donderdag, maart 14, 2013

Habemus Papam : Frans

Español: Augusto Pinochet Ugarte. Militar y Pr...
Español: Augusto Pinochet Ugarte. Militar y Presidente de Chile. (Photo credit: Wikipedia)
Ik was er bijna 100 % zeker van: in de Franstalige pers zou men niet praten van Franciscus, maar van François .... En bingo !  Dus meen ik dat ik met alle recht en alle reden ook in onze eigen taal de naam mag omzetten in onze taal: Frans, en vermits hij daar staande tussen al die anderen helemaal niet de indruk maakte dat het een rijzige figuur is: Franske...

In de eerste berichten noemde men zijn naamkeuze een verwijzing naar Franciscus van Assisi, maar ik vermoed dat hijzelf eerder dacht aan Franciscus Xaverius... Beide waren grote figuren binnen de kerk, beiden in tijden van crisis binnen de kerk, en beiden deden ze veel aan het herstel van de kerk...maar zo verschillend !!!
Franske van Assisi dwong de kerk terug te keren naar de nederigheid, naar de basis van het evangelie. Frans Xaverius was een der eerste Soldaten van Jezus (Jezuïet), en had vooral tot doel de kerk weer te herstellen in haar glorie en macht...

Afwachten dus wat voor Franske wij hier nu aan de haak hebben...

Heel veel hoop heb ik niet, want Franske heeft een verleden binnen de dictatuur van Pinochet...
Ik ga hem niet oordelen, en nog veel minder veroordelen, maar een feit blijft dat niets van wat toen gebeurde ooit het daglicht zag of ziet.

Dat wil niet zeggen dat er verkeerde dingen gebeurden !
Ik put voor deze redenering uit mijn geheugen, uit wat ons moeder ons allemaal vertelde over de oorlog die zij hadden meegemaakt...
In de stad waar ze woonden, zoals overal elders, werd door de veroveraar een burgemeester aangesteld. Dat was een brave man, die deze ondankbare en gevaarlijke taak op zich had genomen, en heel wat mensen kon hij redden uit de handen van zijn meesters, de veroveraars... Iedereen wist dat, maar toch, bij de bevrijding waren er die het nodig vonden deze man te slaan en te stampen, te vernederen en te bevuilen... He manneke kwam het nooit meer te boven...

Je kunt stellen dat in functie treden bij de vijand al een misdaad op zich is, je kunt stellen dat dank zij het feit dat een eerlijk en eervol mens dat op zich neemt er velen gered werden... En beiden hebben gelijk... Maar ik ben het kind van mijn moeder, en dus opteer ik dat de bevolking van die stad heel wat beter af was met die brave en goede mens, dan met iemand die er alleen zou zijn geweest tot eigen profijt en uit machtswellust.

Ik kan me dus voorstellen dat de rol van Frans in het Argentinië van Pinochet, de rol was van de oorlogsburgemeester in het stadje waar mijn ouders woonden... Waarnemen en waar mogelijk bijsturen en mensen redden.En dan was het, is het,  naar mijn mening een goede mens... ook al kun je stellen dat hij tijdens de dictatuur een ambt waarnam.

Dus geen oordeel, en je ook niet laten opjutten tot dingen waar we niet kunnen over oordelen. Ik geef hem alvast het voordeel van de twijfel. Het feit dat hij na de dictatuur aanbleef, dat hij graag gezien is daar, dat zegt mij dat hij wellicht al deed wat mogelijk was om de mensen te helpen tijdens die zwarte periode in de geschiedenis...

Maar we weten ook al dat het iemand is die niet modern is, niet op de manier zoals wij dat hier in het Westen zien... Niet voor homohuwelijken, niet voor euthanasie, niet voor voorbehoedsmiddelen  dus in onze ogen op die punten alvast gebuisd... Maar paus ben je niet voor het Westen, paus ben je voor heel de kerk. Ik denk dat je onmogelijk paus kunt zijn voor allen... De ontwikkeling van onze kijk op de zaken is niet de kijk van het geloof alleen, we leven in een heel complexe wereld, waarin de kerk moet schipperen om een beleid te voeren dat leidt tot echt geloof. Een geloof passend voor allen... ?

Laten wij hem hier ook het voordeel geven van de twijfel...

En dan zijn leeftijd. Als we Benedictus XVI als stelregel moeten invoeren, en de paus doen aftreden als het niet meer gaat, dan hebben we wellicht van Franske niet veel meer te goed... Maar dan denk ik aan Johannes XXIII, en dan hoop ik dat we weer een vernieuwer krijgen...Misschien een waar de kardinalen het niet van verwacht hadden, maar een die de kerk een nieuw elan geeft...

Ik doe met de paus zoals ik met alle mensen doe: ik zie hem als goed, tot hij het tegendeel bewijst. Ik weet dat op die manier ik veel desillusies krijg, maar het laat me toe de mens alle kansen te geven om ook goed te zijn. Negativisme leidt nooit tot verbetering !

Franske, van mij heb je de zegen !

tot de volgende ?



Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Zoals je zegt Toon: de tijd zal leren wat voor paus hij was.

Gr. voor jou en Anny.