donderdag, november 08, 2012

Baraque Michelle

Sitting Bull
Sitting Bull (Photo credit: Wikipedia)
Hoge Venen - Hautes Fagnes
Hoge Venen - Hautes Fagnes (Photo credit: Nolleos)
Zou madame Barack wel weten dat wij hier al heel lang een Baraque Michel hebben? 674 meter hoog en op één na de hoogste top van België...

Je kunt nog steeds de knop van je radio en/of TV niet open zetten, of je hoort spreken over Barack Obama. Sinds vandaag denk ik te weten dat Barack de voornaam is, en Obama de familienaam. We zagen immers een fiere verse moeder die haar twee nieuw geborenen de namen Barack en Mit gaf... Voordien kon ik alleen maar gissen.

Je zou nu kunnen stellen dat Barack logisch de voornaam was, omdat ze hem altijd de eerste noemden, maar dat is geen logica ! In Amerika spreken ze ook altijd van 9/11, terwijl het gaat over 11 september, dus voor ons eigenlijk 11/9...

Persoonlijk heb ik het veel meer voor Pancho Villa. Geef toe, een villa is heel wat beter dan een barak. En als Belg ben ik geboren met een baksteen in mijn maag, dus dan maar liefst een grote baksteen, voor villa-bouw en toch niet voor een barak !
Maar al bij al gaat mijn woordspeling met de Baraque Michel dus niet op, het zou dan eigenlijk de Obama Michel moeten zijn.  Maar het enige wat enigszins een paar van die klanken benadert is "Au BAlcon " wat je wel eens hoorde roepen naar een of andere hoge piet, of naar wat voetballers als ze eens een paar keer na elkaar de bal geraakt hebben.  In onze taal niks geen obama-klanken te vinden. Misschien in een mij onbekend dialect ergens in een verre uithoek ? Of misschien wel ergens in een Waals dialect ?

Voor mij is die naam typisch Amerikaans... In die zin, dat deze verzameling van staten eigenlijk hoofdzakelijk zijn opgebouwd door import-mensen, van over heel de wereld. De enige echte Amerikaan, in de werkelijke zin van het woord, zijn de inheemse Indianen. En die hebben wellicht ook van die rare namen. Kom nu niet af met Sitting Bull en dergelijke, want dat is wellicht maar een vertaling van die man zijn echte naam, of misschien wel een klanknabootsend woord. Nee, voor mij blijft Amerika een allegaartje van vreemde namen. Je kunt dit zien als je bv eens de generiek van een film bekijkt...

Maar wat we daar zien, is nu hier ook, in een versneld tempo bezig.
Toen ik kind was, was een neger een bezienswaardigheid, en we gingen op de markt gaan kijken naar die ene neger die daar van die zwarte spekken verkocht, met een anijssmaak. In de volksmond sprak men van Karaboedjah... De brave man heette wellicht heel anders, misschien Moïse Bekambele of zoiets. Maar die éne zwarte medemens, dat was een evenement.

Als je nu in een stad rondwandelt, dan zie je niet alleen allerlei soorten van mensen, gele, bruine, zwarte en gewoon blanke, maar je hoort ook tientallen verschillende talen spreken. Als je naar de stad rijdt, langs een grote baan, dan kun je tien, twintig verschillende nationaliteiten van nummerplaten zien op auto's en vrachtwagens...

Al heel lang geleden las ik ooit een artikel over de mens van de toekomst... En die mens was niet meer blank, niet Aziatisch van type, niet Zwart of rood, nee, de nieuwe mens uit dat artikel, was een soort mengmoesje, een grootste gemene deler of kleinste gemene veelvoud van alle rassen en kleuren. Er stonden foto's bij van dergelijke mensen, mensen die voor ons nog best iets exotisch hadden, maar niet te plaatsen waren.

Weet je, van mij mag dat morgen al gebeuren...
De mens van morgen mag er van mij nu al zijn !
Dan is er wellicht geen reden meer voor racisme.

En weet je, hoezeer ik me ook Vlaming voel, in hart en nieren, van mij mag men best komen tot één taal voor alle mensen ook, met dezelfde reden, en men mag best komen tot een samensmelten van alle godsdiensten en opgaan in één godsdienst, en men mag komen tot één land, één economie met voedsel en drinken voor allen
Welvaart voor allen
Geen machtsinstituten meer
geen bazen
geen ondergeschikten
alle mensen broeders

Imagine zong John Lennon...

tot de volgende?


Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: