zondag, mei 10, 2009

Somalische kapers

Pirates of the Caribbean 3: At Worlds EndImage by Stijn Vogels via Flickr

Er is weer een schip gekaapt, nu een Nederlands.
Het is bijna dagelijks nieuws geworden.
The Pirates of the Caribbean lijken plots helemaal niet leuk meer, als je hun exploten ziet in levende lijve.
We dachten allemaal dat piraten iets waren uit een ver, romantisch verleden, maar plots zijn ze heel nabij, en helemaal niet romantisch, maar bikkelhard.

Er zijn meerdere factoren die hier een rol spelen, maar om de voornaamste te noemen: de kapers hebben niets te verliezen, want het is dat of verhongeren in een extreem arm en door oorlogen geteisterd land. Ten Tweede: op de moderne boten zitten er geen personeelsleden meer! Nu op die Nederlandse boot 8 man, ook zoiets op die Belgische.

Je kunt een voetbalveld grote boot moeilijk gaan verdedigen met acht man! Als je ze wat bezig houd aan bakboord, is stuurboord vrij van bewaking...

Daarom gaan er steeds meer stemmen op, om militairen mee te sturen met deze vrachtschepen.

En dan gaat mijn haar recht staan !
Want dat betekent dat de reders, die steeds gesofisticeerder systemen ontwerpen om steeds minder mensen van node te hebben, nu ook nog de bewaking afschuiven op de kap van de gemeenschap! En sorry, maar daar ben ik het niet mee eens! Dat ze maar beginnen met zelf weer een normaal aantal mensen op hun boten te werk te stellen! Ik vraag mij af wat het werkritme is aan boord van die schepen? Op zo'n groot schip 8 man, denken wij aan een achturige werkdag, dan moeten wij dat aantal door drie delen om de dag van 24 uur vol te hebben, ofte een bezetting van 2,666666 man die aan het werk is. Doen ze iedere dag vier overuren (reken eens uit per maand aan een week van zeven werkdagen!!!!!), dan zijn ze nog maar met 4 man, om gans dat voetbalveld veilig over de oceaan te loodsen. En zoals gezegd, dan zijn er voor die mannen zelfs geen weekends ingerekend. Maar dus in het beste geval hebben wij te maken met een bemanning van vier (4) actieve mensen aan boord!

De Somalische kust is lang, héél lang... je kunt dus niet veronderstellen dat de bemanning voor dat ene stukje een bijkomende inspanning zal doen, en met dubbele shiften zal werken, dat is in de praktijk niet haalbaar.

Dus wat heb je? Een bemanning die op de toppen van de tenen loopt door de lange werkdagen en de grootte van het schip en hun verantwoordelijkheid, die dus niet in staat is om gedurende uren en uren een verhoogde waakzaamheid aan de dag te leggen, die niet getraind is om een boot te verdedigen, waarschijnlijk zelfs niet bewapend is... en aan de andere kant een bootje met kapers, ook maar een tiental, maar heel alert, tot de tanden bewapend, en gereed om tot het uiterste te gaan (het alternatief is dood door honger)...

Het zou inderdaad een oplossing kunnen bieden om bewapende huurlingen aan boord te nemen in de gevaarlijke regionen (want er zijn nog andere gebieden met kapers !). Maar dan niet op kosten van de gemeenschap! Men zou in eerste instantie eens moeten gaan spreken over de arbeidsvoorwaarden op de schepen, dan zou er al heel wat minder risico zijn, gewoon daar er meer volk zou aanwezig zijn, en bewaking beter mogelijk zou zijn.

Bovendien moet men de kapers ook behandelen als kapers! Als zij gewapender hand een stuk eigendom veroveren, dan mag men die eigendom verdedigen. Daar men in dergelijke gevallen niet dezelfde redenering kan maken als te lande, waar politie en leger ter beschikking staan van de burger, moet men deze politionele macht overdragen aan de "bewoners" van het eigendom, en dus de scheepslui, net zoals in vroegere eeuwen, de bevoegdheid geven hun goederen te bewaken en te vrijwaren. De reders moeten, met andere woorden, net zoals vroeger, zorgen voor mensen die in staat zijn paramilitair op te treden. Bedrijven zorgen hier voor nachtwakers, er zijn bewakingsdiensten en dergelijke, die ook, net zo goed, betaald worden door de eigenaars van de bedrijven of grote eigendommen. Een vrachtschip, een beladen vrachtschip, is veel malen meer waard dan de meeste bedrijven die hier al beroep doen op bewakingsfirma's...Maar zij vinden het niet de moeite om ook maar een euro te investeren in mensen, in tegendeel ! Met een veel te kleine bemanning om verantwoord te kunnen zijn sturen ze enorme kapitalen de zee op... en willen dan nog dat de gemeenschap zou betalen voor de veiligheid die ze zelf in het gedrang brengen !

Nee, there is something rotten in the Kingdom of Danmark... en dat men dan eerst eens het rotte gaat opkuisen in de rederijen !

Ondertussen zitten er wel mensen in gevangenschap bij die piraten. Zitten er wel mensen vol angst te wachten op hun man, vader, zoon of wat dan ook. En waarschijnlijk beperkt de inspanning van de reders zich nu tot onderhandelen met de verzekeringsmaatschappijen. Want het gaat hem over een kapitaal aan handelswaarde. Die mensen? Bijzaak. Wie aanmonstert weet dat er gevaren zijn op zee. Daarvoor worden ze betaald... Oh ja ? Worden ze echt betaald voor die manier van werken? Voor die absurde risico's die ontstaan door de gierigheid van de reders ? Worden ze daar echt voor betaald ? Dan toch wel iets meer dan een Boussoufa of een Tom Boonen, die heel wat minder risico lopen, heel wat minder uren presteren, en een heel joyeus leven leiden... met uitlokken van ruzies met controlerende agenten of met cocaïnelijntjes ..?

Nee ?
djudedju...

Oh ja, ik ben nog vergeten te spreken over het varen onder vreemde vlag, om belastingen en lonen te drukken...

Wedden dat we straks met zijn allen nog soldaatjes gaan mogen betalen voor die arme redertjes ?

tot de volgende ?

1 opmerking:

Henk van Blijderveen zei

Ik voel wel wat voor militairen Toon. Wanthet is van de gekke dat een zootje ongeregeld op deze manier mensen en goederen terroriseren. Gewoon gevangen nemen en berechten. Armoede kan en mag gijzeling niet rechtvaardigen.

Gr. Henk