vrijdag, november 16, 2012

pimpelende koolmezen

Nederlands: Roofvogel Materiaal: lindehout Beh...
Nederlands: Roofvogel Materiaal: lindehout Behandeling: lijnolie en bijenwas Afmeting: 69x45x7 cm Achtergrondinformatie: roofvogels zijn enorm fascinerende dieren. Sommigen snijden romp en vleugels apart en verlijmen deze, maar deze is uit 1 stuk gehaald. (Photo credit: Wikipedia)
Ik schreef al eerder over de vele mezen die komen fourageren in mijnen hof...
Nu is het raadsel opgelost.
het blijkt dat kool- en pimpelmezen massaal aan het migreren zijn, omdat er bijna geen zaden en noten te vinden zijn in de natuur, gevolg van het bar slechte voorjaar !
Dus, beminde parochianen, doe allemaal een beetje moeite, en voeder de beestjes, al wat je voederen kunt.
Je kunt natuurlijk van die mezenbollen kopen, maar ik gaf je reeds eerder in deze blog een beterkope oplossing. Je smelt wat frituurvet, zo dat het net vloeibaar is, en je gooit er vogelzaad en pindanootjes in. Je laat het boeltje stollen in oude plastic-schaaltjes (het mogen gerust ook porseleinen schaaltjes zijn, indien je heel bijzonder hoogstaande mezen hebt in je tuin...)

Maar laat ons in hemelsnaam de mezen helpen door deze kwade periode ! Er zijn al zo bitter weinig vogels meer over ! Je krijgt nu de kans er een hele hoop te redden. Doen !

Nog niet zo lang geleden was ik in gesprek met onze Bart bezig over het feit dat er de laatste jaren zo veel vogelsoorten verdwenen of bijna verdwenen zijn uit onze streek. We spraken over de leeuwerik, de groenvink en het kwikstaartje... Ook de geelgors passeerde de revue... Misschien zie en hoor je deze nu nog wel in de streek waar jij woont, draag er dan zorg van, want ze zijn aan het verdwijnen !

En het zijn heus niet alleen vogelsoorten die verdwijnen, minder opvallend is dat ook planten verdwijnen, dat ook zoogdieren verdwijnen (de inlandse hamster kwam onlangs op die trieste manier in de kijker)... Ik schreef het reeds eerder, heel wat geleerden zijn er van overtuigd dat de aarde weer in een periode zit van het "Grote Uitsterven"... Dat is reeds eerder gebeurd, denk maar aan de dinosaurus !

Ik weet niet of we de boel kunnen redden met het hangen van mezenbollen en het opbouwen van een beestentoren in de tuin, maar niets doen helpt zeker niet !

Misschien een klein voorstel... Als je graag een nette tuin hebt, en zorgvuldig alle bladeren bijeenharkt om je gazonnetje net te houden, leg die bladeren dan aub ergens in een verloren hoek op een hoop, leg er enkele takken op om de boel bijeen te houden. U biedt woonst aan massa's dieren, die dank zij die bladeren de winter door komen. Vooral insecten, maar misschien, met wat geluk ook een egel...
Dat zijn dingen die je niets kosten, en die heel wat leven kunnen redden.

Ik hou niet van Kris Duchaussois (of hoe schrijf je die naam?), maar zijn wekelijkse voorstellen om van je tuin een klein onderdeel te maken van een groot reservaat, zijn correct en verdienen navolging.

De natuur schreeuwt om hulp !

Natuurlijk ben ik ook bekommerd om de belaagde neushoorn en de reuzenpanda, maar ik vind de dieren om me heen nog veel belangrijker, want zij zijn echt een stuk van ons leven, van ons milieu !

Ik weet dat ik tegen zere schenen ga stampen, maar ik denk dat we ook iets moeten proberen te doen aan de scheefgroei binnen onze natuur. Onze natuur is dermate ontwricht, dat er geen sprake meer is van een natuurlijk evenwicht. En de laatste jaren zien wij een veel te grote aangroei van de rovers. Ik denk hierbij vooral aan kraaien, roeken, eksters, ratten en vossen. Deze dieren doden andere dieren om te leven. In een natuur waar de prooidieren al sterk onder druk staan door een ontwricht milieu, door sproeistoffen, fijn stof, scheikundige vervuiling, moeten we kijken dat de roofdieren niet op hun beurt evolueren tot een plaag, en de teloorgang van de natuur versnellen.

Ik vind een kraai een prachtige en heel slimme vogel, maar geen enkel soort mag eigenlijk de overhand nemen.
Het natuurlijke evenwicht is er niet meer. Gewoon omdat er te weinig natuur is, en te veel vergiften.
Als we nog iets willen behouden moeten we op diverse manieren ingrijpen.
Een deel van de dieren lukt er in zich aan te passen aan de nieuwe door de mens gecreëerde wereld. Denk aan de merel die van schuwe woudvogel is geëvolueerd tot stadsvogel. Dit is een voorbeeld van een onschuldige soort, maar er zijn andere. De ratten zijn de mens gevolgd, de vossen doen dit nu ook. Ook kraaiachtigen en in sommige regio de spreeuwen en/of de meeuwen.

Maar grotendeels zijn dit eigenlijk rovers.
Dit betekent dat deze dieren op die manier een voorsprong aan het uitbouwen zijn, en deze voorsprong zienderogen aan het vergroten zijn, ten opzichte van de rest van de natuur, die zich niet aanpast aan de verstedelijking van de natuur.

Vlaanderen heeft door zijn stedebouwkundig beleid eerder het uiterlijk gekregen van één groot stadsgewest dan wel van steden in  vlekken tussen een massale natuur in.

Onze natuur wordt daardoor schever getrokken dan ooit.

Misschien kent iemand een betere manier dan ik, maar het lijkt me duidelijk dat we corrigerend moeten optreden willen we nog iets overhouden !

Maar laten we maar beginnen in ons eigen tuintje, voeder de vogels !

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: