dinsdag, april 07, 2015

Het voorbije weekend...

Zaterdag zouden wij naar Herzele gaan, naar de rommelmarkt, maar het regende, en dus zijn we rustig thuis gebleven. Wat computeren, wat TV-kijken, wat werken voor Crea...
Zondag zijn we naar Aalst gereden, naar een binnen-rommelmarkt. Het was er flauw. Weinig volk en een markt waar meer dan de helft van de kramen vol tweedehandse kledij lagen... We waren al vroeg weer terug thuis.

In de namiddag wat naar de Ronde van Vlaanderen gekeken op TV. Zelden zo'n str...vervelende koers gezien. Ik mag het niet zeggen, maar de hoogtepunten waren ongevallen met volgwagens... Tot zowat de laatste 30 km, die plots wel een spannende finale gaven en toonden dat er toch renners zijn die voor hun dikbelegde boterham ook effectief willen koersen... (Al is het maar 30 km...)
 Maar voor de rest ? Stikvervelende koers.
We keken vooral of we geen bekenden langs de kant van de weg zagen. "Chantal staat voor haar deur" Ik keek op, maar Chantal en haar deur waren al weer voorbij.
Ik ben twee drie keer wat op de computer gaan werken, want die koers was toch maar niets. Duidelijk, want twee auto's die botsen tonen ze wel drie, vier keer... Het moet voor de commentatoren een aartsmoeilijke klus zijn geweest, om dat gedoe vol te kletsen met prietpraat.

We zijn heel vroeg gaan slapen... Heel de dag was immers slaapverwekkend geweest. En dan val je al heel vlug in slaap... en om 12 uur ben je wakker en uitgeslapen, en lig je in het donker te kijken naar niets. En te denken op van alles en nog wat. Nu en dan loerend naar het verlichte scherm van de wekker... Nog maar zo laat?

Maandag, gisteren zijn we naar Geraardsbergen gereden, naar onze eerste buiten-rommelmarkt van het jaar. De tendens lijkt zich voort te zetten, de markten worden kleiner. We hebben tot half vorig jaar een enorme stijging van de markten gezien, maar dan begon het wat in te zakken. De hoogconjunctuur van de rommelmarkten lijkt wat over... Ik vermoed dat dit deels ook komt door het feit dat de rommelmarkten steeds meer gaan lijken op tweedehandswinkels waar je kledij, kledij en kledij kunt vinden...

Eigenlijk vind ik dat systeem wel goed, maar men zou het moeten weg houden van de rommelmarkten. Ik ben voorstander van tweedehands, omdat de mensen tegenwoordig hun kleren niet meer afdragen, niet meer verslijten, en zeker de kinderkledij lijkt wel haast winkelvers te zijn. Nu ja, als je ziet wat er in de kleerkasten zit voor de kleine ukjes, dat is haast onvoorstelbaar. Onlangs vroeg ik Anny of wij in heel ons voorbije leven al wel zoveel kleren zouden hebben gehad als die kinderen tot hun 6 jaar... We waren beiden van mening dat we wellicht nog niet in de helft kwamen !
Op zo'n kraampje met tweedehands kinderkledij zag ik een hoop hemdjes liggen voor hele kleine kinderen, de hoop was meer dan 30 cm hoog !  Dat waren hemdjes voor minder dan één jaar oud... Als je rekent dat er vier hemdjes in één centimeter gaan (ze waren niet opgeplooid, netjes gladgestreken), dan kom je aan 120 hemdjes... djudedju

Wij gingen naar school, een hele week in dezelfde kleren, nu moeten ze iedere dag er anders uit zien... En wij waren de generatie die nog speelde, en zich vuil maakte...

Ach, het zal wellicht ook te maken hebben met wat men de consumptiemaatschappij noemt. Je moet consumeren... Je moet de mode volgen, je moet in zijn, je GSM is na een paar maand al weer ouderwets, en je moet hoognodig weer een nieuwe... En fabrikanten komen zonder enige blijk van gêne doodleuk verklaren op TV dat ze hun producten zo construeren dat ze niet lang meer kunnen en mogen meegaan... anders is er geen verkoop, en geen verkoop is geen productie...

Allee, om een lang verhaal kort te houden, we waren voor 10.30' uur al weer thuis... En ik zat al weer aan mijn computer...
Ik heb Ubuntu verwijderd, en ben weer eens overgeschakeld op Mint.
Weer, want ik heb vroeger al eens gewerkt met Mint, en was daar heel tevreden van, met één uitzondering... Je kon van de oude versie niet in één beweging overschakelen op de nieuwe versie. Je moest werkelijk iedere keer een CD maken, en het programma volledig nieuw installeren... Dan was Ubuntu daar véél beter in...
Mint is een afgeleide van Ubuntu, maar met een heleboel aanpassingen, toevoegingen er bovenop. Iemand die een techneut is, kan dus wellicht makkelijk zat zelf zijn eigen "Mint" maken, binnen Ubuntu. Maar voor mij is dat niet te doen, ik ben helemaal geen techneut.

Maar nu blijkt dat je bij Mint ook van de ne versie naar de andere kunt, zonder opnieuw te moeten overgaan tot een nieuwe installatie, en dan lijkt Mint plots wel weer interessant...

Nu is het allemaal nog een beetje nieuw, en moet ik soms nog wat zoeken... Maar het went al aardig (zo veel verschil is er nu ook weer niet)...

Maar nu zit op mijn computer en op mijn laptop Mint...
En ik kan me weer wat amuseren in het aftasten van de mogelijkheden en moeilijkheden.
Het leven is mooi !

En gisteren was het nog niet gedaan ! In de namiddag was het paasviering bij Okra, eerst een Mis, en dan koffie met wat orgeldeuntjes. Een leuke namiddag waarin we mee mochten "zingen"... Hebben uw oren niet getuit ?

tot de volgende ?

1 opmerking:

Sopdet Si zei

Ik moest even lachen wat die kleding betreft, net de kast uitgekuist en ik verlang toch ook weer naar een paar nieuwe dingen. In vergelijking met vroeger vind ik dat kleding veel sneller versleten is. Wat die marktkramers met tweedehands betreft, volgens mij kopen die dat op en verkopen ze dat dan duurder. Sommigen kopen heel veel kledij in de Kringloop of op Marktplaats en verkopen ze dan voor een eurootje extra op de rommelmarkt.

Groetjes