vrijdag, november 07, 2008

Verbluffend

Heb je de prestatie van CNN ook met open mond zitten bekijken ?
Nog niet gezien? Dan is het hoognodig dat je het even opzoekt op youtube, het is amazing om het in het kamerikaans te zeggen....
Op het podium staat één man, die een andere man zal interviewen, maar die andere man zit enkele duizenden kilometers verder weg... Dat klinkt allemaal vertrouwd, tot men plots die man gewoon naast de interviewer op het podium projecteert in je reinste 3D ! Met behulp van een 35 camera's lukt men er in de man levensecht op het podium te plaatsen, en het totaal beeld ervan door te zenden.
Het is ronduit verbluffend, de man staat er net zo echt als de interviewer zelf, en het enige dat onecht aandoet is dat ze elkaar niet de hand schudden... Kan ook niet want hij is er niet...
Ik vraag mij af in hoever die beelden nog te onderscheiden zijn van echt. Ik verklaar me nader. Stel dat ik een moord wil begaan (ik heb een hele lijst van mensen die ik echt niet zie zitten, dus er eentje uitpikken kost niet de minste moeite). Het beste middel om me te vrijwaren van vervolging is een perfect alibi. Als enkele tientallen mensen me een hele tijd zien zitten aan een tafeltje in een parijse bistrot, heb ik alle bewijs dat ik de moord niet kan hebben begaan...alleen ik zat niet in parijs, men zond een filmpje van mij op die plaats uit...
Zie je wat ik wil zeggen ? Nu al zijn er diverse moeilijke processen over al dan niet correcte foto's of bewerkte foto's... maar daar zal de foto echt zijn, alleen het gefotografeerde item is er niet echt.

Nu is dat procédé nog heel omslachtig, maar eens men er werkelijk in geslaagd is een werkelijkheid te vervalsen, en dat is gebeurd, is het hek van de dam en zal men met reuzeschreden vooruitgaan in die nieuwe soort fotografie.

Zitten wij binnen x aantal tijd in onze huiskamer niet meer te kijken naar de dinosaurussen op het scherm, maar wandelen die beesten echt tussen en rond ons door ? Vliegen de virtuele kogels strak met geluid en al rond onze oren in de cinemazaal ?

Als ze dan de truukjes gebruiken die ze toepassen in een museum waar ze aardbevingen en zo als een lijfelijke ervaring aanbieden ook in de cinemazaal toepassen, dan zal de remake van de langste dag echt een ervaring zijn om nooit meer te vergeten. Bij iedere bominslag slinger je heen en weer in je stoel, terwijl virtueel de armen en benen in je gezicht vliegen. Bij een echte aanslag blijft het volk doodgemoedereerd staan, gewoon aan dergelijke effecten.

Ik herinner me dat ons pa en ma eens naar de film waren geweest, waarin ze stereoscopische beelden zagen. Ze moesten daartoe een speciaal brilletje opzetten waarvan een glas groen en het andere rood was. Het optisch bedrog was toen al zo erg dat iedereen het hoofd wegtrok toen er iets de zaal leek in te vliegen... Wat zou dat "echte" 3dimensionele dan niet voor effect hebben ?

Hoe zou een kind dat ervaren, en hoe zou hij nog de virtuele wereld onderkennen van de echte ? Als je de teletubbies rond je kinderstoel hebt zien hobbelen zal alles wel normaal gaan lijken.

Weet je, laat die ontwikkeling nog maar een beetje uitblijven... Het is nu al moeilijk om de echte wereld te onderscheiden van wat ze ons willen voorschotelen, als we straks ook onze ogen en oren niet meer mogen vertrouwen...

En wie weet... misschien leven we al in een tijdje met midden onder ons dingen die er niet echt zijn. Soms zou je het hopen!
Hopen dat het niet echt is dat een senator van het Front National, broederlijk met een lid van het Vlaams Belang verschrikkelijke naziliedjes zitten te zingen over een arm Joods meisje dat uit haar Ghetto is gehaald en nu in de ongebluste kalk ligt na levend verbrand te zijn geworden...
Verbluffend dat er nu nog steeds mensen zijn die dergelijke daden niet alleen niet afkeuren, maar ook nog plezant vinden.
Ik heb een oom gehad die in Dachau heeft gezeten. Toen hij weer thuis kwam woog hij nog amper 36 kilo, en dan was hij al zes weken bij de Amerikanen geweest. Ons moeder vertelde over de verschrikkelijke vingerbrede striemen op zijn rug... En dan gaan er sommigen dat nog gaan zitten verheerlijken in een "liedje"...
Herinner je je nog wat ik gisteren schreef over geschiedenis ?
Wat daar en toen is gebeurd, is gebeurd door de beïnvloeding van een groep mensen aan de top, die er in geslaagd zijn de gewone mensen te overtuigen dat de Joden de schuldigen waren van alles wat mis ging in hun land. De honger, de werkloosheid, de grote stukken land die ze kwijt raakten, de bezettingstroepen...allemaal de schuld van de Joden... Hitler riep om verandering, om bevrijding van het onrecht hen als natie aangedaan, en bestraffing van de schuldigen... En het volk, of toch de grote massa voelde zich aangesproken, meer door alles wat mis ging in hun land dan door wat er door Hitler en Co werd gepredikt, maar ze gingen mee in de hetze tegen de Joden...
Nu zijn er partijen die voortdurend alles en nog wat wat ook maar enigszins verkeerd loopt in ons land aangrijpen om het volk op te roepen tot verandering ! En ze roepen "Eigen Volk eerst" en weg met al die vreemdelingen, weg met de islam...
Ik ben bang.
Bang dat l'histoire se répète...

Bang dat men op een mooie dag een molotovcocktail in het parlement binnengooit, en een Turkse sukkelaar vindt die het gedaan heeft... In Nederland was het kantje boord toen Pim Fortuyn werd geslachtofferd... het is niet moeilijk om de volkswoede op te wekken en te kanaliseren... Het verleden bewijst het.
En denk niet dat wij niet zo zijn... Wat we zagen na de oorlog, hoe de Duitsgezinden dan behandeld werden... en beschermd moesten worden tegen de volkswoede... Vergelijk nooit jan en piet met een massa... De reactie van een massa is heel anders dan van ieder individu in die massa ! Ik heb tientallen betogingen meegemaakt, en in ieder betoging hadden wij mensen om de relletjesmakers te weren. Want die zijn er ! Altijd en overal vind je mensen die tot enig doel hebben de massa in beweging te krijgen en te verleiden tot baldadigheden.
Ook nu nog.
Ook hier in ons eigen absurdistan.

Verbluffend

maar helaas bittere waarheid

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: