dinsdag, juli 03, 2012

Schandpaal facebook

Nederlands: Schandpaal van Beveren (Roeselare)...
Nederlands: Schandpaal van Beveren (Roeselare) uit 1778: Geschiedenis van de Beverse schandpaal (Photo credit: Wikipedia)
Ik las er over in de vele nieuwsbronnen die je op een computer vindt, ik hoorde het op de radio en zag het op TV...
Enkele jonge meisjes die een ander meisje pesten, sloegen, haartjepluk deden...
Kortom serieus pestgedrag.

Ik begrijp de moeder die de pesters wilde aandragen, maar of dat het publiek maken via facebook nu de juiste manier was ?

Want plots zitten we weer midden in de duistere middeleeuwen: de publieke schandpaal.
Het pestende meisje, haar ouders worden nu voortdurend beledigd, uitgescholden, bedreigd.
Uiteraard is dat ook geen oplossing, want als ik er naar kijk, dan zie ik dat de mens het pesten wil uitschakelen met...pesten...
Want hoe kun je anders het gedrag noemen van de lui die haatmailtjes, dreigmails, scheldpartijen richten aan dat meisje en haar familie ?

In de middeleeuwen bond men een dader aan de schandpaal, met een bord waarop zijn of haar misdaden vermeld waren, en de brave mensen mochten dan de dader bekogelen met rot fruit, rotte eieren, modder en ze mochten hem of haar uit maken voor rotte vis... Dat was de straf.
Een wrede straf, want wellicht was de enige kans voor de dader, om na de bestraffing de streek te verlaten. Want het gescheld zal wel niet gestopt zijn met het vastbinden aan de paal...
In heel erge gevallen brandmerkte men zelfs de daders, bijvoorbeeld een hand gebrand in het voorhoofd, duidelijk makend aan heel de wereld: hier staat een dief voor je...

Zie jij ook de gelijkenis met wat er nu via facebook aan het gebeuren is ?

Misschien brandt men nu geen kenteken van de misdaad meer op het voorhoofd van de dader, maar de schandpaal staat nu overal op de wereld te kijk, en verdwijnt niet zo maar, nee, er blijven altijd wel exemplaren te vinden op dat wereldwijde web...

Ik dacht dat we geëvolueerd waren, dat de schandpaal een vergeten object was, een monument uit het verleden... Ik dacht dat de mens het ontgroeid was om op de markt te gaan staan, met rotte eieren en rot fruit, om te werpen naar de dader van een misdaad. Ik dacht dat het volk niet meer geïnteresseerd zou zijn in het plegen van een soort publieke wraak...
Ik heb het mis...
Facebook bewijst het eens te meer, we zijn nog geen stap verder dan in wat we de duistere middeleeuwen noemen... We staan nog steeds klaar om met zijn allen joelend rond de schandpaal te staan, en rotte eieren en erger te werpen.
Ik krijg hier verontwaardigde mailtjes over moslims die een vrouw stenigen wegens overspel... Wat doen ze nu met dat meisje ? Virtueel stenigen!
Ze vermoorden ze niet fysiek, nee, het is erger, het is een geestelijke moord.
Of ik dan dat pestgedrag misschien goedkeur ? NEE !
Nee, ik keur dat pestgedrag helemaal niet goed, en die daders moeten aangepakt en gecorrigeerd worden, maar niet door ze op hun beurt en veel wreder nog aan pasten te onderwerpen.

Want, geestelijk iemand pesten is veel erger dan dat lichamelijke pesten.
Het slachtoffer op het filmpje zal allang niet meer afzien van die meppen en stampen en haar trekken... Maar wellicht is ze de verwijten, en het feit dat anderen die daar rond stonden door hun nietsdoen in feite instemden met dat pesten...
Het is net alsof met de melding dat Anny wellicht kanker had... Dat wellicht, die onrust, die schrik voor wat komen kon, was veel erger, wel duizend keer erger dan de operatie.

Ik heb nog de tijd meegemaakt van de lijfstraffen... Als ik stout was, dan kreeg ik kletsen. Ik heb daar geen hinder van ondervonden. Meer zelfs, als de leraar mij voor de keuze stelde: een pak rammel of tien bladzijden straf schrijven, dan koos ik voor het pak rammel... Dat was veel vlugger voorbij, en als ik straf moest schrijven dan zag ons moeder dat, en dan kreeg ik nog een pak rammel er boven op...

Dat fysieke, dat ging heel snel voorbij... Maar had je een leraar die je belachelijk maakte voor heel de klas, dan deed dat veel meer en vooral veel langer pijn. Dat ging niet zo maar over, weken nadien konden je klasgenoten dat nog en nog en nog eens onder je neus wrijven...
Nee, geestelijk pijnigen is een heel erge straf...
Nu met facebook is die straf niet eens beperkt tot je directe leefomgeving, tot je klas, tot de wijk waar je woont, maar gaat het heel de wereld rond...
Wellicht krijg je het gevoel dat je nergens meer veilig bent.

Zeker, pesters moeten gestraft worden, en dan nog vooral met de bedoeling te corrigeren, verder pesten te vermijden... Maar wat nu gebeurt, dat vind ik onmenselijk.

Is er dan niemand die al ooit eens de reflex maakte: "Het zou eens mijn dochter moeten geweest zijn, die daar dat meisje aan het pesten was..." Zou je dan ook heel de wereld willen zien reageren op haar ? Of zou je haar desondanks willen beschermen? Weliswaar straffen voor dat pesten, maar haar meteen ook in bescherming nemen tegen heel de wereld ?
Ik zou het doen.
Want ik meen dat niemand het verdient geestelijk vermoord te worden.

Niemand , letterlijk niemand mag doodgepest worden. Ook de pester niet.

Laat de maatregelen nemen door de school, door de ouders, maar verval niet tot het gedrag dat je eigenlijk wilt veroordelen !

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Unknown zei

Heel juist Toon, dit is niet de manier om pesters te straffen, mss moeten die mensen eens naar de film Ben x kijken.En wat met die school? het zal wel niet de eerste keer geweest zijn dat er gepest werd, waarom doen ze er nu wel wat aan?
het blijft een dillema, wie wil zich verlagen tot de schuldige om hem/haar te straffen met dezelfde dingen? een beul die een moordenaar dood is ook een moordenaar.