maandag, juni 08, 2009

G.R. De Vlaamse Ardennen !

West Highland WayImage by smthng via Flickr

Eindelijk is er ook een "grote Route pad" in het mooiste stukje Vlaanderen!
Men heeft een een heel mooi parcours uitgestippeld van Oudenaarde naar...Oudenaarde, over de mooiste stukjes van de Vlaamse Ardennen, en dat gedurende 156 kilometers...
Er zijn naast deze Grote Route, ook dagetappes mogelijk, die telkens een verschillend hoekje tonen van onze schitterende streek, en dat ook in een wandeling met telkens eenzelfde start als eindpunt. Er is uiteraard ook een wandelgids te koop, en de accomodatie voor de wandelaar (plaatsen voor slaping en bevoorrading) worden nog uitgewerkt.

Toen ik dat las, ging mijn hart een toer sneller slaan! De Grote Routepaden, de GR, die wandelpaden heeft uitgewerkt door heel Europa. Wellicht heb je ook al wel eens ergens een wit en rood streepje verf zien staan? Dat is een aanduiding dat u op een GR-pad zit. Als het regionale paden zijn, zoals nu de Vlaamse Ardennen, dan duidt men dat gewoonlijk aan met geel en rode streepjes verf...

Ik heb de mooiste en beste herinneringen aan onze voettochten op deze GR-paden... Aan wel iedere wandeltocht zijn er herinneringen verbonden aan kleine avontuurtjes, die voor de gewone mens die anders dagelijks zijn gewone dagtaak vervult, echte "grote" evenementen zijn. Het moeilijke is dat men de smaak van dat avontuur zo moeilijk kan overbrengen op een luisteraar... Als wij zelf het vertellen, dan her-beleven wij het avontuur, dan ruiken wij plots weer de sfeer, dan voelen wij weer de heerlijke zon of de gietende regen, dan voelen wij weer die rugzak op ons lijf hangen, en zien wij alles weer - als ware het weer echt - voor onze ogen gebeuren. Maar je kunt die sfeer alleen maar schematisch weergeven, je kunt alleen maar het gewicht van die rugzak omschrijven, je kunt alleen maar spreken over hoe heet het dan wel was, en misschien er een fotootje bij leggen, maar het blijft maar een flauw afkooksel van de werkelijkheid, van jouw werkelijkheid... Want wellicht, door heel die sfeer, door het feit dat die wandeltochten ongeëvenaarde hoogtepunten zijn in je bestaan, ben je geneigd de kleuren en de geuren iets feller te herinneren dan ze in werkelijkheid waren... Net zoals sommige vissers de maat van hun gevangen vis plots veel groter inschatten dan de werkelijkheid was...

Maar eigenlijk doet dat er niet zo veel toe, integendeel, dat beetje te helle kleuren worden toch al gedempt door de luisteraar, die niet geloven kan dat zo'n onbenullig feitje voor jou een "avontuur" mag heten... Wie zal er belang hechten aan een kletsnatgeregende pet, die je zag liggen voor de deur van de herberg waar je eens vlug je kleren wat wou drogen, en waar je vlug een pint dronk bij je meegebrachte broodje... Dat je die pet herkende, als van die twee Engelse stappers, en hem bij je stak, mocht je ze nog eens zien, dan kon je hem teruggeven...dat die pet een geheiligd souvenir werd, omdat je hen niet meer zag... Dat die pet dus, voor ons, omgeven was van herinneringen, en voor iedere andere mens een oude wat verkleurde pet is...

Heb jij dan nooit een mooie steen opgeraapt, en die meegesleurd van ginder ver, en heeft die steen niet jaren als presse-papiers op je bureel gelegen? Nee? Dan ben je een dooie mens, dan heb je geen binding met je eigen herinneringen, dan heft het verleden voor jou niets dan grijze grauwe eentonige dagen...en dat weerspiegelt zich op je heden! Dan is voor jou iedere dag weer exact dezelfde dag als de dag van gisteren...dan sleur jij je door het leven, zonder ooit te weten hoe mooi het leven is, hoe heel de wereld er op wacht om je te plezieren met geuren, met kleuren, met smaken...met herinneringen.

Och ik herinner me ook niet iedere dag, en niet iedere dag was een hoogdag, maar op iedere dag zal er wel iets geweest zijn, dat weet ik héél héél zeker, dat mij weer in verrukking bracht, of dat mij in de diepste ellende stortte... Want ik beleef -van leven, weet je wel- ieder moment ! En heel wat van die punten vormen mijn leven... Er zijn dingen bij waar ik nog steeds spijt van heb, berouw voor voel, maar er zijn er gelukkig veel meer die heel diepe merktekens in de bast van mijn levensboom hebben gegrift... Sommige diep en pijnlijk, andere diep en fel van geluk. Maar ik kan nog steeds met mijn handen die bast aftasten, en stilstaan bij ieder grifje, bij de herinnering aan een lovend woord van een leraar, tot het pijnlijke verlies van mijn zoon... ze staan er allemaal nog in. Voor een ander een lelijke geschonden boom vol littekens, voor mij een dierbaar leven.

Sommige van die grifjes zijn ook ingekerfd in de boom van andere mensen, en misschien herken je ze zelf niet eens meer als hetzelfde kerfje, maar ze zijn er! Je leeft niet alleen, je bent een stukje van het leven van anderen. Hoe onbenullig de dagen van een oudere zieke man ook mogen zijn, toch weet ik dat ik nog, veel minder dan ooit, maar toch nog iets beteken in het leven van enkele mensen...

Gisteren in het kiesbureel zag ik nog net een dametje van de hobbyclub, die me breed toelachte, en "Tot dinsdag?" zei...Ik lachte terug: "Bij leven en welzijn...!" Ik beteken nog iets voor dat oude besje, en zij voor mij... Heerlijk toch ?

Ik heb enkele kastanjebomen aan Bart gegeven, die staan nu al groot te zijn in zijn tuin, en dragen al enkele jaren wat noten... Voor hen zullen dit wel altijd de bomen van opa blijven...Heerlijk toch ?

Je leven hangt met ragdunne maar ijzersterke banden vast aan de anderen. En de anderen aan jou !
Wat kan er mooier zijn dan je leven te kunnen herleven in gedachte...Weer te vechten met Odiel, weer aan de meccano te werken met Claude, weer je eerste schuchtere kus te wisselen met een meisje, weer voor het altaar te staan met je bruid, weer aan het kraambed je tranen te verduwen bij het zien van dat kleine stukje leven waar iets van jou in zit...weer die boom te planten, weer het onkruid weg te halen... Leven...zo vol, vol leven....

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: