woensdag, november 08, 2006

mist en miezerig

Ik zie het eind van het veld niet voor mijn venster...Er hangt een vuile mist over de velden, en alhoewel het niet regent, moet je niet lang buiten staan om nat te worden...De mist bestaat uit minuscule waterdruppeltjes die zich samenzetten en dan in die vorm je helemaal nat maken.
Ik denk dat we nu eigenlijk het ontstaan van normale regen meemaken...Mocht de wolk die nu zo laag hangt dat wij het mist noemen, iets hoger hangen, dan zouden die kleine waterdruppeltjes zich ongetwijfeld in hun val samenvoegen tot grotere druppels, en zouden wij hier zuchten dat 't weeral aan 't regenen is...
Vuil en ongezond weer...
Voor het eerst hoor ik Anny klagen van reumatische pijnen...Ze heeft hier zeer en daar zeer en nog ergens anders..."Ik word oud" zucht ze...
Gek eigenlijk dat die soort pijn niet onderdrukt wordt door de pijnstiller die ze moet nemen voor haar rugpijn...
Deze namiddag moet ik haar naar de kapper voeren, ne nieuwe permanent laten zetten.
Een paar uur later mag ik haar dan terughalen, en krijg ik een "vernieuwde" versie terug mee naar huis. Tussentijds "doet" ze zelf haar haar, maar om de zoveel tijd krijgt ze het op haar heupen, en moet het plots korter en opnieuw "gepermanent" worden. Toen ik haar vroeg waarom ze niet weer haar haar kort zou laten knippen zoals vroeger (héél lang geleden...) zei ze dat ze toen nog haar had dat vanzelf "in bekken viel"... Gek is dat... Héél lang geleden viel mijn haar, als het iets langer was, ook in bekken...en nu ook niet meer. Hoort dit ook bij het normale verouderingsproces ? Is dat bij iedereen zo ?

Heb jij ook zo een pak van die gekke vragen???
Bijvoorbeeld, waarom schuimt een nieuw stuk zeep altijd veel beter dan een stuk die al enkele dagen in gebruik is? Het ligt niet aan de grootte, want met die kleine miezerige hotelzeepjes is dat ook zo...
Waarom smaken chocoladefiguurtjes altijd anders dan repen chocolade ?
Waarom kleuren sommige appelen bruin als ze doorgesneden zijn, en andere niet?
Waarom zijn de neus en de oren de enige "onderdelen" van een mens die heel het leven lang blijven groeien?
enzovoorts enzovoorts etcetera ecetera...

Ik heb nog pakken van die vragen, te veel om hier op te noemen...bv waarom is de draaiing van het weglopende water in je wasbak altijd dezelfde ? Waarom is het op de onderste helft van de wereldbol net andersom ? ...en hoe draait het dan op de evenaar ???

Vroeger was er op brt2 de maandagmorgen het programma "De grote magazijnen" waar men dergelijke vragen poogde te beantwoorden. Ik hoorde niet vaak dit programma, maar iedere keer als er de maandagmorgen vergadering was te Brussel, zaten Jef en ik heel aandachtig te luisteren naar al die "gekke" vragen... Dit programma is - als zoveel ander goede dingen- verdwenen in de nevelen van de tijd...

God, hoe kom ik daar nu bij??? Blijkbaar word ik ook oud, en denk ik veel vaker dan vroeger terug aan het verleden...Maar ergens zal dit wel normaal zijn zeker ? Het pakket waarin je kunt duiken wordt ook almaar groter en groter...
Dat is ook de werkelijke en "wetenschappelijke" reden waarom de jaren bij het ouder worden alsmaar korter en korter worden...het begrip jaar wordt afgemeten tegenover het al "geleefde" leven...Als je 10 jaar bent is een jaar 1/10 van je leven, als je 60 bent is een jaar maar 1/60 van je leven, dus een veel kleiner iets...
Allee, tot de volgende ?

1 opmerking:

Anoniem zei

toontje,
ik was ooit in brasilnen dat was onder den evenaar en daar stelde ik tot mijn verbazing vast dat het water in een badkuip wel in dezelfde richting draait als hier.
dat is dus een kwakkel!
't is hetzelfde verhaal als toen in ny de elketriciteit uitviel dat er 9 maand later een pak kinderen meer geboren werden. dat is ook een kwakkel.
wat geen kwakkel is is dat er in brasil tijdens karnaval veel kinders gemaakt worden maar datu duurt dan ook langer dan 1 dag.

zelfs het aantal abortussen is 10 weken later met een piek. ..

(de officiele dan want de andere zijn niet geregistreerd.

ik vroeg dat van dat water eens aan een aarderijkskundige endeze vertelde me dat het met de draairing van de aard ete aken had. den deze draait zowel in N als Z in dezelfde richting,
luc