woensdag, juli 10, 2013

ontvrienden

Facebook logo Español: Logotipo de Facebook Fr...
Facebook logo Español: Logotipo de Facebook Français : Logo de Facebook Tiếng Việt: Logo Facebook (Photo credit: Wikipedia)
Ben je ook Facebook-gebruiker ?
Dan ken je zeker deze term...
Wat is een vriend ? Vroeger was het woord vriend een heel speciaal woord, die je alleen gaf aan een echte vriend, iemand waarvoor je door het vuur zoudt lopen, en waarvan je wist dat hij het ook voor u zou doen...
Een mens moest al geluk hebben om één zo'n echte, echte vriend te hebben, en je moest zelf al heel wat inzet vertonen om zelf zo'n vriend te zijn. Want eigenlijk begint echte vriendschap met het zelf vriend zijn...
Net zoals veel van onze "edele" begrippen, vragen we het van een ander, en beseffen niet steeds dat het alleen te verkrijgen is door het zelf te zijn...

Maar net zoals geluk en liefde is ook het begrip "vriend" gedevalueerd...
En Facebook is daar niet de minste schuldige aan.
Mensen waarmee je in contact staat via Facebook worden immers steevast vriend genoemd, en het is heel simpel om iemand in die kring van vrienden er bij te slepen... Ik zag er al met meer dan 1.000 vrienden...

Stel je na een tijdje vast dat die "vriend" eigenlijk een vervelende klier is, of iemand die wel een héél andere kijk op het leven en de waarden heeft, of je vind bij nader inzien helemaal niets leuk aan hem of haar, dan kun je die vrienden verwijderen uit je lijst, dat heet dan ontvrienden...

Ik kan het niet helpen, maar ik vind het een beestig woord, en net zoals de devaluatie van het begrip vriend me ergens raakt in het diepste van mijn zijn, zo raakt dit woord me eigenlijk nog een stuk dieper !

Het idee dat je een vriend (en vergeef me, ik denk nog steeds ergens aan echte vrienden, echte vriendschap,) het idee dat je zo iemand, zelfs zonder dat hij het weet of beseft kunt ontvrienden, dat vind ik erg, pijnlijk, onterend...

Ja ik weet het al, ik ben ouderwets, ik ben ergens blijven hangen aan de dingen uit het verleden, mijn verleden... en vergis je niet, ook jij zult ooit vaststellen dat ook jij blijft hangen aan dingen uit den tijd...Jouw tijd, de tijd waarin de basis van jouw leven werd gelegd !
Misschien zit je nu in de fase dat je thuis met tieners zit, en dan weet ik bijna zeker dat die tieners je dat hebben verweten... Er is niets nieuws onder de zon !
Maar maak je niet ongerust, het is goed dat het zo is, dat maakt net dat het leven niet in schokjes verloopt, maar zachtjes glijdt in een bepaalde richting. Dit heeft het voordeel dat je het iets makkelijker kunt bijsturen... Mocht het in schokjes of in sprongen gaan, dan ware dit veel moeilijker !

Maar eigenlijk zou ik aan de mensen op mijn facebook willen zeggen: "Bij mij sta je niet zomaar op die lijst met vrienden, als je er opstaat, dan is het omdat ik in u nog ergens iest van dat oude begrip van echte vriendschap zie, dat ik voor u een plaatsje heb in mijn hart. (Er is daar verrassend veel plaats ! Kijk maar eens in je eigen hart)...

En ik wens jullie allemaal nog één of een paar ECHTE vrienden toe... En als je veel geluk hebt, dan vind je die echte vriend héél dichtbij, in je eigen huwelijk !

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: