vrijdag, februari 23, 2007

Groot Nieuws !!!

Den Omloop van het volk (zaterdag 3 maa) passeert hier aan mijn deur ! Mochten er luiden zijn die wielersportminnend zijn, dan kunnen ze hier alvast komen kijken, en je zit hier in het hartje van de "bergen", zodat je mogelijkheid hebt de koers diverse keren te zien voorbij kreunen... Ter info, ongeveer rond 14.30 verwacht men hier de passage... Voor familie en vrienden staat er bovendien een fris pintje gereed...

Gedurende de week kunnen wij nu al genieten van de oefenende "elite"-renners... Vermoedelijk op dat ogenblik in natuurlijke staat, zonder d. o. p. e.... Alhoewel ze dan in groep in het kielzog van een wagen rijden heb je veel meer tijd om ze te "bewonderen"...

Mocht er iemand met een leuk spandoek aan mijn deur komen staan, dat mag ook, en als het spits genoeg is kom je misschien wel op de telesevisie...
zoiets als:
D e
O mloop
P robeert
E r zonder...

Je doet maar. Wij zelf voelen ons niet geroepen, want het feit dat de diverse koersen allemaal hier of in de onmiddellijke omgeving passeren, noopt heelder benden wielerterroristen om hier ook eens te komen vervuilen... Tja, als die coureurs hun pulle in de graskant mogen zwieren, dan mogen zij dat ook... Iedere belg is gelijk voor de wet, maar in feite bedoelen ze dat als de enen de wet mogen overtreden, den anderen dat ook mag...wat uiteraard iets heel anders is !
Maar ja... misschien zullen er ooit geleerde archeologen tot het besluit komen dat de bevolking in het vlaamse heuvelland leefde op drank uit blikjes...Want nergens liggen er zo véél !!!

Ik kreeg gisteren van Ivan een gedroogd vel van een paling. Ik moet toegeven dat het bij mij nooit zou komen het vel van een paling te drogen ... Bovendien dacht ik niet dat dit er als een soort leder zou uitzien, en noch minder dat het de indruk maakt echt sterk te zijn.. Het is precies een slangenvel... Ik heb er eentje meegebracht om eens te zien of het bruikbaar is om pyrografie op te doen. Lukt het dat kan ik er een heel pak krijgen.
Natuurlijk zijn dit vellen van grote palingen ! Ik heb zelden zo'n grote palingen gezien! Toen ik klein was ging ik regelmatig met pa en pee mee om op paling te gaan vissen, en wij vingen véél paling. Wij aten ook heel graag paling, gebakken in boter, en de beste paling was die van zo wat een duim dik... Heel grote paling zocten wij niet te vangen, om dat die veelal een grondsmaak had, en veel te vet was. Had je er toch enkele, dan werden die wel eens opgelegd in azijn, om zo minder vet te smaken. Maar die vellen zijn allemaal rond de 80 cm à 1 meter lang, dat zijn al heel serieuze kadetten !
Ik herinner mij nog, ik was een jaar of 10 oud, toen ik een vispermis had van "'t bosje "voor onze deur... En ik ging voor de eerste keer alleen vissen, aan de rozen in 't laiterietje... Ik ving een kanjer van een paling, zo groot dat ik er zelf geen weg mee wist, dat beest was sterker dan ik.
Gelukkig kwam ons moeder eens loeren hoe ik het alleen stelde, en kon zij mij helpen om dat beest van de haak te doen.
Maar 10 meter verder zat er nog een visser, een volwassen man, die nog niet gebaarde dat hij mij gezien had, en ons moeder maakte zich kwaad dat die lorejas een kind had laten sukkelen, zonder te helpen...En als ons moeder kwaad was...die visser heeft zijn boelke opgekraamd en is stillees gevlucht voor de moederlijke storm....

God, hoe lang is dat al allemaal geleden... Ik ben nog altijd mijn vader en onze buur (pee) dankbaar voor het feit dat ze mij leerden vissen, leerden genieten van de stilte en de rust aan de boord van 't water....Nu vis ik nooit meer op paling, die zit hier niet zo veel op de vijvers, en ik ga niet vissen op staatwaters....maar ik geniet nog steeds met grote teugen van het vissen. Vader is beginnen vissen om tot rust te komen, en zo zijn maagzweren te genezen, maar het werd ook voor hem een passie, net als voor mij...

Allee, t de volgende ?

Geen opmerkingen: