zaterdag, mei 05, 2007

Kijk,kijk, weer een lijk...

Wat er nu weer gebeurde met dat arme meisje, is afgrijselijk, maar de schrik slaat me om het hart als ik denk aan al de navolgers van deze zo interessante daad...
Want heb je er nog niet op gelet dat al die mediabelangstelling bijna onvermijdelijk leidt tot navolging???
Het doet mij wat denken aan het "martelaars-effect"... Het is een feit dat iedere martelaar aanleiding gaf tot een stijging van het aantal adepten... We leerden indertijd dat het de moed, het enorme geloof was dat op die manier "besmettelijk" werd. Ik begin daaraan te twijfelen, gewoon door wat ik nu zie en vaststel.
Ik denk dat het de aandacht is die "adepten" aantrekt. Hoe meer aandacht pers, radio en tv schenkt aan dergelijke punten, hoe meer kans dat de misdaden navolgers krijgen. De moord op Joe Van Holsbeek trok veel aandacht, zelfs massa-betoging(en), dus was het duidelijk dat de mensen "op"-keken naar de daders van dergelijke daden. Gevolg: een drastische toename van het aantal messentrekkers, en van het aantal messen bij schoolgaande jeugd.
Ik denk dat het niet goed is om dergelijke mediabelangstelling te wijden aan misdaden. Ik weet wel, we hebben recht op informatie, maar we kunnen de gevolgen van die media-invloed missen als de pest. Ik heb geen pasklare oplossing, maar wat er nu is, is duidelijk niet de goede manier. Is er nergens een bekwaam persoon die niet alleen inziet dat de huidige werkwijze verkeerd is, maar die ook zorgt voor een alternatief, die dan hopelijk minder uitwassen voortbrengt.

Ook de quasi straffeloosheid die er nu heerst is zeker niet goed. Ik weet wel dat doodstraf en lijfstraf geen oplossing biedt, maar de idiote "straffen" die we hier kennen, met dan nog allerlei mogelijke straftijd-verminderingen, is duidelijk ook geen oplossing.

Ik suggereer niets, maar als men de mensen kan indoctrineren (hersenspoelen) in bepaalde denkwijzen, kan men dat dan ook niet met misdadigers??? Ze indoctrineren tot gewone, brave burgers ? Nee, nu steken ze die mannen samen, en geven ze alle kans om van elkaars werkwijzen en truken te leren...dat is op zich ook indoctrineren, maar dan in de verkeerde richting.

Heeft het gisterenavond bij jullie ook al geregend? Hier wel, een fikse bui van een kwartier...Toen we vijf minuten na de bui buiten stapten, was er al niets meer te zie, was alles al weer droog... Het enige zichtbare is dat het groen plots weer netjes groen is. Fris-groen!

Vanmorgen op de rommelmarkt te Deinze klaagde iedereen van de kou... En als ik nu buiten kijk, dan is de zon er weer...en wellicht zal de temperatuur weer wat stijgen.
De linde voor mijn raam is nu bijna weer een dichte groene massa. Hier en daar zitten nog wat kleine doorkijkjes, die waarschijnlijk binnen enkele dagen ook zullen verdwijnen. Ik vraag me af of hij nu eindelijk eens bloempjes zal dragen? In al die jaren heb ik nog nooit bloesems op die linde gezien. Ik weet wel, om de vier, vijf jaar knotten we de boom, maar ik zie links en rechts geknotte bomen die toch bloesems dragen, waarom de mijne niet?
Ik herinner me nog dat de kinderen een klein twijgje, een mini entje van een linde meebrachten, een telg van de mooie linde van het klooster te Mater, waar ze school liepen. Ik plante dat takje heel zorgvuldig, en enkele maanden later kwamen de tuiniers van de bouwmaatschappij, die alles kortmaaiden, ook mijn linde. Zo is die linde minstens drie, vier keer afgesnoeid geweest tot op de grond. Desondanks staat er nu een boom van zo'n twintig cm diameter te pronken. Ik vind dat een linde zo'n mooi groen is, zachtgroen...
Bij Bart staat er heel ver in zijn tuin, een grote linde, met een pachtige grote ronde kroon. Een prachtige boom. De takken hangen beneden allemaal tot op dezelde hoogte, netjes afgegeten van zijn dwerggeitjes, tot zo hoog als ze maar kunnen. Die boom is werkelijk prachtig, en Bart geniet van het mooie zicht op die mooie solitaire boom.
'k Ga er mee stoppen voor vandaag, tot de volgende ????

Geen opmerkingen: