vrijdag, september 14, 2007

weet je

Weet je waarom het meest kinderen zijn die geplaagd worden door middenoorontsteking ?
Nee ?

Alleen kinderen geloven linkeroor, middenoor, rechteroor...

Met zo'n onbenulligheden heb ik mijn nacht gepasseerd... Niet dat ik niet geslapen heb, maar het was bijna 1 uur vanmorgen toen ik de slaap vond, netjes heel klein opgevouwen onder mijn hoofdkussen.

De pijn is iets beter, en bij mijn buur heel wat beter. Ik hoor ook Anny niet meer klagen van haar rug, want gisteren had zij ook pijn, zoals iedere week na het kuisen van de woonkamer. Vroeger was dat een fluitje van een cent, nu doet ze dat in vier, vijf keer, met telkens een bekom-periode er tussen. We worden oud...

de zon schijnt zelfs, ook al hangt er nog een koude morgennevel over de velden die het silhouet van de bomen zacht vergrijzelt. Eigenlijk is het wel mooi zo, een haast feeërieke sfeer, je zou niet schrikken als elfen en trollen plots joelend voorbijkwamen. In zo'n weer zou een mens de efteling moeten kunnen bezoeken, het prachtige park, mede ontworpen door die grandioze tekenaar Anton Pieck...Met zo'n weer zou je bijna kunnen geloven in wat je daar ziet...zo zachtjes in een bijna ouattenzachte geluchte. Het is een weer om te dichten of om van dichters te genieten... Hé, dat doet er mij aan denken, ik vond op een site over de nederlandse taal ook iets over dichters, en daar vond ik ook Jacques Perk met zijn Iris, maar daar bleek dat er blijkbaar meer dan één versie van bestaan, want het week af van wat ik ooit van buiten mocht leren...
Ik ben geboren uit zonnegloren, en zucht van de ziedende zee
die omhoog is gestegen op wolken van regen, gezwollen door wanhoop en wee...
Heerlijk, maar blijkbaar niet juist of niet alleenstaand ???

Heb je al gehoord van de nieuwe tv-zender ? Nee, hol niet naar je tv, het is hier te vinden, hier op je pc ! Een van de uitbreidingen van het terecht beroemde seniorennet van Pascal Vyncke...
www.kanaal50.be je moet het echt eens bezoeken, nee, het is niet alleen voor de senioren, het is voor iedereen de moeite, hopelijk is het een blijvertje, en houd men het doel vast om steeds meer en steeds nieuwe nuttige filmpjes aan te bieden ! Tot nu toe is het prachtig !

Je vind er van alles wat, het zijn bijna allemaal demonstratiefilmpjes, zo heb je er eentje dat je zeker eens heel aandachtig moet bekijken, een deskundige en goede uitleg wat je moet doen als iemand zich verslikt... Echt goed en professionneel !

Mensen die iets bij willen leren op gebied van taal en eigenlijk van bijna alle schoolvakken, kunnen dan weer terecht op www.wjsn.nl daar vind je een schat aan informatie over alles en nog wat, misschien nuttig als je de kinderen of kleinkinderen eens moet helpen aan de schooltaken? Maar ook een bron van wetenswaardigheden...Ik, als taalfanaat heb al uren en uren in de taal, de geschiedenis van het geschrift en dergelijke meer zitten grasduinen... Weet jij wat de oudste geschreven taal is ??? Daar kun je vinden dat ze er ook nog niet helemaal over eens zijn, maar dat europa een van de serieuze kanshebbers is... Dat wist je niet hé? Ik ook niet, ik dacht aan het soemerische spijkerschrift, maar dat is blijkbaar al lang niet meer in de rij van de kandidaten opgenomen als oudste bron van geschreven taal... De geschiedenis van de geneeskund is ook ietw waar ik heb in zitten genieten... Je moet echt eens rondstruinen op die site, je vind zeker iets wat je interesseert !

Ik heb ook nog een nieuwtje speciaal voor Claude, in het boek van de Brusselse trams heb ik een foto ontdekt waar trein en tram op dezelfde sporen reden en elkaar aanvulden in één netwerk ! Je moet echt eens zien hoe tram-achtig die treintjes dan waren ! Of heb je die dingen ook al in jou verzameling van treinen? In de oude foto's die ik heb van wat men de stoomtram pleegde te noemen, zie ik in feite ook veel meer gelijkenis met een trein dan met een tram...Blijkbaar was er in de tijd veel meer sprake van verschillende maatschappijen dan wel van verschillende soorten machines ... Of heb ik het mis ?

Ik heb in opdracht van de lessen die ik volg, eens Luc Tuymans opgezocht, dat zou nu dé kunstenaar van hét ogenblik zijn in onze contreien... Ik vind er iets bizars aan. Als ik bv naar de val van icarus kijk van Breugel, of de kruisafneming van Rubens, of naar de Desmoiselles d'Avignon van Picasso, dan vertellen die schilderijen me een verhaal... Bij Tuymans is dat omgekeerd: hij vertelt een verhaal, en schildert er dan een illustratie bij. Bizar.
Een van zijn gekendste werken is dat lampadairke gemaakt uit mensenhuid, met zichtbaar het getatoeëerde nummer van de krijgsgevangene, wat de ijzige induk wekt dat het een lampke betreft met een beperkte en genummerde oplage... Het schilderij hoort echter bij het verhaal dat hij vertelt over de uitroeiingskampen, en is eerder een illustratie dan een op zich staand werk. bizar en beklijvend, maar in samenhang met het verhaal...
Bijna al zijn werken zij zo, sterk gebonden aan zijn verhaal. Pictoraal zijn ze meestal sterk, maar hij zwakt de kleuren af alsof ze allemaal in een mist gevat zijn, of als een verbleekte foto.
Het is niet echt mijn ding, maar toch spreken ze mij aan, maar ik denk dat het alleen zo is als je ook het verhaal kent...omgekeerd van de verhalende schilderijen die we gewoonlijk zien.

Ik heb al een idee om een werk in die richting te maken, en tezelfdertijd te protesteren tegen de verhalenbinding...
Het is gek, als ik mij dwing om vanuit een andere kunstenaar te werken, dat ik dan bijna altijd groei naar een werk waarin ik wel de elementen opneem, maar waarbij ik ook een soort verzet pleeg tegen... Ook de studie over Klimt leidt mij tot een idee, waarbij ik zijn manier van werken omzet in een totaal ander beeldvorming...Of is dat precies wat ik moet doen? We horen het wel in de volgende lessen reeks...

Ik ga stoppen voor vandaag, ik dwaal veel te veel van de ene idee naar de andere, maar wellicht ben je dat al wel gewoon van mij...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: