zaterdag, september 22, 2007

Luizige reacties...

Mijn oudste zus (madame propre in het stuk) was één van de mailsters en mailers... Ik weet dat er shampoos zijn, dat er luizenkammen bestaan, dat er gels en andere haarsmeerseltjes en zelfs spuitbussen (ozonvriendelijk), maar het probleem blijft bestaan, zolang er in de klas iemand is die de luizen niet verdelgt, en die telkens, keer op keer, iedereen die er gevoelig aan is, weer weet te besmetten...Er bestaat blijkbaar geen afdoend middel om de luizen te weerhouden op je hoofd te komen zitten, want de daarvoor verkochte producten helpen of niet, of stinken zo verschrikkelijk dat de patiënt in casu wegloopt zodra hij/zij nog maar de fles ziet...

Voila, ik hoop dat ik daarmee op alle vragen en opmerkingen in één keer heb geantwoord. Wat mij iets minder bevalt is dat iedereen het truukje begint door te hebben, en zijn/haar reactie stuurt via de gewone email, en niet als reactie op de blogbladzijde zelf...Zo zijn er geen sporen hé...

Ik heb goed nieuws voor Ewoud, in augustus had ik het tijdschrift Quest niet kunnen kopen bij mijn krantenboer (hij was op verlof)en toen ik in een andere winkel ging zien waren ze daar al allemaal weg... Gisteren zie ik toch wel die bewuste Quest liggen in de home van tanteke ! Ze zijn daar blijkbaar geabonneerd op leesvoer, dat is een contract die iedere maand enkele (aantal zelf te bepalen) tijdschriften levert van een voorbije maand, aan véél goedkopere tarieven. Privé krijg je die kans niet, het is alleen voor wachtzalen en dergelijke... Ik heb de Quest vriendelijk gevraagd, en kreeg hem zo mee...dus Ewoud, zodra hij uit is, heb je weer leesvoer !!!

Ik heb mijn schooltaak ook voleind en klaar liggen voor de volgende les... Ik weet zeker dat mijn opdracht niet helemaal zal beantwoorden aan de doelstelling van de leraar, maar beide opdrachten waren echt niet mijn ding...
Opdracht één: we mochten kijken naar een kunstboek over Klimt. Bart ziet deze kunstenaar graag, ik veel minder. DE gustibus et coloribus... Maar Klimt tekent zijn figuur in een zeer drukke en bijna alles overheersende achtergrond (nogal dikwijls met bladgoud). Van uit dit gegeven moesten wij een collage maken. Knip figuren uit modeboeken en maak er een achtergrond bij, met allerlei andere motieven tot misschien zelfs behangpapier was de opdracht. Je mocht de figuren via kleurencopie groter of kleiner maken.... Ik vind de vrouwen in de modeboeken maar niets, het zijn precies allemaal uitgehongerde dames die op een bepaald moment de oorlog hebben verklaard, en nu allemaal hun gezichten hebben beschilderd in de oorlogskleuren van hun sekse...bèèkes...
Dus ging ik op internet zoeken, ik had een ideetje over moeder en kind...maar ook daar vond ik de foto niet die ik zocht...Tot ik een moeder en kind van Klimt zag...Ik heb gegrinnikt en het afgeprint... Dan heb ik foto's gezocht van een grond vol herfstbladeren. Ik heb dan die achtergrond in de vorm van een groot blad geknipt, daar het figuurtje van klimt (ook uitgeknipt) op gekleefd, de vorm laten wegdimsteren in de bladeren (met behulp van enkele uitgeknipte herfstblaadjes). Dan heb ik een steel aan het blad getekend in de bijhorende kleur. Tot slot heb ik doorzichtige tape die wat oud en gelig was op het blad tot op het achterliggende witte papier getekend en gekleurd, zodat het precies een blad uit een herbarium lijkt. De titel heb ik in spiegelschrift geschreven: Leven, spiegelbeeld van de dood.

Opdracht twee: Jos Tuymans, een van de kunstenaars die momenteel "in" schijnt, moest ons inspireren tot een werk à la Tuymans.
Ik had van diene peet nog nooit gehoord, laat varen iets gezien...Internet moest weer de redding brengen. Die man maakt heel eigenaardige werken... Als je Icarus van Breughel bekijkt, dan is dat doek een gans verhaal, Tuymans werkt omgekeerd, hij vertelt (mondeling) een verhaal over holocaust en endlosung, en schildert dat een lampadairke met een kap uit mensenvel... Bizar .
Sommige werken lijken bijna opgebouwd als een zwart-wit foto-achtig iets, in sommige gebruikt hij kleur, maar telkens lijken zijn werken illustratie op een verhaal veelal een aanklacht. Ik heb daar een beetje ironiserend op gereageerd...
Ik heb een afsluiting getekend, waar voor een man staat die door een gaatje in de afsluiting staat te kijken. Op de rug van de man zie in zijn grijzige vest rode gaatjes, terwijl je iets verder op de schutting een affiche ziet, wat parafraserend op "dood van de handelsreiziger", dood van de zwartkijker... Op de bodem achter de man zie je een witte lijn in de vorm van een man, terwijl er een dotje rode bloempjes groeien op de borststreek, als bloedige tekens....

Ik hoop dat mijn huiswerk bevalt aan de leraar, maar ik heb het in ieder geval op een andere manier ingevuld. Maar misschien is dat juist de bedoeling?
We zien wel, dinsdag...

Volgende week wordt het druk! maandag komt men de wasmachine herstellen, dinsdag moet ik naar de les, woensdag moet Anny naar de cardioloog, donderdag komt men de waterleiding herstellen bij tanteke en moet ik dus X aantal uren in zingem doorbrengen in ledigheid.... en vrijdag is het het afscheidsfeest van Jef Vanderdonckt in Zottegem...en dan zeggen ze dat we niets meer doen.... Eigenlijk hebben ze wat gelijk, kijk eens goed naar het lijstje, we doen niet zo heel veel, we ondergaan heel veel...

De zon schijnt, ik ga stoppen en wat door het raam kijken, genieten van dit oh zo zeldzame verschijnsel ! (Er was een tijd dat we massaal buitenkwamen om te kijken naar een zonsverduistering, nu gaan we buiten om de zon, zo maar gewoon, maar héél uitzonderlijk eens te ZIEN !!!!)

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: