vrijdag, juni 10, 2011

Hangouderen ?

Belbus (callbus) in Sint-Gillis-bij-Dendermond...Image via WikipediaIn Bredene (Kustgemeente) heeft de gemeente een totaal alcoholverbod uitgevaardigd op een bepaald plein, omdat er te veel last is met hangouderen.
Hangouderen?
Hangjongeren, dat ken ik... Maar de oudjes van Bredene komen dagelijks zich straal bezuipen op het bewuste plein, brengen zelf hun drank mee uit de nachtwinkel, en vallen de toevallige passanten lastig, maken nachtlawaai...Kortom, net wat we steeds horen over jongeren, maar nu gaat het over oudjes...
Misschien wat oude lui die zich jong willen voelen ?
Of ... een beetje kinds ?

Kijk, ik vond dat een zo'n bizar verhaal, dat ik even keek op de kalender, nee, geen 1 april...

Ooit las ik dat een gemeente op de hoeken waar hangjongeren bleken te hangen, men een bijna onhoorbaar geluid uitzond, waardoor geen mens het lang uithield op die plaats. Wellicht is dat met die oudjes niet van toepassing, aan die leeftijd zijn er heel wat die minder horen. Het zou misschien zinniger zijn een stoorzender te plaatsen die de gehoorapparaten doet piepen en kraken?

En dat alcoholverbod ? Ook al zoiets... Als de hangoudere (wat een woord) niet meer mag drinken op het plein, dan drinkt hij maar om het hoekje, en wandelt bezopen naar het plein... Het enige voordeel is dat hij om op "peil" te blijven telkens toch even het plein moet verlaten. Oef, om het half uur een drankpauze ... ?

Genoeg gelachen... De vraag is wat mensen, of het nu hangjongeren of hangouderen zijn, er in vinden zich straal te bezuipen, en wat er zo leuk is aan andere mensen ambeteren ????  Het lijkt wel een teken des tijds dat mensen elkaar het leven zuur maken. Terwijl het zo makkelijk is om vriendelijk te zijn voor elkaar, glimlachend door het leven te gaan... Och, ik weet het wel, iedereen heeft al eens een kwaad moment, maar bij die hangdingen gaat het hem niet over een kwaad moment, het gaat over de lol die er aan is om mensen lastig te vallen...

ik snap het niet... maar dat zal wel aan mij liggen zeker ?

Kijk, vanmorgen heb ik haast je, haast je nog een kleindochter naar de school moeten voeren, de belbus kwam maar niet af... Toen ik terug was, belde ik naar De Lijn, om te melden dat de bus niet was gekomen. Bleek dat er een foutje was gebeurd, en dat men het niet genoteerd had dat ze iedere dag met de belbus mee zou gaan. De dame was toevallig ook de dame met wie ik de afspraak had gemaakt, en ze herinnerde zich mijn vraag. Ze wist ook niet hoe of wat er misgelopen was, maar het is nu rechtgezet. Ik zou mij hebben kunnen kwaad maken, omdat er een fout is gemaakt, maar nu heeft de dame het foutje rechtgezet, en is alles geregeld, voel ik me weer goed, voelt de dame zich nog goed, en was ik boos geweest zou ik geen ander resultaat hebben gehad, alleen... ik zou er zelf geen deugd van hebben, mijn bloeddruk zou de hoogte in zijn gejaagd, de dame zou al van 's morgens vroeg afgeblaft zijn en heel de dag zou voor haar verpest zijn...om uiteindelijk net hetzelfde te bekomen: rechtzetting van het foutje... Als het niet nodig is, maak je dan niet kwaad, het doet je zelf en de anderen geen goed, en er verandert niets door.
Het kan allemaal zo simpel zijn...
... en een vriendelijk woord doet meer wonderen dan boosheid.

Nee, ik ben geen heilige, en ik zondig zelf ook wel eens tegen dit advies... Maar iedere keer weer zit ik nadien met dat wrange gevoel, en weet ik dat het anders en beter kan. Dus poog ik ook mezelf daar in op te voeden, nu nog steeds, ook al ben ik al zo oud... Je zelf opvoeden is immers een levenswerk, tot je laatste hap lucht...

En het lukt, ik luk er steeds meer in me kalm en vriendelijk te houden, het rendeert immers. Dus als je het niet doet uit aangeboren vriendelijkheid, doe het dan doelbewust tot je eigen profijt en tot profijt van de andere partij, of is het je eigenlijk er om te doen die te treffen en die zijn/haar dag te vergallen??? Vergeet dan niet dat je jezelf ook straft met hoge bloeddruk en een vergalde dag, want wraak is niet zoet, maar bitter, heel bitter...

Mijn eerste daglelies bloeien al, een zalmkleurige en een citroengele, en er staan er nog enkele van de nieuwe variëteiten op open komen... Eén dag maar staat de bloem er, maar geen gejammer, want morgen bloeit de volgende al weer. Een sterke makkelijke en heerlijke plant, daglelie ofte hemerocallis...

tot de volgende ? ( op de foto: busje komt zo, busje kom zoooo...)
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: