dinsdag, november 24, 2009

zwarte panter in de Ardennen

Wooded landscape in the ArdennesImage via Wikipedia

Nu dit artikeltje niet alleen de kranten haalde, maar zelfs de TV, is het misschien het moment om de waarheid te vertellen... Hoe bizar die ook mag klinken.

Vraag mij geen uitleg, ik ben geen wetenschapper, maar "paralelle werelden" zijn géén fabeltje. Vraag mij ook niet hoe het kan, vraag niet wat het is, ik moet het antwoord schuldig blijven. Maar die werelden zijn er, minstens twee, en wellicht nog veel meer!

Minstens twee, omdat ik er in twee op bezoek was, en omdat ik die twee hier in mijn eigen Mater kon betreden, vermoed ik dat er nog veel meer moeten zijn. Maar weten doe ik het niet.

De eerste keer was letterlijk een "accident de parcours". Ik was toen nog gezond van lijf en leden, en bezig met een van mijn bijna dagelijkse joggings. Bijna iedere dag ging ik voor of na het werk een toertje lopen. Als je ook jogt, dan zul je wel weten dat de loopbeweging niet alleen je armen en benen in beweging zet, maar ook de darmen... Het valt dan ook regelmatig voor dat een jogger plots de struiken moet in wippen om eens vlug zijn broek af te steken. Ik had daarvoor altijd een gesloten plasticzakje bij met wat toiletpapier (Sinds ik één keer mijn poep met gras moest schoonmaken).

Het was bij zo'n plots opkomende drang dat ik per toeval zo'n paralelle wereld letterlijk binnensprong en even rap er weer uit!
Je moet het maar voor hebben! Je moet zo nodig, je wipt het struikgewas binnen, en tot je verbijstering sta je in een open vlakte met een tiental bruine mensen die jou even verbijsterd aankijken als jij hen!

Op slag was mijn aandrang verdwenen (voor 't zelfde geld lag het wellicht in mijn broek). Ik heb die keer niet echt gekeken, ik was veel te veel geschrokken, en snelde aan een veel vlugger tempo dan gewoonlijk weer naar huis. Ik durfde niemand iets te zeggen over die "hallucinatie", want een andere verklaring had ik niet.

Pas enkele dagen nadien heb ik weer die struiken opgezocht, gewoon om te kijken of wat ik zag er nu echt was of dat ik werkelijk echt hallucineerde! Ik moet zeggen ik heb wel tien keer de struiken doorlopen en doorzocht, en net toen ik het wou opgeven en me al aan het neerleggen was bij het feit dat ik gek aan het worden was, stond ik plots weer in die wereld.

Nu was er geen mens te zien... Alleen een wijde eindeloze open vlakte, bijna woestijnachtig, met hier en daar dotten schraal geelbruin gras van enorme afmetingen en hier en daar een enorme boom. En dieren. Veel dieren. Het deed me denken aan die tv-documentaires over de grote trek van de gnoes en zebra's die zich door Afrika bewegen, grazend en trekkend , de regen volgend, het eten volgend. Alleen was hier verdomd weinig eten, en de eindeloze kudde slofte voorbij zonder zelfs maar op te kijken. Echt warm was het niet. Dat viel me op, omdat je bij de tv-beelden telkens die loden zon ziet. Hier was geen loden zon, maar een loodgrijze hemel met af en toe in de verte een bliksemschicht die door de stofwolk van de passerende kudde net nog zichtbaar was.

Ik heb er wel een uur staan kijken en nog was er geen begin of einde aan die eindeloze stoet wildebeesten te zien. Ze stonken verschrikkelijk. Het is veel leuker ze te zien op je tv-scherm, daar ben je van de geur gespaard.

Toen keerde ik mij om, en stapte mijn wereld weer in. Toen ik omkeek was er niets te zien. Eén stap terug en ik was weer in de andere wereld. Ik heb het verbijsterd wel een keer of tien gedaan.

Ik moest die wondere wereld in onze wereld toch kunnen zien? En toen ik nog een stap verder de wereld uitstapte, viel mij plots op dat, als je heel aandachtig waart, er iets schemerachtigs te zien was. Ik kan het het best vergelijken met de trillende lucht aan den einder bij heel warme dagen, maar dan heel plaatselijk en bijna onopvallend. Eens je dat wist, was het niet moeilijk meer om de ingang tot die wereld weer te vinden.

Maar heel gerust was ik er nog niet in! Ik betrouwd nog steeds mezelf niet, twijfelde nog steeds of ik niet hallucineerde. Hoe zou je zelf zijn? Zou jij met zo'n mededeling durven op straat komen? Ik niet. Ik was nog steeds aan het twijfelen aan mezelf.

Sindsdien ging ik nu en dan eens die wereld binnen, gewoon omdat het me intrigeerde, en omdat ik het niet kon verklaren. Ik voelde wel mijn vrees voor krankzinnigheid minderen, vooral omdat die wereld steeds alleen maar te bereiken was op die éne plek, heel nauw omschreven. Mocht het niet echt zijn, dan zou ik die verschijnselen toch overal kunnen tegenkomen?

Ik heb zelf een paar keer die bruine mensen teruggezien, en zij mij. Ze deden me denken aan de films over de bosjesmannen, die in kleine familiegroepen door de kalahari zwerven en leven van jacht en van wat ze vinden aan plantaardig voedsel. Ze waren heel vriendelijk, maar raakten me nooit aan. Wellicht zagen ze me aan voor een verschijning. Ik zag tenminste één keer dat ze hele discussies voerden over het feit dat ik voetsporen achterliet. Het was alsof ze dat niet hadden verwacht.

Ik was dan ook heel wat minder geschrokken toen ik op een mooie dag, weer tijdens het joggen, op een andere plaats, bijna aan de andere kant van Mater, weer zo een trillend beeld zag net naast een oude tronk. Ik stopte van lopen, keek om me heen of er niemand te zien was, en stapte de plaats in...En ja hoor, het scheelde geen haar of ik was van de sokken gereden door een enorme vrachtwagen! Een heel andere wereld daagde op voor mijn ogen, in de verte zag ik een enorme futuristisch aandoende stad liggen, met torenhoge gebouwen. Als ik nu die mailtjes krijg over Dubai en de moderne gebouwen die daar opgetokken worden, dan denk ik telkens weer aan die stad in die andere wereld. Ik stond op de rand van een snelweg. Heel erg druk was het niet, maar wat me vooral opviel was dat de wagens en vrachtwagens geen lawaai maakten en geen wielen hadden. Ze zoefden voorbij, bijna zoals op de beelden van die magnetische trein, die boven, of liever over een magneet voortsnelt, maar magneten of sporen waren niet zichtbaar. De auto's en vrachtauto's waren ook niet gestroomlijnd, nee ze leken wel wat op onze containers, gewoon rechthoekige bakken. Ik zag ook geen ramen, geen mensen in die wagens. Het konden net zo goed gewoon bakken met of zonder goederen zijn, die voorbij snelden naar een onbekende bestemming. Dat ik ze wagens en vrachtwagens noemde had veel meer te zien met de grootte dan met de vorm, en met het feit dat ik één keer zo een kleine doos (een auto?) zag stoppen, en er kwamen mensen uit. Een vrouw in een glanzend lichtgevend kleed, en een klein kindje dat blijkbaar wagenziek was en door de moeder (?) bijgestaan werd toen het stond over te geven.

Het gekste was dat die "auto" zomaar stopte, gewoon midden in de weg, en de andere bakken leken het gewoon te zien of te voelen, en reden er omheen. Toen de "moeder" met haar kind uitstapte, gaf ze geen enkele aandacht aan het verkeer, maar geen enkele bak kwam er ook maar dicht bij haar langs.

Dat deed me over gaan tot een experiment: ik stak een arm uit voor zo'n aansnellende bak, en ja hoor, de bak gleed netjes in een boogje voorbij, zonder snelheid verminderen, zonder ook maar blijk te geven van het feit dat er iets gebeurde. Het gekste was nog dat het tegenliggende verkeer op het eigenste moment ook mee die zwaaibeweging maakte, waardoor de bakken onderling even ver van elkaar bleven.

Er waren heel weinig wegen te zien, en buiten de stad ginder in de verte ook heel weinig huizen. Ik zag er slecht een paar, die dan nog midden in het groen stonden. Dat waren ook zowat de enige bomen die ik daar zag. Voor de rest leek het wel allemaal bewerkte velden, met graansoorten en andere planten. Een deel ervan leken op graan, maar andere waren mij totaal onbekend.

De keren dat ik die wereld bezocht, was het er steeds mooi weer. Uitgenomen één keer, toen ik eens 's avonds heel laat aan het joggen was, en eens wilde kijken of de tijd in die wereld ook gelijk liep met de tijd in onze wereld, en ja hoor, ook daar was het duister aan het vallen, en met het duister ook een milde zachte lauwe regen. Wellicht beheerst men in die wereld ook het weer.

Maar wat, zul je zeggen, heeft dit met de panter in de ardennen te maken? Wel, één keer heb ik een een kleurige vogel uit de steppewereld zien onze wereld binnenvliegen.

Naderhand hoorde ik vertellen dat die vogel gevangen werd, en iedereen was er van overtuigd dat het een dier was dat ergens ontsnapt was uit de volière van een of andere vogelliefhebber...Ik wist wel beter... En nu denk ik dat die zwarte panter ook zo'n accidentje is, een dier dat totaal per ongeluk van een of andere wereld de onze is ingedoken...

Ik vraag me nog heel wat meer dingen af... In de geschiedenis der mensheid ontdekken we soms dingen die niet lijken te kloppen met het tijdsbeeld. Denk aan die landkaart die ze ooit vonden, waarop heel de wereld stond afgebeeld, maar met beelden en zaken die in die tijd nog niet konden bekend zijn. Zo stond de Zuidpool er op, zonder de ijskap die wij kennen ! Ik denk dat ik niet de enige ben die deze werelden nu en dan bezoek...Er zijn er wellicht nog, en wellicht zijn er dus ook mensen uit die andere werelden die ons bezoeken... en zo raken er wel eens dingen binnen in een wereld, die er eigenlijk nog niet echt klaar voor is... Niet zolang geleden vond men resten van een totaal andere mensensoort, veel kleiner dan wij zijn en kennen... Ook dwaalgasten?

Stel eens dat niet ik, maar een mens met een technische knobbel de moderne wereld met de bakken zou binnensukkelen... Zou die niet gaan neuzen om de wetenschap die er achter steekt te ontdekken? En is dat niet de manier waarop veel doorbraken bij ons zijn gebeurd?

Ik weet het niet...

tot de volgende ?

Reblog this post [with Zemanta]

1 opmerking:

Anoniem zei

???
de derde en de vierde wereld kennen we
maar jij ook de eerste en de tweede
amaai