dinsdag, december 11, 2012

uurwerk

A putto showing a thermometer with the old Cel...
A putto showing a thermometer with the old Celsius scale (0°C boiling point of water, 100°C freezing point) (Photo credit: Wikipedia)
Lap, 't is weer eens van dattum !
Mijn batterijtje heeft het weer eens opgegeven, en dus loop ik hier weer rond zonder uurwerk.
Ik ben altijd een man van de klok geweest... Ik denk niet dat ik ooit door eigen schuld ergens te laat ben gekomen, integendeel, ik ben steeds te vroeg, ik ben er steeds een heel end voor het afgesproken uur.

Ik vertel dat alleen maar, om je te vertellen dat ik een diep ongelukkig wezen ben, als mijn uurwerk niet gaat...

Och, eigenlijk is het veelal alleen maar wennen, want tegenwoordig zie ik zowat overal hoe laat het is... Op mijn computer zie ik rechtsboven het uur, in huis hangen en staan diverse klokken te vertellen hoe laat het wel niet is, in de wagen lees ik hoe laat het is, en welke temperatuur er buiten heerst... Kortom, bijna overal is er een klok aanwezig, maar als gewoontedier, kijk ik zelden naar die dingen, maar hef ik de linkerarm omhoog, de mouw in één beweging iets naar boven getrokken, en kijk daar naar het uur... Ik kom immers nog uit de tijd dat er niet overal uurwerken hingen te hangen...

Nu zie je zelfs op straat regelmatig het uur, en niet alleen op de kerkklok (die loopt tegenwoordig heel vaak achter... ), maar bijvoorbeeld op de lichtreclame van de apotheker, waar je uur en temperatuur krijgt. Een vorm van aandacht trekken die je ook bij veel andere winkels ziet.

Dat met die temperatuur vind ik maar zozo... Wanneer komt er eens eentje met een gevoelsthermometer ? Een thermometer die niet alleen de werkelijke temperatuur geeft, maar ook de temperatuur zoals je hem aanvoelt.  Ik heb ooit gelezen hoe dat werkt... Je neemt een gewone thermometer en je wikkelt daar een nat doekje omheen, zodat de temperatuur ook de afkoeling van het vocht waarneemt... Dat schijnt dat overeen te komen met de gevoelstemperatuur...  Ik heb dat altijd een beetje bizar gevonden, ik krijg dan de indruk dat wij op een of andere manier allemaal in natte vodden rondlopen. Wat echt niet zo is... Maar het is een feit dat bijvoorbeeld de wind je een heel ander koude-gevoel bezorgt dan dat je ergens uit de wind staat. Je kunt het eigenlijk niet geloven dat het in de wind maar even koud is dan uit de wind, en toch is het zo... maar niet naar je gevoel, en niet met een thermometer met een nat iets omheen gewikkeld...

Maar dus geeft die thermometer me niet weer wat ik voel, en geef toe, dat cijfertje doet er niet toe, het is wat je voelt dat telt !
Maar met de klok is dat anders...
We leven steeds meer en meer bij de klok, en niet bij de tijd. De tijd is helemaal niet gelijklopend met de klok. De tijd is bepaald door het opstaan en ondergaan van de zon. De tijd is een natuurlijk fenomeen. De klok is dat niet. De klok verdeelt de dag netjes in 24 gelijke blokjes... Om 8 uur ontbijt... Ook al staat de zon vandaag maar om 8.35' op, en gaat hij om 16.37' al weer onder... Je dag wordt nu bepaald door dat verdomde klokje... Je staat voor dag en dauw op (want dag en dauw komt er maar om 8.30' uur), en je gaat lang na de kippen op stok. Omdat dat klokje dat zegt.

(Ik zwijg hier als vermoord over de zomer, waar je dan wel werkdagen van 17 uur zoudt hebben !!!)

Maar omdat heel dat kloksysteem dus eigenlijk helemaal niet de natuur volgt, hebben wij die klok altijd en overal nodig, of hebben wij althans de indruk dat we het nodig hebben...

Ik ben nu op pensioen, en toch blijft die klok me domineren...
De winkel gaat pas om dit uur open, de hobby begint om 14 uur, de vergadering begint om 19.30 uur... de tijd waar in een mens vrij van klok zou moeten zijn, blijft aan de klok hangen...

Hoe zou dat vroeger gegaan zijn?
De mens heeft al heel vroeg gepoogd zijn dag in te delen... We zien al heel vroeg klok-systemen, met kaarsen, met water, zandlopers, zonnewijzers... Blijkbaar is de mens geneigd zijn dag te ordenen... Althans de meesten, want ik heb nooit gelezen over dergelijke zaken bij de Aboriginals in Australië, of bij de Bosjesmannen in Afrika... Het ziet er naar uit, dat die klok er pas gekomen is nadat de mens het systeem van jagen en verzamelen achter zich liet... Het ontstaan van de landbouw vergde een kalender om de juiste zaai- en oogsttijd in te schatten, en wellicht kwam van het een ook het ander...

en wij... wij leven bij die klok...
tik
tak

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: