vrijdag, juni 08, 2012

Verkeer(d)

English: The Beatles wave to fans after arrivi...English: The Beatles wave to fans after arriving at Kennedy Airport. (Photo credit: Wikipedia)



Ik rij wel eens een heel klein stukje Frankrijk binnen, en onlangs ook heel wat keren een klein stukje Nederland...
Is het u ook al opgevallen hoe in het verenigde Europa de verkeerssignalisatie helemaal niet "verenigd" is ?
Men rijdt nu wel zonder douane of andere grensperikelen van het ene land het andere binnen, maar plots heb je andere borden, andere wegmarkeringen, andere politie-uniformen en noem maar op...
Heel erg is dat allemaal niet, maar het vergt heel wat van je aandacht. Neem nu het bord met de naam van de gemeente op in Nederland, dat is eigenlijk het bord dat bij ons dat witte bord is met de naam van de gemeente, of een voorstelling van een dorp er op, en wat duidt op "Bebouwd kom" en dus 50 km per uur.

Ik heb in Nederland steeds het zekere voor het onzekere genomen, en overal te traag gereden... Wellicht hebben er velen gezucht: "Weer een oude vent!"... Maar het was dus vooral omdat het systeem mij niet voldoende bekend is. Ik Weet nog steeds niet waar je over een baan rijdt of over een baan met het statuut van snelweg (of hoe noem je die dingen in Nederland)...

Als bij ons de rijvakken splitsen in rechtdoor, links en of rechts afslaan, dan zie je dat niet alleen op de grond geschilderd, maar ook aangekondigd met een bord. In Nederland heb ik die borden nooit gezien, wellicht bestaan ze er niet ? Maar ik heb daardoor wel nu en dan nogal drastisch van baanvak moeten veranderen...
(Wat ik heel erg ambetant vind...)

Ach, het zijn maar kleinigheden, maar het vergt aandacht op die dingen waar je eigenlijk je aandacht veel meer nodig hebt op het verkeer. Het hinderde me. Niet dat ik er heel veel last van had, maar het rijden verloor dat stukje "automatisme". Je moest voortdurend naar alles en nog wat kijken en bovendien ook nog het verkeer in de gaten houden.

Zou het echt niet wenselijk en mogelijk zijn, dat men, in dat "verenigd" Europa, ook overgaat tot een uniform systeem ? (Voor Great Brittain zou dat nogal vonken geven !)

En och ja, heel lang geleden zag je in Nederland en op de Nederlandse TV wel eens de slogan "Wees een heer in het verkeer"... Ik heb niet alleen dat bord niet meer gezien, ik zag ook heel weinig heren in het verkeer. Ik heb de indruk dat ze daar nog wat agressiever rijden dan bij ons... En bij ons is het al zo erg... Maar dat heeft niets met het verkeersreglement te maken...

Waar ik wel van droom is dus dat volledig één-worden van Europa... Maar dat zal wel altijd een droom blijven. We zullen wellicht nooit evolueren naar een systeem à la United States of America... Zij zijn ook heel anders gestart. Je kon moeilijk van echte staten spreken, in die zin, dat iedere staat in feite bestond uit een mengelmoesje van immigranten van overal en nergens... Ook de taal was niet echt een grote hinderpaal, de meesten kenden wel wat Engels als de taal om met elkaar te kunnen praten. Ook al had je gebieden waar andere talen de meerderheid hadden, door de mindere honkvastheid was die gemeenschappelijke taal er altijd wel een beetje aanwezig. Hier in Europa heeft men allerlei talen, en aan die taal is veelal een soort nationaliteitsgevoel gehecht. (Ook al is dat eigenlijk een recent verschijnsel ! Voor de tijd van Napoleon primeerde veel eer de regio of de stad dan wel het land)

Wij hebben hier ook een ander politiek systeem die daar aan vast hangt.  Hier bieden we aan de politici veel meer de kans om zich "baas" te voelen in het eigen land(je).... Wij voelen ons geen Europeaan. Kijk naar ons eigen land, het is maar een vliegenscheet groot, en toch probeert men het te splitsen, in de overtuiging dat het beter is klein boertje te zijn op een kleine boerderij, dan grote knecht op een grote boerderij... (En zeggen dat wij mede de "oprichters" waren van het idee "Europa"....)

Kortom, wij hebben niet die reflex van Europeaan, nee, we zijn Belg, en zelfs nog eerder Vlaming (Tenzij de rode duivels eens een match winnen, dan zijn we weer Belg)... En vorig jaar was Philippe Gilbert plots geen Waal meer, maar een Belgisch renner... Nu rijdt hij minder goed, en "degradeert" hij weer terug naar de status van Waal. We zijn GEK !

Maar het is wel een duidelijke illustratie hoe ver wij staan van het idee Europa !
En dus zal het verkeersreglement wel overal anders blijven... en zal ik me iedere keer weer wat onwennig voelen...

Gelukkig mag ik nog dromen, dromen van een wereld zonder grenzen, zonder nationaliteiten, zonder elkaar hatende godsdiensten, zonder ruzies... Imagine zong die gekke Beatle...
Ik vind het een prachtig liedje, een droom van vrede van uit éénheid...
Imagine...

tot de volgende ?





Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: