zaterdag, mei 07, 2011

Gent kan ver zijn...

Veteranendag 2009Image by Marco Vonk via FlickrVandaag was het rommelmarkt in St Amandsberg, een deelgemeente van Gent. Het was een grote markt, maar er was veel brol ...
Maar ik wist niet dat St Amandsberg zo ver was ! Dat ligt blijkbaar heel aan de kanderenand van Gent... en Blijkbaar is Gent héél groot...
En dan blijkt het dus een grote markt te zijn, en geen parking in de buurt. Gelukkig zag ik plots een soortement binnenkoertje waar wat wagens op stonden, en waar er net eentje wegreed... Ik weet nog niet of ik daar eigenlijk mocht staan, maar enfin, ik stond...
En mijn auto stond er nog toen ik terugkeerde.

Maar weet je, ik ben een oen, want heel de tijd van het rommelen op de markt, zat ik aan die parking te denken, en dat vergalde het bezoek.

Morgen is het rommelmarkt in Waregem, daar is gewoonlijk wel plaats om te parkeren, dus misschien zal ik daar meer plezier hebben van het markten.

Het is nog steeds een heerlijk weertje, en droog... Veel te droog om goed te zijn, heel wat planten hangen in plaats van te staan. De nieuwe aanplanten moeten nog steeds water krijgen, ook al houden ze het nu al twee dagen uit, wat er op wijst dat de beworteling toch aan het gebeuren is. Het risico van water geven is dat de beworteling van de planten te oppervlakkig gebeurt, daar de wortels zich plaatsen waar ze drinken hebben ...  Eigenlijk zou je dus, om goed te zijn, heel veel en heel lang moeten water geven, zodat de ondergrond vochtig is.

Maar dat is dan weer niet goed voor de drinkwatervoorraad... die je op die manier eigenlijk aan het verspillen bent. Al bij al is dit dus een bewijs op zich, dat plantjes zetten niet echt natuurlijk is, en dat je dan werkt met kunstmatige planten, waarvan de wortels in veel gevallen al helemaal naar de vorm van het potje zijn gegroeid, en dus niet natuurlijk.

Maar ja, het grootste deel van wat in een tuin staat is niet inheems, of is een kweekvorm, en dus is er heel weinig natuurlijks aan... Dus moet je niet verwonderd zijn dat die planten ook op een onnatuurlijke manier reageren. Of ze verdwijnen na een tijd, of ze gaan woekeren en de natuurlijke fauna overheersen. Op het moment dat ze dat doen noemen we de planten die we eerst kochten onkruid...

Als je het logisch bekijkt, is er geen onkruid, maar zie je dat de natuur probeert haar rechten te herwinnen. Door het feit dat je in een tuin net wilt werken, en ruimten tussen je planten wilt hebben, krijg je dus eerst een invasie van woekerende planten, die zo spoedig mogelijk zoveel mogelijk terrein willen bedekken. Dus meestal planten met veel ondergrondse uitlopers, die niet of zeer moeilijk te verwijderen zijn. Laat je echter alles normaal groeien, dan zie je dat er na een tijd weer een zeer gemengde begroeiing komt. Als je het van uit het oogpunt van de natuur bekijkt, dan is wat wij zo netjes planten eigenlijk het onkruid...

Maar ja, we hebben iets met exotisch... We willen het liefst planten die niet lijken op onze eigen flora.

Ik ben vlugvlug naar buiten gelopen, met Anny in mijn kielzog.  Een heel pak legervoertuigen de dato  de laatste wereldoorlog, reed hier voorbij. Toen de "soldaten" ons zagen staan salueerden ze, en zwaaiden netjes terug. Even later werd dat een spel op zich, want plots begonnen er heel wat van die mannen hun sirene te laten loeien om ons te groeten. ... En wat héél leuk was: achteraan reed een wagen van de politie, en die salueerde dan ook maar. Zie je niet vaak, flikken die vriendelijk de bevolking salueren...

Ik ga stoppen, 't is veel te goed weer om er niet van te profiteren...
tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: