zondag, september 23, 2007

schaapjes tellen????

Nee, alhoewel ik dikwijls wakker lig, heb ik nog nooit schaapjes geteld...Ik reis dan met mijn geest door een fantastische wereld, en soms, heel soms, heb ik de indruk dat ik mezelf wakker hou met het spel der fantasie...
Zo ook vannacht, hoe komt een mens er op ? Ik weet het niet, maar ik begon me af te vragen wat het eerst bij me opkwam bij iedere letter van het alfabet... Gek ? Nee, het was vurrukkulluk !
A, Anny, Antoon (een beetje egocentrisch dacht ik, mezelf op de tweede plaats te stellen, er zijn zoveel woorden met belang die met a beginnen...absurd, aandacht, alert en noem maar op, maar Anny mag toch op nr één blijven

B, Bart, beer, boven en beneden, blij en bedroefd, brij en brei, bladeren en bladen, bazig en blo

C, hé, dat is een buitenbeentje, eentje dat niet echt in ons klankenpatrimonium voorkomt, tenzij in ch en sch...en in bastaardwoorden.... maar ik zet het voorlopig in de cel...

D, dik, dom door duivel, dwaas, doerak, doos, daveren, duffelen, doe zo maar voort... Waarom beginnen zoveel scheldwoorden met een d ?

E,Els, tweede klinker, en direct een buitenbeentje! je hebt in vet een vette e, veel dunner in veter, maar de laatste van dat woord begint de u concurrentie aan te doen, maar daar stopt het niet, in stere heb je zowaar een franse è, en als je naar de tweeklanken kijkt, dan zie je niet meteen het einde, je kunt eeuwenlang opsommen, deuren toeslaan (oe !) nieuwigheden verzinnen, en doe zo maar voort...Wellicht is die letter voor wie nederlands leert een van de moeilijkste letters die er bestaan !!!!

F, fraai, fameus, fantastisch, franciscus (patroon van de Groen!-beweging, en als hij het niet is, hij zou het moeten zijn....

G, Goderis, goed, god, gedegen, en verdomd verwarrend voor de westvlamingen onder ons... Toen ik in Gent zat mocht ik uren woorden gergalen tot ik ze hoed uitsprak...

H, soms doodgezwegen, maar toch geschreven, veel gebruikt in ch en sch, maar toch ook alleen in veel hoogstaande huiveringwekkende huifkarren....enne, heb je al opgemerkt dat dit één van de letters is die nooit ofte nooit verdubbeld worden ??? (zoals de b in bobbels)

I, derde klinker, izaak, maar ook weer in veel samenvoegingen die leiden tot nieuwe (!) klanken, aai, oei, en doe maar voort, er zijn er nog soms is het een i als in vis soms een ie zoals in politiek...vuil(!) woord

J, jan, jij, jou, jouwen, maar ook geliefkoosd als verkleiner...beetje, hapje, zoetje...

K, Karel, mijn vader, Koen, mijn zoon, beiden op de eerste plaats...zonder onderscheid. Kranig kort en kaal...klinkt kloek en hakkend.

L, Lieve, lorejas, lauw, louw, loden, lui, loebas, leuteren en luitenant (verband?)

M, ma, mama, in bijna alle talen vinden we die letter terug in de moederklank...Moet dus wel iets mmmmmooois zijn ? modern en miserie

N, Noël, het franse kerstmis, nodig, nooit, nimmer, negatief, negotie nee, neen non en t franse non...

O, weer een klinker, en weer op verschillende manieren uit te spreken als o in non en oo in nooit en in noten, en ook daar zijn er tweeklanken mee te vormen, maar daar blijft dan toch de oo klank in bewaard, oude...Tenzij in bastaardwoorden zoals oeuvre, maar eigelijk hoor je dat te schrijven met een ander letterteken dat een samenvoeging van oe vormt en als plusminus eu uitgesproken wordt.

P, Pierre, om mijn zussen te plezieren, pover, prooi, praaien, potig plots prutsen

Q, de eerste echte vreemdeling in ons alfabet. Deze letter komt eigenlijk niet voor in onze taal, maar omdat we zoveel leenwoorden en bastaardwoorden gebruiken, heeft men hem er ook maar bij gevoegd, zo hebben we een beter quotiënt....

R, moeilijke letter, je hebt de vlaamse r op het puntje van de tong, de franse r met de huig, achteraan bijna in de keel, en de engelse r die bijna geen r meer is.... Allen worden ze aanvaard, en we stellen vast dat bij de jeugd steeds minder de vlaamse r voorkomt en we steeds meer naar de engelse r evolueren...maar ik vind dat sneu, raar en rariteiten zien er plots veel gewoner uit als ze niet op je tong rollen.

S, Suzanne, mijn persoonlijke madame propre, de zus die waakte over de properteit van onze nek. Stevig, stoer, sober, standvastig, stil, stom en stomp, sukkelen en sjofel, soms als s maar ook soms als z uitgesproken, vooral in samenstellingen en in zinsvormen... aars heeft meer z dan s klank, zeg maar eens luid vis en baars, hoor je het verschil ?

T, toon, toettoet, teut, tegen tafel maar vooral in vervoegingen achteraan het werkwoord om ook in woordvorm de persoon aan te duiden.

U, laatste klinker, nu ja, er komt er nog eentje, maar dat is geen echt van bij ons... ook hier weer u en uu, en tweeklanken en samenvoegingen, eu, ou, au, eeu ieu en dan spreek ik nog niet van vreemde woorden waar soms nog een ander klankkleurtje aan vast zit. Als je alles wil correct uitspreken, dan verwijs ik je graag naar: Paardekoper, ABNuitspraakgids, je kunt hem sedert kort gratis benutten via internet. Druk wel eerst het gebruikte fonetische tabelleke af, of je zult telkens weer terug moeten naar het begin van de gids !

V, veel, vee, vuil, vet, vertederd, voos en vast

W, ooit leerde ik het alfabeth (met h) van mijn moeder, in het frans, en dus double v... en Y-grècque... Water, weelderig, wellust, waaiende wind de w zwaait in mijn geest altijd zo breed uit, er zit iets wellustigs in de letter alleen al, zouden die twee v-tjes van ons moeder soms wat wellustigs doen????

X, de tweede vreemde étranger die niet van hier is...Bestaat niet in onze taal, het is duidelijk een importprodukt uit vreemde talen, je zou er xenofobie van krijgen...

Y, de laatste vreemdeling, wellicht spreken we hem veelal niet honderd procent goed uit, anders weet ik niet waarom hij er zou zijn, het is geen ij, geen ie, geen j...Mijn vader wist hem handig te ge(mis)bruiken... Als autodidact moest hij alles zelf leren, ook het werken met de typmachine, voor hem was de y een ij in één beweging...zyn brieven stonden vol van zyn wyde volzinnen.

Z, de laatste al, en ik heb nog helemaal geen lust om te slapen...zeveren, zagen zooi, zabberen, ziezo zei zanzibar zeven zwarte zwanen zwommen zonder zwarte zwembroeken, ze zeggen zij zeker ze zijn zot ?

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: