dinsdag, oktober 30, 2007

dodenakker

Enkele dagen geleden kreeg ik een foontje van Lieske, van Toon, mijn oude baas, om eens te babbelen. Ze hebben daar ook al hun deel gehad...'t Is overal iets hé, en waar het nog niets is staat het voor de deur zou Lea zeggen...
Ze vertelde dat ze daar nu zo mooi woont, en vanuit ??de keuken?? hebben ze een mooi zicht op het kerkhof, en ze vertelde hoe de opkuis en bloemen al volop aan gang waren. Het deed me een beetje denken aan het liedje van Boer Bavo (Miel Cools) over de boer die ging wonen waar hij een kijk had op de plaats voor zijn zerk...

Maar het is zo ! Veerle is met Anny het zerk gaan kuisen van nonkel Julien, en er een pot gaan op zetten van tanteke en van ons...en hoewel het zondag was, waren er veel mensen aan diezelfde werkzaamheden bezig...

Ergens stoort me dat... ik kan er niet goed mee over weg dat de doden nu plots massaal moeten herdacht worden, en de rest van het jaar mag je ze vergeten...
Wie zoals wij, zelf een verlies hebben, weten dat je niet alleen op één dag aan de doden denkt. Het is niet voor niets dat Anny iedere dag opnieuw een oliepitje aanmaakt bij de foto van Koen, en een ander bij enkele foto's van andere overledenen...Daar zijn een paar vaste bij, oma, nonkel Julien en zo, en dan de "passanten" mensen die we heel goed hebben gekend en die onlangs zijn overleden, en die dan een tijdje er bij blijven staan.

Wij gaan heel zelden naar het kerkhof, daar hebben wij geen enkele binding mee. Wij gedenken onze Koen hier in zijn en onze thuis. en wij gedenken hem levend.

Mijn vader pleegde altijd te zeggen dat er geen groter huwelijksbureau bestond dan het kerkhof... En ergens zat daar een waarheid in, een weduwnaar kwam er treuren, zag een treurende weduwe en ze klapten wat over hun overledenen en hun verdriet en...vonden elkaar over de doden heen.

Dat is misschien het enige goede aan een kerkhof, want dan bindt het leven...

Lea lacht soms " en ze hebben er een grote steen op gelegd, om zeker te zijn dat hij er niet weere uitkruipt...". En dat is ook zo, op oude kerkhoven zie je pareltjes van beeldhouwkunst en van de speciale architectuur van de dood. Op de moderne kerkhoven heb je dat niet meer zo, daar zijn de plaats en mogelijkheden strikt omschreven, en zijn mega-grafstenen niet meer toegelaten, ook de "eeuwige" vergunning ( !!) is niet meer bestaand...en dus verdwijnen beetje bij beetje die oude monumenten van de dood. Alleen op enkele speciale kerkhoven brengt men dan illustere doden bijeen in speciale graven want zelfs in de dood moeten die mensen publiek domein blijven...

Als het niet zo triestig was, zou je er zelfs mee kunnen lachen hé ?

Tanteke was (is) een schoolvoorbeeld van het exposeren van verdriet, en ze ging ieder jaar weer zorgvuldig de potten tellen, en zat dan uit te fineren wie het dit jaar aangedurfd had geen pot te zetten... Ik wil haar ook nu nog dit niet helemaal ontnemen, vandaar dat ik haar heb aangeboden het graf te kuisen en er voor haar een pot te zetten...Gek was dat zij nooit potten zette bij andere overleden familieleden... Nee, die eer was en moest alleen aan haar doden te beurt vallen... Raar tanteke...

Ik ben er zeker van dat er nu bijna geen potten meer zullen komen, nu tanteke het niet meer kan controleren. Want die potten kwamen er niet voor de doden, maar voor de controle van tanteke en haar mogelijke erfenis... Gekke mensen.

Een van de redenen waarom ik voor tante zorg is medelijden omdat zij niet bevatten kan dat de mensen vroeger niet voor haar kwamen, maar voor nonkel. Nonkel was niet alleen zeer sympathiek, hij was ook altijd gereed om te helpen, en tanteke was maar iets dat er bijgenomen werd, omwille van nonkel.

De populieren zijn nu helemaal kaal, en ook het silhouet van de andere bomen begint te veranderen, er komen gaten in, ze zijn niet meer zo massief. De winter staat weer voor de deur.
Ik las dat, waar je ook woont, iedereen altijd evenveel uren dag heeft...waar de zomerdagen veel langer zon geven, daar geven ook de winterdagen veel meer duisternis. Aan de evenaar is dag en nacht elk precies twaalf uur lang. Aan de polen duurt de dag zes maand en de nacht ook zes maand.Geef mij dan maar de tussenzones, ook al hebben wij dan die duistere wintermaanden, we hebben ook de heerlijk lange zomerdagen (alleen van dit jaar zag ik het niet zo goed door de eeuwige regen). Iedere winter denk ik weer dat ik in de zomer eigenlijk veel bewuster zou moeten lééven in het daglicht, en met de kiekens opstaan en slapen gaan...maar nee, wij leven bij de klok, veel meer dan bij de natuur...

Ik ga stoppen, tot de volgende ?

Geen opmerkingen: