zaterdag, februari 03, 2007

zaterdag

3 februari 2007, en heb je al eens je ogen opengedaan ?
De weiden staan in een fris groen kleedje, je zou zo de koeien buiten kunnen laten, er is gras genoeg...en we zijn nog maar 3 februari !
Nu ja, ik ben niet verliefd op het winterweer, maar wat we nu hebben is toch niet meer normaal. Het is al enkele jaren dat men ons voortdurend om de oren zwaait met klimaatsverandering, maar het is de eerste keer dat het werkelijk zo goed merkbaar is hé ? Iedere maand, maand na maand vestigen wij nieuwe warmterekords...Het is echt niet meer normaal, en ik kan mij niet van de indruk ontdoen, dat het nu wel erg snel gaat! Ik heb hier al eens zitten lachen dat mijn grond, hier boven op de berg nog goud waard al worden...maar ik heb de indruk dat mijn lachen in snel tempo werkelijkheid wordt, en helemaal niet om te lachen is !
De gevolgen kunnen onvorstelbaar worden ! Door het smelten van de poolkappen zal er niet alleen een enorme massa water vrijkomen, maar bovendien zal in korte tijd ook het zoutgehalte van de zee drastisch dalen, met als gevolg een massale sterfte onder de zeefauna en flora...Wij worden niet alleen belaagd door de zee, 't zal ook nog een zee vol dooie beesten en planten zijn...De wereld zal een grote stinkende bol zijn !

Gisteren is Anny eens meegegaan naar tante, ze is geschrokken ! Er is niet veel tanteke meer over, ze zakt in elkaar, en vermagert dat je het ziet. Ze eet dan ook bijna niet meer... Is dat de "doodsdrift" waar Freud altijd van sprak ? We hebben haar toch enkele keren kunnen doen lachen... Maandag komt voor de eerste keer de bejaardenhelpster...het is nodig! Anny zei na het bezoek dat het er stonk...Ik vertelde haar dat het al véél beter was, we hebben er al een en ander opgekuist die lag te stinken... Die buurvrouw is werkelijk een engel ! Zo zijn er niet veel meer. Een geluk dat die er is...
Toen ik tante vroeg of al het gerei dat nichtje daar gisteren heeft meegedaan, of dat ze dat cadeau had gedaan, zei tante dat ze van niets wist... Toen ik voorstelde om er dan de politie bij te halen wou ze dat niet..."Dat ze er gelukkig mee is...!" Tante is echt bang er van !

Hopelijk komt ze niet vaak meer! Ze is gisteren heel vlug vertrokken toen de buur haar zegde dat ik ook zou komen... Ze schijnt bang van mij te zijn. Dat is in dit geval een winstpunt voor tante, het is verschrikkelijk dat er mensen zijn die bij mensen die zo sukkelachtig zijn nog dingen gaan """weghalen"""....

Hopelijk krijgt mijn moeder en haar grootmoeder gelijk, en zijn het allemaal "geleende broodjes", een zegswijze die beduidt dat alles op je zelf terugkomt... Dan zou zij ooit nog ervaren wat ze nu aan tante aandeed...

Allee, ik ga stoppen, deze namiddag komt Robert de lavabo herstellen bij Veerle, ik moet nog om brood en "toe-spijs" voor vanavond. Veerle zit al heel de week thuis met een lumbago, en vandaag kwam de dokter nog maar eens een inspuiting geven... Bovendien is een van de tweeling nu ook ziek van school gekomen... De oudenaardse scholen kampen momenteel met een kleine epidemie volgens de gazet...Maar in Brakel bij Els schijnt het even erg te zijn... de enige die daar nog niet sneuvelde is Ewoud... Eerste was Bart, dan Els en vorige week Lotje...Bart vertrekt volgende week voor een spoedopdracht even over en weer naar Indië...Zijn reis heen en weer zal langer duren dan zijn verblijf ginder...

Enfin (Afing zei mijn oudtante) t zal wel allemaal goedkomen. Tot de volgende ?

Geen opmerkingen: