maandag, september 07, 2009

Voortbeweging

Door mijn ziekte is voortbeweging voor mij een heikel iets. Sinds mijn dagelijkse turnoefeningen kan ik wel weer kleine afstandjes kuieren (wandelen is véél te snel voor mij), maar daarmee is de kous af. Bovendien hebben wij het geluk en het ongeluk op de boerenbuiten te mogen wonen, zodat winkelen niet kan zonder "verre" verplaatsingen.
Openbaar vervoer is geen optie, daar je dan op zijn minst belast en beladen met je winkelwaar naar de bushalte moet sukkelen, en dat al helemaal onmogelijk is.
Dus rest: de auto...

Je wet wel, dat ding waar momenteel zo veel over te doen is, het maakt lawaai, het stinkt, het veroorzaakt hinder en ongevallen, het vervuilt de lucht met CO2 en stof...Bovendien slurpt het (dure) fossiele brandstof (die dreigt op te raken) en moet je er nog belastingen en verzekeringen bovenop betalen...

De ideale auto zou dan ook op zijn minst niet-vervuilend moeten zijn, en veiliger. Voor de inzittenden en de anderen.

Daarom lees ik ook altijd aandachtig de berichten over milieuvriendelijke ontwikkelingen in de autoindustrie. Ik las al over waterstof (wellicht niet haalbaar), elektrische auto's (met sterk vervuilende productie van de batterijen en sterk vervuilende batterijen op zich) en ga zo maar door...En onlangs las ik over de air-car... Een auto die rijdt op...lucht.

Jawel, op gewone lucht! Ja! dacht ik, eindelijk is de oplossing er! een niet vervuilende wagen op gratis brandstof !

En ik moet eerlijk zijn, het duurde een eindje voor ik de zwakke punten zag van deze voortreffelijke uitvinding, die volgend jaar al op de markt zal (zou?) komen, en bovendien ook nog een heel goedkope wagen zou zijn...

Het principe is tamelijk simpel, je maakt aan een auto een soort sterke containers vast, en je pompt die op met lucht tot 300 bar. Die lucht is als voorgeperste lucht de bron van je voortbeweging. Je moet maar eens googelen, dan kun je het allemaal netjes uitgelegd en voorgetoond op een videootje bekijken...

Het probleem is, dat je met de drie containerkes onder je auto niet zo heel ver rijdt, en dat je die lucht eerst moet compresseren...en dat samendrukken kost geld, kost electriciteit, en tot op heden is electriciteit nog steeds vervuilend...dus rijd je helemaal niet zo milieuvriendelijk. Iedere keer moet je weer gaan ansluiten aan een stopcontact en voor zo'n 2 euro heiligentriek in je containertjes blazen... Goedkoop? Ja, maar je rijdt dan ook maar een 100 à 150 km ver voor die prijs... en dan moet je weer lucht kunnen tanken, of bij een stopcontact kunnen komen van een bereidwillige medemens... Als iedereen zich op die manier gaat voortbewegen, zal de hoeveelheid electriciteit nogal moeten opgevoerd worden... met fossiele brandstof of met kernenergie, en een heel klein beetje groene electriciteit...

We zijn er dus nog niet...
Voor gezonde mensen is er echter wel een oplossing...nu ja...oplossing... Toch gedeeltelijk! Namelijk de fiets ! Heb je ook al gezien dat er steeds meer handige dingen op de markt komen om van je fiets een handig vervoersmiddel te maken? Met vervoersmiddel bedoel ik hier niet dat je jezelf vooruit helpt, maar dat je een behoorlijke hoeveelheid goederen kunt meenemen... Je ziet weer bakfietsen, of liever de modernere vormen er van, en handige "aanhangwagentjes" voor aan de fiets. In de steden is dat zeker een optie! Maar helaas, driewerf helaas... Na het korte ritje (12 km) in het mooie platte domein van het Provinciale park Puienbroek, een paar weken terug, heeft Anny nu nog steeds pijn aan haar staartbeentje (We gaan er nog mee moeten gaan dokteren...), en hier in onze Vlaamse Ardennen, met zijn prachtige glooiende landschap en korte nijdige hellingen, zie ik niet zo hendig mensen met een aanhangwagentje met twee bakken frisdranken beladen rondtoeren... Je raakt zo al bijna de berg niet op, zonder lading... Je ziet er heel veel naast de fiets...berg te steil of te lang... Zie je ze straks al tjolen met de tong tot op de tenen, duwend aan een fiets, de berg op, met een "handig" aanhangwagentje vol winkelwaar aan de fiets hangend ????

Ik blijf dus maar uitkijken, aandachtig alle berichten en berichtjes over milieuvriendelijke auto's ontledend...

Wil je nuttige en objectieve informatie lezen over allerlei dingen in milieuvriendelijke oplossingen, dan kan ik je verwijzen naar het "Lowtech Magazine" (google maar eens) je kunt er uren zoet zijn...

Heb je ook gezien, gehoord, gelezen over de "eerste" (nu ja, ik weet er al jaren staan) privé windmolen voor opwekking van electriciteit ???? Die mensen hadden bievoorbeeld beter eerst eens aandachtig gelezen in dat Lowtech Magazine, dan wisten ze dat windenergie geen optie is voor kleine windmolens... Je kunt er ook lezen over de aircar (onder de titel rijden op gebakken lucht)...

Ik heb het in mijn favorieten gezet, omdat je daar een meestal gedegen antwoord vindt op je vragen. Dingen waar iedereen nu in min of meerdere mate in geïnteresseerd is.

tot de volgende ?



Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: