maandag, februari 12, 2007

Het leven...

is een kinderbroekje, kort en bescheten.
Het leven is een handdoek, waarin je angstvallig de schone plekken zoekt.
We kennen allen wel van die alledaagse gezegden over het leven is... Maar nu kwam ik er eentje tegen waar ik wat bleef bij stille staan:
Een jaar is een nieuwe beitel, die steeds verder kapt aan de grote cirkelvormige groeve van het leven...
Ik ben daar wat blijven op voortborduren...De cirkelvormige groeve, houdt in dat begin en einde op het zelfde punt liggen, in de schoot van de aarde...
Op een bepaalde leeftijd beginnen we steeds meer aan het verleden te denken...Neen, op een bepaald ogenblik zijn we aan bocht komen vanwaar we ons levensbegin weer terugzien, steeds beter en beter, zodat tenslotte alleen nog het verleden voor ons ligt ...
Ik vind dat beeld troostgevend, de eeuwige cirkelgang van het leven...Klinkt een beetje boeddhistisch, een beeld dat een zekere rust geeft, een niets is alles, alles is niets, een samenvallen van start en eindpunt, met hoop op en nieuwe start...uit dezelfde moederschoot, uit de aarde... de aarde, de oude moedergodin, Gea...
In de bijbel en in diverse andere godsdiensten vinden we steeds dit zelfde beeld terug... Het graan dat moet sterven in de aarde om te kunnen kiemen en leven geven...
Misschien is het alleen een manier om ons zelf te begoochelen en onszelf wijs te maken dat het einde niethet einde is...Maar het is makkelijk dat te geloven, en de natuur wijst en steunt ons in dezelfde denkwijze...
Alleen... als het juist is, waarom zie ik dan pa niet weer, Koen, en zovele anderen ? En als ze er al anders uitzien...waarom kennen en/of herkennen zij ons dan niet ?... Of is het niet een eeuwig herbeginnen, maar een eeuwig beginnen ?

Soms hoor je mensen die uit Geloof een volmaakte zekerheid halen... Ik ben jaloers op die mensen...Ik kan geen zekerheid vinden, alleen een vage hoop, een wanhopig verlangen naar wat geweest is... En soms hoor ik oude mensen die hopen op de dood, als op een verlossing, maar dan een verlossing van alle pijn, zowel geestelijke (verdriet) als lichamelijke... Hopen zij ook op een terugkeer ? In een betere wereld of minstens een betere situatie ??? Of hopen zij alleen op een stopzetting van alle leed, leed die op dat moment alles overspoelt ???

Tju, wat zwaarmoedig hé??? Komt dat door de confrontatie met een tante die dood wil ?

Heb je al eens buitn gekeken ? De zon schijnt, alle kleuren lichten op, de grond barst van nieuw leven dat duwt om ons te verheugen met fris groen, blij kleuren van bloemen...De merels vechten verwoed om mooie wijfje, deussen veen om dat ene witte veertje... het leven bloeit op ! En ik zit hier zwammen...

Tot morgen ?

1 opmerking:

Anoniem zei

he toontje,
voor filosofie moet ik en werkje maken
het moet gaan over seattle
een pracht van een speech al zeg ik het zelf. ( vindplaats internet)
eigelijk heb ik goesting om stukken uit uw bedenkingen over te pakken maar dat is dan plagiaat???
bij deze is de toestemming van den schrijverd gevraagd en uiteraard ook de vraag naar auteursrechten
auteurskosten
' tis goed dat we ons blijven afvragen al is het soms niet gemakkelijk...
maar het verschil tussen den blanken en de roden man is bij seattle wel heel duidelijk...

dar straalt een zekerheid van uit die we alleen maar kunnen benijden

so long?