Nederlands: een doos met 10 eieren erin (Photo credit: Wikipedia)
Ik denk niet dat ze in the United Kingdom zoveel stommer zijn dan hier, dus ik heb het donkerbruin vermoeden dat er ook hier heel wat kinderen rondlopen die deze wijsheid niet hebben.
Hier ligt een opdracht voor de groenen ! Leer de mens weer eens even contact te hebben met de wereld, niet alleen wat jullie de natuur noemen, maar ook met het werk dat de landbouwers doen, dank zij de natuur en beheersing daarvan.
Je kunt hen gerust ook laten kennis maken met de minder mooie kanten van het landbouwleven, en het minder mooie bestaan van sommige dieren in de vee-fabrieken... op voorwaarde dat je hen ook eerlijk de gevolgen leert kennen van hun keuze.
Want hoewel ik helemaal geen voorstander ben van opeengestapelde kippen, konijnen in een batterij, varkens opeengepropt in mestvarkensstallijnen... en noem maar op, ik ben me heel goed bewust wat een terugkeer naar de natuurlijke manier zou betekenen. Het is niet voldoende om "groen" te prediken, je moet ook een antwoord hebben naar de maatschappij waarin we leven, en die we niet echt willen verliezen. Want heel wat mensen die protesteren tegen de manier waarop kippen worden vetgemest, gaan naar de slager om enkele kippenbilletjes voor op de barbecue...En mochten die kippenbillen plots zeldzaam en duur worden, dan zou men niet tevreden zijn. Kippen op een vrije uitloop kweken kost veel meer, door gebruik van grond, trager opgroeien en groter risico op verliezen.
Kortom, er is een groeiende discrepantie tussen de wensdromen van "de mens" en de werkelijkheid van zijn manier van leven. Als we geen hybride kippen meer kweken, die in batterijen maximum twee jaar mogen bestaan als eierfabriekje, dan moeten we weten dat we in de winterperiode geen of maar enkele eieren meer zullen vinden aan dure prijzen (zeldzaam = duur).
Nee, we moeten de mens confronteren met de werkelijkheid, maar in al zijn facetten. We moeten de mens bij brengen dat al wat we eten uit de natuur komt, maar alleen dank zij het feit dat de landbouwer het kweekt, bewerkt, voedt, sorteert, onderhoudt en ga zo maar door. Laat de kinderen niet op bosklassen gaan, of zeeklassen, maar stuur hen de boer op. Laat hen kennis maken met de productie van hun dagelijkse brood, vlees en eieren. En toon hen hoe het vroeger was, en wat minder intensieve landbouw maar opbrengt.
Het is goed dat we ijveren voor minder dierenleed, het is goed dat we ijveren voor landbouw met meer eerbied voor de natuur in al zijn aspecten, maar het zou nog beter zijn, als we dat konden verwezenlijken met behoud van productie... Want anders gaan we een heel ander leven tegemoet !
We mogen dromen, maar liefst met beide voeten op de grond.
Naar mijn gevoel kunnen we dat maar bekomen door de mens als niet-landbouwer, ergens een beetje meer bewust te maken van de landbouw en de consequenties...
Ik ben ook tegen het gebruik van die zware mastodonten van landbouwmachines die de grond tot meer dan een meter diepte dichtpersen, die de afwatering steeds problematischer maken, maar we moeten naar alternatieven zoeken, met zijn allen. We eten met zijn allen van de productie van de boer, laat ons dan ook op zijn minst meedenken en mee zoeken naar andere en betere manieren, met behoud van de productie en zonder dat de kostprijs steil de hoogte in gaat.
Dat kunnen we nooit bekomen met mensen die niet eens weten waar de melk vandaan komt, waar het ei vandaan komt... We moeten de maatschappij veel meer met elkaar confronteren! Want ik denk hierbij niet alleen aan de landbouw! Laat de kinderen eens (op veilige manier) kennis maken met de productie van staal, met de productie van weefsel en de productie van kledij... van schoenen en ga zo het rijtje maar af. Kennis maken in die zin, dat men ook het harde, het moeilijke het ongezonde van al die zaken in het licht stelt. Dat men uiteindelijk als mens meer een homo-universalis zou worden, die de wereld "kent". Deze kennis lijkt mij noodzakelijk om echt mens te kunnen zijn met de mensen.
En dan spreek ik nog maar alleen van ons leven, hier, in het rijke westen... Eigenlijk zouden we die confrontatie nog veel verder moeten door trekken, naar andere landen, ver weg... Waar ze voor heel andere moeilijkheden staan, heel andere situaties.
Begrip kan alleen voortkomen uit kennis, en kennis vergaar je alleen door een leerproces. Leren kun je uit boeken en met moderne middelen als computer en dergelijke, maar zonder deze kennis te paren aan de werkelijke kennis "te velde", is deze kennis dood...
Wat weten we van de armoede van de mensen die onze bananen plukken? Wat weten we van de moord en doodslag die kleven aan de diamant in onze verlovingsring?
Veel te weinig...!
djudedju
U niet, ik niet, kan de wereld veranderen, maar laat ons op zijn minst pogen met zijn allen onze kinderen en kleinkinderen kennis mee te geven van onze eigen wereld, kennis van de mensen die leven en werken in onze maatschappij, die zorgen voor al die dingen die we zo vanzelfsprekend vinden, en waar we ons geen vragen bij stellen, maar waar we wel commentaar hebben op hun manier van werken, zonder het te kennen, zonder de consequenties ervan wat een verandering zou te weeg brengen...
Leer de mens mensen kennen... Dan vinden we samen misschien wel een betere en gezondere manier van werken en leven, want het is hoognodig voor de hele aarde !
tot de volgende ?
2 opmerkingen:
Dag Toon en Anny,
Toen mijn zoontje van twee voor de eerste keer een koe zag, vroeg hij me "Waar zit daar de motor?".
Toen een kennis zijn giraffe kreeg toegestopt, wilde die wat leerzaam te werk gaan.
Wat is dit? Hoofd.
Wat is dat? Been.
Toen hij aan de staart was, zei mijn zoon "Piemeltje"!!!
Dat jongetje is inmiddels 49 jaar en weet nu gelukkig beter.
We lachen er nog altijd om.....
leuk !
Een reactie posten