zaterdag, juni 13, 2009

De Turkse bakker

The Sphinx and the Great Pyramid (Pyramid of K...Image via Wikipedia

Vandaag was het rommelmarkt in Gent, vlak bij het UZ. Enkele jaren terug hadden we daar bij toeval brood gekocht in wat een Turkse bakkerij bleek, en ieder volgend jaar keken we uit, maar vonden de bakkerij niet meer terug. Dit jaar plots wel! En meteen wisten we ook de reden waarom we hem de vorige keren niet vonden, indien je de rommelmarkt verlaat bij de ene straat in plaats van de tweede straat, dan ben je al hopeloos voorbij de bakker...

Maar nu vonden we hem! Wij naar binnen, want de vorige keer was dat andere brood ons erg bevallen! Ook nu weer stonden we een beetje te sukkelen en te staren naar al die er net anders uitziende broden, maar de bakker was heel sympathiek en legde alles uit. We zijn er weggegaan met een goot wat platter brood dan we gewoon zijn, een heel donker meergranenbrood in de vorm die we wel gewoon zijn, en tot slot hadden we nog 4 worstenbroodjes mee, voor deze middag. Ze waren heel lekker, de worsten waren heel goed gekruid, en wellicht stinken we nu naar de look, maar een ander moet ook maar look eten, dan ruikt hij/zij het niet. Bovendien is look gezond. De eerste gekende staking in de geschiedenis ging over look ! De arbeiders aan de grote piramide in Gizeh, wilden niet meer werken als zij niet hun portie look ontvingen, om maar te zeggen hoe waardevol dat lekkers is!

En vanavond gaan we dus van dat andere brood proeven... Brood is voor mij het lekkerste wat er is! Er zijn mensen die liever aardappelen of zo eten, maar ik kan echt genieten van vers brood. Als we naar Auchan gaan, brengen we altijd vers stokbrood mee, en dat eet ik dan, met alleen wat boter op...Ik hoef er niets bij te hebben, het brood is zo lekker dat ik er genoeg aan heb. Iedere week bak ik minstens een keer zelf brood, en de andere keren halen we dan een broodje bij de bakker, en zo mogelijk telkens bij een andere bakker, want iedere bakker heeft wel ergens iets eigens in zijn broden. Meestal haal ik ook - alleen voor mij, want Anny kan dit niet meer eten met haar valse bijterkens- een paar pistolets, en ook daar kennen we ondertussen de bakker uit de omtrek met de beste pistolets...

Het is dus niet alleen in de bijbel dat het brood een voorname plaats inneemt, Het is ook zo in ons huis, en aan al die soorten brood te zien, ook bij de Turken. Het is dan ook in een groot stuk van de wereld het basisvoedsel bij uitstek.

Ik heb nog geen brood gekend die ik niet lust! Zelfs die platte ongegiste broodjes vind ik lekker, ook het brood dat we aten in Zwitserland, waar gist verboden is, en alles gedesemd wordt. Als het maar brood is. En ik eet ook dolgraag de korst van vers brood, vooral als het zo heerlijk krokant is! Als ze mij op water en brood moesten zetten, dan zal dat water wellicht op den duur een straf zijn, maar niet het brood...

De rommelmarkt daar is behoorlijk groot, maar het is me dit keer mogelijk geweest, het helemaal te doen, we hebben we een pauze ingelast op een terrasje, maar toch, het is een succes dat ik deze markt helemaal kon doen. We hebben niet zo veel gevonden, maar dat hoeft ook niet, we hebben een leuke uitstap gehad en mooi weer, wat wil een mens nog meer?

Deze namiddag nog even naar tanteke, en de dag is ook weer voorbij... Ze zal wel weer bovenaan de trap staan te wachten tot we er zijn... Niet moeilijk, we zijn zowat de enigen die nog op bezoek komen...

Tot de volgende ?

Geen opmerkingen: