zaterdag, juni 11, 2011

Het niets verjaart vandaag...

Belgacom TV: aanbod kanalen digitale televisieImage by Peter Forret via FlickrJe zou er warempel nihilist door worden, je geloof in de mens en de alles er bij verliezen. We zijn nu al een jaar voorbij de verkiezing, en er is nog steeds niets gebeurd. Oh, ik weet wel, er is al heel veel gebeurd, veel geblaat en heel weinig wol... Veel gekef van politieke schoothondjes van allerlei kleur en pluimage (Alleen in de politiek vind je "schoothondjes" met kippenpluimen, zelfs in de vorm van "pruiken", makkelijk om van kleur te wisselen).
In den beginne (zo staat het in het evangelie) geloofden de mensen nog dat er wel een paar politici zouden zijn die nog goede bedoelingen hadden, en er wellicht zouden in slagen de rest mee te trekken en althans de schijn van een regering zouden weten te scheppen, maar zelfs dat lukt niet meer... zelfs de schijn is op.
Alleen de duisternis rest.
En zie nu eens, kijk eens goed !!!
In 't donker zijn alle politici grauw.
Maar ze zijn al zo dikwijls van kleur gewisseld, zijn zo gewoon aan het andere uitzicht van hun collegae politici, dat ze het niet eens opmerken. Het zou nochtans een oplossing kunnen bieden, vergeet de kleur, we zien ze toch niet meer, en laat ons samen... Maar samen is een woord dat "verboten" is in de hogere Belgische Politieke Wetenschap.
En toch...
Toch heb ik grote bewondering voor deze lui.
Echt, ik meen het...
Het zijn echte virtuozen, kunstenaars van  het ijle woord, van de lege verpakking, van de zeepbel... Zeepbellen met prachtige kleuren die echter heel gauw hun kleur verliezen, poreus worden en zonder lawaai ineen klappen, in het niets...
Je hebt heel even een Wauw-gevoel, maar voor je het kunt uiten, is de zeepbel al weer weg.
Slechts één kunstenaar blijft overeind...
Evenzeer een woordkunstenaar, blijkbaar onuitputtelijk, met een groet spiritualiteit weet onze vorst, onze Albèèèèèrt,  steeds meer en steeds gekkere titels en namen te verzinnen voor wat eigenlijk gewoon formateur zou moeten heten, maar het nooit is en nooit meer zal zijn, omdat formateur ergens in zich het woord former, vormen heeft... en er wordt niets gevormd, alleen geblazen, hoog van de toren, grote zeepbellen, onzichtbaar bijna van op de grond, van bij de gewone mens, maar die moeten het ook niet zien... het is toch maar een scheet in een fles, je ziet niets, je hoort amper iets, maar het stinkt wel... naar zelfgewin en machtswellust.

Ik ben nu al door 2/3 van l' Histoire de la Wallonie, en weet je, mijn begrip voor de Walen groeit...  Ik keur het niet goed, net zo min als ik de Vlamingen goedkeur als ze niet streven naar gelijkheid maar naar macht... Maar het is goed ook eens de anderen echt aan het woord te laten, ook hun grieven te kennen, ook hun visie te evalueren, en dat te proberen te doen niet van uit een Vlaams gevoel, maar vanuit een gevoel van eerlijkheid, neutraliteit. Wellicht dus door een volmaakte buitenstaander, die noch voor de een, noch voor de ander sympathieën heeft.

Maar ja, dan schakel je sowieso de politici uit... ontneem je hen dat heerlijke gevoel van macht die hen verblind en hen de werkelijkheid doet vergeten...
Hopeloos dus...
zoals heel de Belgische politiek...
djudedju...

Ander en beter nieuws ! Als Belgacom-TV-kijker hoor ik tot mijn groot genoegen dat ze eindelijk dat stomme voetbalcontract zijn kwijt geraakt, en kan ik hopen op uitzendingen van minder onzinnige dingen dan 22 man die achter één bal aanlopen, en als ze hem hebben weer weg stampen. Ik weet wel, ik zal in de minderheid zijn, naar het schijnt zijn er véél mensen die van voetbal houden, maar ik hou er niet van, en dus ben ik content, tevreden, gelukkig. Ik hoop alleen dat ze dat nu niet gaan invullen door andere "sporten". Ik zet bewust het woord "sport" tussen aanhalingstekens, want iets waar je voor betaald wordt kan geen sport zijn, maar is een beroep of op zijn minst een bij-job. Als ik hoor en lees wat ze er voor beuren, dan rijst mijn haardos (nu ja, wat er van rest) mij ten berge... En ik vermoed dat dit ten berge rijzen de kaalslag van mijn schedel verhaast...

Nee, geef ons nu maar wat goede TV, zinnige programma's, wat humor, wat spanning, wat wetenschap, wat milieubewustheid, wat sociale inzet... en dergelijke meer, maar hou de "vedetten" van ons scherm, oh Heer....

Wie nu en dan naar "Blokken" kijkt, zal Crabbé al menig keer hebben horen vragen aan een of andere deelnemer die niet van voetbal houdt, of je zo wel kunt leven... Iedere keer erger ik me dan een beetje... Ja meneer Crabbé, je kunt heel goed leven zonder voetbal, je kunt het, bij voorbeeld, invullen door liefde voor de mens en voor de natuur, je zou dan misschien ook de namen kennen van dieren en planten, en dát niet bestempelen als idiote vragen... Persoonlijk vind ik vragen over voetbal pas stom, maar daar ik niet onbeleefd ben, zou ik je dat nooit verwijten... Daar verschillen we dus in...
Ik heb ook veel minder kennis en veel minder interesse voor de wetenschap waar ieder café ligt, hangt of staat in Vlaanderen, daar verschillen we ook in...
Maar ondanks al die dingen hou ik wel van het programma Blokken, al zou het wellicht winnen met een iets of wat neutralere quizmaster....
(Dus ben ik geen kandidaat, want ik ben niet "neutraal" tegenover wat men "sport" blijft noemen....)

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: