woensdag, april 01, 2015

't blijft maar waaien

... en gisteren kregen we nog wat bliksem en donder er bij (gelukkig maar in de verte !)...
Kortom, het is echt rotweer, Aprilse grillen na Maart roert zijn staart...
Frankske hebde geen spreuken met goe weer voor dezen tijd ?

Heel mijn vijver ligt vol met afgewaaide camelia's... en een van de buren verzamelt steeds weer de dode bladeren, om ze dan weer te zien rond waaien. Toch is zijn systeem lucratief ! Hij houdt steeds minder bladeren in zijn hof, er landen er iedere keer een deel bij mijn andere buur en bij mij...

Maar er is hoop ! Frankske zegt dat we in het weekend goed weer krijgen... Ik heb me voor alle zekerheid toch maar geabonneerd op noodweer.be... mocht het nuttig zijn, een verwittigd man is er twee waard, en twee van mijn kaliber zullen wel niet zo vlug omwaaien zeker ? (Zelfs niet met onze vélo)...

Maar ja, ergens is het "normaal" weer voor deze tijd van het jaar. Misschien is die wind er niet steeds, maar dat wisselvallige, dat koud en warm, nat en droog... dat hoort een beetje bij het normale beeld van onze lente. Als we echt Lente (met een hoofdletter) hebben, dan is dat eerder uitzonderlijk... Maar er horen toch wat van die heerlijke dagen bij, net voldoende om je te doen wegdromen van de zomer...

Voilà, we zijn weer eens bezig over het weer. Ik heb het al gezegd, wellicht is er geen volk zo bezig met het weer, dan de Belg. Dat komt niet alleen door dat ons weer haast nooit vast en stabiel is, maar ook omdat het in ons land een "veilig" onderwerp is. Want geef het maar toe, als je over politiek praat is er altijd wel een oen in de buurt die er net anders over denkt, als je over een bepaald soort bier wilt praten dan is er altijd eentje die dit rioolwater vindt, als je praat over de mode dan is er altijd eentje die een betere modiste heeft, als je praat... ja, over om het even wat, dan is er altijd wel eentje dat gaat scheef liggen. Maar het weer, dat is neutraal, daar mag gerust iemand zijn die vindt dat er in het stilletjes (voor Christus meestal) nog eens veel meer wind was op de laatste dag van maart, dan kun je rustig knikken, dat is immers niets om je kwaad over te maken, en er is veel kans dat er ooit wel eens een dag zal geweest zijn dat er inderdaad meer wind was... En dan ? Dat doet er toch niets aan, het weer blijft neutraal...

Het mag slecht weer zijn, dan begint ieder gesprek onvermijdelijk met "'t Is wel een weer hé !" Let op het uitroepteken, volgens de zinsbouw hoort er eigenlijk een vraagteken, maar het heeft niets met een vraag van doen, het is gewoon een opener van een mogelijk gesprek. Dit gesprek hoeft er zelfs niet te komen, je kunt rustig een dergelijk opener beëindigen met een vaag knikje, dat is dan voldoende en meteen een stopper. Kortom, het vervangt het "Een goeden dag !", zelfs beter,want die "goeden dag", dat is dan weer geen mogelijke opener... Na "goedendag" moet je nog een opener zetten, bij dat "'t Is wel een weer, hé " moet dat niet.

Wellicht voldoet ons weer net aan die behoefte om op een heel luie manier het gesprek te openen?

Maar nu zijn we weer bezig met taal... en zo heb ik mijn twee dada's weer eens gebruikt om uw scherm te vervuilen met prietpraat.

Dus zal ik nog iets serieus moeten vertellen ook, anders heb je hier voor noppes zitten lezen... Op dit moment zit er een kabouter in mijn oven. Ik zie je zo de wenkbrauwen fronsen ! Niet doen, ik meen het, er zit een kabouter in mijn oven, om precies te zijn, een Russische kabouter. Niet dat dit veel verschilt van een gewone kabouter van hier, alleen draagt deze Russische kleren... Hij ligt in mijn oven, omdat ik hem aan het bakken ben. Want het is een kabouter in zoutdeeg...  Een ontwerp voor de komende namiddag crea.
De bedoeling is dat we deze nadien beschilderen en vernissen, zodat het er uitziet als keramiek... Keramiek kunnen we niet maken, want we hebben geen oven om dat te doen... Brooddeeg heeft zijn beperkingen, dus is het eerder een reliëf dan wel een beeld, maar we gaan dit oplossen door het in een schilderij te verwerken... Zo beoefenen we meteen een heel gamma van kundigheden...
Zeg nog dat we geen Cultuur brengen !!
Weliswaar in Onderstroom...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: