zondag, mei 24, 2009

een dvd-tje ???

{{nl|Wapenschild van de gemeente Kruishoutem}}Image via Wikipedia

Australische onderzoekers zijn er in geslaagd een nieuw soort dvd te maken, waar maar liefst zo'n 2.000 films op passen...12 terabytes aan ruimte...
Het zou een dvd zijn waar je maar liefst in 5 lagen boven elkaar kunt schrijven.
Veul es nie genoeg!

En ik ben een jongen die hier nog ergens floppy's heeft liggen, van die zwarte platte slappe dingetjes... waar twee keer niets op kon. Mijn eerste kwampjoetertje had zo'n 20 of 30 mega... Nu moet je al zoeken om een programma te vinden die daar zou op passen... en toch... als je kijkt is er iets geks gaande!

Aan de ene kant krijg je steeds maar grotere en grotere harde schijven, en externe schijven mocht dit nog niet genoeg zijn, en aan de andere kant is er een tendens om meer en meer aan cloudcomputing te gaan doen, waarbij je geen eigen ruimte meer nodig hebt...

Het lijkt wel of men niet echt goed weet wat te doen met al de mogelijkheden die er zijn.

En ik betrap mezelf er op dat ik steeds minder en minder van die programmaatjes op mijn harde schijf zet... Ik heb voldoende om te doen wat ik wil doen, en al die onnodige en weinig gebruikte ballast hoeft voor mij niet meer. Bovendien spaar ik al ontzaglijk veel ruimte uit daar ik geen beveiligingen moet gaan installeren. Ubuntu heeft dat niet echt nodig, dus ikke ook niet.

Dus zit ik nu met een harde schijf en een externe harde schijf, met zeeën van plaats.
... en ondanks de ouderdom van mijn bakske, een nog behoorlijk vlugge pc.

Trouwens, te vlug blijkt ook niet goed! Ik heb een vriend die zelf zijn computers opbouwt, en die onlangs een nieuwe maakte voor zichzelf, met al het beste, het modernste en vooral het snelste wat er op de markt te vinden is...Hij heeft een pak programma's die niet draaien, omdat de pc te snel is!

Nee, ik ben content van mijn bak, ik heb nu en dan wat geheugen bijgezet (ram) en daarmee gaat mijn peeceetje nog steeds perfect voor wat ik er mee wil doen. En mocht ik moeilijkheden krijgen, dan kan ik nog steeds overschakelen naar Minix, dat heeft nog minder plaats nodig, en heeft nog minder last van ongerechtigheden...

Vanmorgen zijn we al naar Eke geweest naar de rommelmarkt... Het was niet alles om een parkeerplaatsje te vinden, maar we vonden er toch eentje, en dan nog wel heel dicht bij de markt. Of liever marktje, want het is niet zo groot. Gisteren kon ik een heel stuk niet doen, eergisteren kon ik zowat de helft doen, en vandaag zou ik gerust een stuk meer hebben kunnen doen. 't Is ook nooit gepast. We hebben deugd gehad van de zon, hebben niets gezien dat ons interesseerde, en waren dan ook al vroeg weer thuis...

Deze namiddag gaan we op bezoek bij Lea in Kruishoutem. Veerle en de kinderen moeten ook mee, want Lea wil hen iets geven voor hun Plechtige communie. Lea is een prachtmens! Altijd welgezind, hoeveel miserie ze ook al kende. Bovendien is het een van die mensen met dat gezonde boerenverstand, zonder complimenten, maar steeds accuraat en snedig. We kennen hen al heel lang, van toen ik haar man heel lang geleden in het werk kon helpen, na een ongeval. Het zijn een van de weinigen waarmee het contact na het werk is blijven bestaan. De meesten zijn je rap vergeten, uit het oog is uit het hart. Niet zo bij Lea (en nog enkele anderen).

Ieder jaar zien we elkaar wel een keer of vier, vijf, nu eens bij hen, dan eens bij ons. Het is telkens een deugddoende dag.

Heeft het gisterenavond bij jullie ook geregend ?

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: