donderdag, mei 24, 2007

oeie aie

Ik ben weest vissen, en 't was goe weer, zon !
'k Ben verbrand ! Oeie aie !

Gek is dat !
Vroeger verbrande ik omzeggens nooit, ik werd meteen roodbruin, zoals mijn vader. Niet zoals Luc (vis) die meteen zwart-bruin wordt, en met zijn zwarte haar meteen een italiaans tintje krijgt. Nee, ik wordt altijd roodbruin, zoals pa zaliger...Maar nu ben ik verbrand !

En dat is GEK !
Ik zal u zeggen waarom, in het begin dat ik ziek thuiszat, en dagelijks inspuitingen kreeg en diverse pillen slikte, stelde ik vast dat ik plots allergisch was aan de zon ! Als ik in de zon liep, dan kwam ik vol bobbels te staan. Ik dacht, nu heb ik de ziekte van ons moeder geërfd...en in de zomer slikte ik nog een pilletje meer op de zonnige dagen, om de bobbels te vermijden... Maar toen ik massa's maagzweren kreeg, werd mijn pillenregime drastisch aangepast, en verdwenen de inspuitingen, en oh wonder ! Ik mocht weer in de zon lopen, ik werd weer mooi roodbruin, zonder bobbels ! Ah zo, dacht ik bij mijn eigen zichzelves, die bobbels waren dus een bijwerking van een van die vroegere medicamenten...
Nu werden mijn medicamenten in de pijnkliniek meerdere keren dooreen gehusseld, en plots verbrand ik ???

En zeggen dat al die medicamenten eigenlijk bedoeld zijn voor de pijn in mijn rug en aanverwante sectoren...

Ik zit hier nu, met armen en handen die overgelopen zijn naar de sosjelisten! Gelukkig dat mijn gezicht grotendeels bedekt is met haar, en de rest in de schaduw zat van mijnen hoed, anders zat ik hier schuldig te blozen zonder schuldig te zijn...
Gek is ook dat ik nu de zon veel beter voel, ook al zit ik binnen en in de schaduw, dan gisteren in de zon aan het water.

Herinner jij je nog de pastoors en de nonnekes van vroeger? Toen de pastoors nog pastoor waren, en de nonnekes nog non waren??? Reeds van ver herkende je ze aan hun ambtskleed ! De pastoor in zijn zwarte soutane en op zijn hoofd die typische hoed, een grote platte schijf, met daarop een halve bol. Die hoeden waren dan ook nog harig, en het haar was netjes rond gekamd. Als hij die hoed afnam, dan zag je op zijn achterhoofd zo'n klein rondje, zo'n 5 cm diameter, die glad afgeschoren was. (Bij oude pastoors werd dat alsmaar groter...) Ze waren herkenbaar en erkenbaar. En toen kwam het concilie, en mochten ze op eens een net grijs burgerpak dragen, in het begin nog met de romeinse kol, en met een kruisje op de revers gespeld...Maar alras verdween die romeinse kol ook, en iets later zag je andere kleuren dan het stemmige grijs opduiken, en nu moet je heel goed zoeken om er nog ene te vinden met een allesverraden kruisje op de revers...

Maar vind je ook niet dat ze met hun ambtsgewaad ook hun waardigheid hebben afgelegd ? Ik wel, er is iets verdwenen, er is iets weg...

Zou dat niet een beetje de hekel zijn tegen de hoofddoek en dergelijke? Willen we niet hebben dat de herkenbaarheid, en vooral het opvallen in de menigte verdwijnt voor iedereen? Willen we niet hebben dat wat innerlijk beleefd wordt uiterlijk moet verdwijnen, zodat het een volledige en stille dood kan sterven???

En het stopte niet met de geestelijkheid, of met het zichtbaar beleven van de godsdienst, neen, het gaat almaar door, almaar verder...

Kijk maar eens naar de postbodes, de politie en noem maar op...En zeg nu zelf, was de rijkswachter van vroeger niet veel imposanter, en dus automatisch meer eerbied afdwingend ????

We gaan naar een schijnbare vervlakking van de maatschappij, maar mispak u niet, het is maar een vernislaagje, het is in feite een verschuiving van het aspect macht. En het symptoom van deze ziekte, want het is een plaag, is het steeds sneller toenemen van het aantal wetten en reglementen... Het is niet toegelaten te telefoneren in de wagen (tenzij handsfree), je mag wel je hond naast je hebben in de auto, maar ze zijn nu al bezig aan een nieuwe wetgeving die het roken in de auto, voor de bestuurder zal verbieden, en binnenkort ook voor de inzittenden???

Alles maar dan ook alles komt in handen van een steeds meer betuttelende overheid, die onder het mom van bekommernis voor het welzijn, steeds meer ingrijpt in wat ooit het eigen leven was van de mens.

De macht glijdt naar de politieker, en de rechters worden aangeduid door de politiekers, en zaak is rond. Diktatuur ? Bah neen, tenzij je beseft dat diktatuur niet noodzakelijk vanuit één man moet gebeuren, het kan ook best vanuit een groep, bijvoorbeeld een paarse groep, of een ander kleurtje... En denk niet dat je met verkiezing nog iets kunt veranderen aan die zaken... Ze hebben het systeem zo verbouwd, dat er nooit nog één partij kan heersen, met andere woorden ze hebben ook ingebouwd dat ze een of meerdere partijen kunnen weren... Het cordon sanitaire is niet alleen tegen het vlaams blok, kijk en luister maar eens goed, hoe ze bezig zijn andere partij(en) stilaan buiten de regeringsdeelname te werken...

Maar ja, dat ik hier zit analyses te maken zal daar wellicht niets aan veranderen, mijn stem zal gewoon bekeken worden als de stem van de eenzame die huilt in het woud.

tot de volgende ?

1 opmerking:

Anoniem zei

toontje,
ik heb het gevoel dat ge serieus verbrand zijt
van de zonne zo overlopen via de hoofddoeken en pastoors naar de politiekers.
maar ge hebt wel wat gelijk,
als ik zie dat de ene bouwovertredingen mlag doen en dat ze nu vertellen dat ze er waarschijnlijk niets aan kunnen doen omdat het verjaard is en dat een andere door die ene( die dus veel meer boter op zijn hoofd heeft!) een klacht krijgt omtrent een boomhut voor zijn kinderen en dat die dan veroordeeld wordt dan meen ik dat ge inderdaad gelijk hebt. die rechter zouden weer met herkenbare tekens moeten lopen zodat ze op straat herkend worden en
zodat ze nooit zouden vergeten dat ze 24/24 uur rechter zijn
niet krommer!!!
('k heb er precies ook van ??)
luc