopig stond te dweilen en de loodgieter die grinnikend stond toe te kijken...reken zo maar eens...Het gaat niet!

Goed, goed, ik weet wel men probeerde de vraagstelling plastisch te maken, maar net dat was er te veel aan, en ik moet eerlijk toegeven, als men mij dergelijke vraagstukken gaf zonder ze "in te kleden", dan ontbrak mij de lust evenzeer, want waarom zou ik iets uitrekenen dat absoluut geen enkel doel had. Je ziet het ik had kortom geen wiskundige geest... En dat ging héééééél ver! Toen ik economie moest studeren, dan deed mij dat denken aan cijfertjes, en cijfertjes geven mij weerzin...dus....

Ergens doe ik dat ook in mijn blog, ik mijd bepaalde onderwerpen, of ik omschrijf ze dusdanig dat je wel weet waarover ik lig te memmen, maar zo dat het niet mogelijk is echt te spreken van persoonlijk worden.

En doet iedereen dat niet? Heeft niet iedereen bepaalde zaken waar hij eens wil over doordrammen, maar het niet kan omdat hij dan te persoonlijk wordt? In een blog kan het dus wel, want in schrift kun je, veel makkelijker dan in een gesprek, alles zeggen zonder iets te verraden.

Bloggen is heerlijk!

Bloggen is een medium waarin je zonder meer gal kunt spuwen, ridiculiseren, aaien, smeken, lachen, afreageren...
En dat is precies de reden waarom ik me steeds blijf verwonderen over het feit dat er uberhaupt lezers zijn ! Tenzij ze zijn zoals Luc (courgettes)die het precies daarom lezen...of zoals mijn oudste zuster, die wil weten hoe het met iedereen van de familie gaat, en wellicht de rest voor lief neemt.
En ik hoor ook dat er zijn die het lezen voor de humoristische manier van zeggen???Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan in de meeste gevallen humor bedrijf zonder het te weten, of dat ik het zo zeg, om het gif wat te verzachten.

Ja, eigenlijk is mijn blog ook een soort klaagmuur. Ik begrijp precies hoe de joden zich voelen als ze hun miseries op papier zetten en in de voegen tussen de stenen van de muur steken, heel anoniem, heel veilig... En ik vraag me nog steeds af of die joden er echt niet wakker van liggen dat er altijd weer plaats is in die voegen tussen de stenen...Met andere woorden dat er blijkbaar joden zijn die geen briefjes komen steken, maar komen uithalen en lezen, met veel binnepretjes de smart en het verdriet en de geheimen van hun medemens savoureren...

Enfin, je ziet het, ik weet er een en ander van, maar lang niet alles...Niet alles over de reden waarom ik schrijf, niet alles over de reden waarom jij leest...
Maar dat is niet erg!
Ik weet alleen dat het mij deugd doet om te bloggen, en dat het u blijkbaar deugd doet om mijn blogs te lezen...
Is dat niet méér dan genoeg ?

tot de volgende ?

1 opmerking:

Anoniem zei

amaai toontje,
en niets over onze vlaamse feestdag vandaag,
ik had verwacht dat de guldensporenslag nu eens door andere ogen zou bekeken worden, maar
dat is het fijne, mensen op een verkeerd been zetten...
leuk
of zoals vermandere zingt
't verscherpt het gevoel op alle gebied, je vrede, je lief en kolère

voordoen al lees ik niet alle dagen ik haal de schade wel in ,
inmiddels "prettig verlof"
ik ben in ieder geval "travauxman"
tot kijk