donderdag, juni 30, 2011

eindelijk

Kaart Brussel: werkloosheidImage by Peter Forret via FlickrOef, ik zit nu al meer dan twee uur te proberen om te kunnen bloggen.... Blijkbaar was er iets mis met de verbinding in the clouds ? Want bloggen is ook iets in the clouds, gelukkig maar, want mochten al mijn blogjes op de harde schijf van mijn kwampjoeter staan, dan was die wellicht nog niet groot genoeg...
Want ik heb in die jaren al wat bij elkaar gebabbeld...
Het is bijna eindeloos, en twee uur geven je de tijd om op te merken dat er sprake is van een evolutie. Dit zie je het best als je eens terug reist in de tijd, naar de eerste blogjes die ik ooit schreef.
Wat ook opvalt is, dat ik net als de meeste mensen, van langs om meer een hekel heb aan de politici, maar dat zal je wellicht niet verbazen...Als jij tot de meerderheid behoort, dan voel je dat ook...
Nu, het is toch weer een van die speciale dagen, waar bij opa weer eens taxi mag zijn... Gwendolyn is al volledig thuis van de school, maar ik mocht vanmorgen op een totaal abnormaal uur Kimberly gaan afzetten aan de Sinte Walburgakerk, zodat ze te voet naar de school kon gaan (dichter bij raak je niet, 't is markt...) en deze middag zal ze mij opbellen als ze terug op dezelfde plaats staat, zodat ik haar weer kan gaan oppikken... Wanneer is voorlopig een raadsel. Ik denk, aan facebook te zien dat Ewoud de laatste dagen ook niet heel actief meer is...
Met andere woorden, de grote vakantie is er !
Twee ellendig lange maanden dat de kinderen weer thuis zitten. Tegenwoordig is er bijna meer vakantie dan er nog school is. Ik vind dat niet verantwoord ! Als ik kijk in de schoolboeken, dan zie ik dat ze steeds meer en meer stof moeten verwerken in een steeds kortere tijd op een steeds jongere leeftijd. Wie dit helse ritme niet kan volgen, valt uit de boot, en de kans dat hij of zij nog opgeraapt wordt is bitter klein. Met andere woorden, de kans op werk is kleiner en kleiner naargelang de scholing minder en minder is.
Vroeger waren er nog heel wat jobs voor ongeschoolden, maar die zijn er minder en minder.
Het is een harde wereld, waar Das Kapital regeert met harde hand, en ongeschoold werk kun je goedkoper laten doen door robotica....
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men bezig is een nieuwe massa paupers te maken, in plaats van hen ook een plaatsje te geven in deze weelderige maatschappij.
Als je dan nog ziet dat de regeringen (daar zijn we weer) steeds rechtser en rechtser worden, en dat ze steeds meer het Kapitalisme hoog in het vaandel dragen, dan weet je, hoor je, zie je dat ze nu al bezig zijn met het nemen van maatregelen om werkloosheid te bannen, gewoon door ze geen werkloosheidsuitkeringen meer te geven...
Wie niet geschikt is voor de arbeidsmarkt wordt gewoon uitgerangeerd.
Och ja, ik weet het wel, ze zullen ze echt niet helemaal uithongeren, ze zullen ze in plaats van werkloosheid te geven wel op het OCMW zwieren, op een nog veel lager inkomen, en waar ze nog veel meer de bittere smaak in de mond zullen hebben van het moeten leven met uitgestoken bedelaarshand...

Dat is de hoofdreden waarom ik pleit voor een betere uitbouw van het onderwijs. Schaf een heleboel van al die vakantiedagen terug af, en neem meer tijd om de kinderen te leren wat ze nodig hebben en zullen hebben in het latere leven. Maak de traptreden die ze moeten zetten wat kleiner, zodat ze voor meer jongeren haalbaar zijn.

En misschien, in het kader van een betere verdeling van de beschikbare tewerkstellingsplaatsen, voorzie een wekelijkse tijd voor het bijsturen van de kennis van de arbeiders/bedienden. Als iedere arbeider/bediende een halve dag scholing zou krijgen per week, dan creëer je meteen ook een pak nieuwe arbeidsplaatsen...

Het is immers zo dat de arbeidsmarkt ook evolueert, en steeds sneller en sneller. Dus is voortdurende bijscholing geen luxe, maar een groeiende noodzaak. Laat het initiatief echter niet over aan de betrokken werkgever, want dan komt het er niet van ! Op het moment dat het werk dringt (en wanneer is dat niet zo?) zal men de leertijd wel vervangen door arbeid... Misschien is dat niet echt slechte wil te noemen, maar we kunnen deze werkelijkheid niet ontkennen. Waar nu al diverse scholingen in het bedrijf bestaan, zien we de misbruiken. Dus moeten we die vermijden door de scholing op een andere plaats en door andere mensen te laten geven. Bovendien zou dat ook het voordeel hebben dat het niet te eenzijdig op één bedrijf is gericht, maar breder, wat bij 't verdwijnen van een bedrijf meer kansen biedt.

Vorming, leertijd is steeds meer en meer een must. Laat ons dan ook eens echt gaan investeren in die tijd. Zorg dat meer leerlingen wel degelijk kunnen werkelijk geschoold worden, en zorg voor een blijvende bijscholing.

Die bijscholing moet ingekapseld zitten in de wekelijkse arbeidstijd, zodat ook de arbeider/bediende werkelijk gedwongen wordt dit te doen, net zoals de werkgever verplicht is. Er is geen enkele zinnige reden waarom de schoolplicht niet zou kunnen verlengd worden met dit systeem.
Ik weet, dit zou kosten, maar het zou ook renderen ! Geschoolde krachten zijn lucratiever dan ongeschoolden of minder-geschoolden...

Ik pleit voor mensen die, in de huidige snelle arbeidsmarktevolutie, blijvend aangepast zijn/worden...

tot de volgende ? (foto: werkloosheid in Brussel - de link met de immigranten  lijkt duidelijk, maar dat is dezelfde link met de ongeschooldheid...)

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: