maandag, november 03, 2008

Protest tegen kunst !! ???

Met verwondering las ik dat er in het Antwerpse museum Muhka protest komt van de bezoekers én van het personeel tegen een kunstwerk dat er geëxposeerd wordt...
Te vulgair ?
Afstootwekkend ?
Nee, niets van dit alles !
Het protest is er tegen een werk van een van onze meest gerenommeerde (????) kunstenaars van het ogenblik, je weet wel, den dienen die miltiejoenen kevers vermoord heeft om er het plafond en de lusters in het koninklijk paleis mee vol te lijmen, Meneer Fabre... Nu is dat paleis eerder een mausoleum verworden dan wat anders, maar enfin, de levensvorm die er in leeft... (censuur)
Als je weet dat die soort kevers eigenlijk een eerder zeldzame soort betreft, dan heb je wellicht nog meer een frons op je gezicht, maar ja decadente kunst past in een (censuur).
Ik dacht al, in Antwerpen heeft hij wellicht nog meer beestjes het slachtoffer gemaakt en dat veroorzaakt de volkswoede tegen deze vorm van "kunst", maar het gaat nog veel verder in de absurditeit.
Het werk noemt : "De komst van de Lente"
Geef toe, je verwacht niet meteen protest tegen een werk met zo'n titel.
Wat heeft meneer Fabre dan wel nu weer gedaan ?
Hij heeft er een massa condooms opgehangen, waarin hij aardappelen en ajuinen heeft gestopt. De condooms zijn niet gesloten.
Waar je geluk hebt, is de aardappel gekiemd en steken de kiemen dwars door de condoom uit, en idem wat betreft de uien.
Maar een heleboel van die patoaters en ajoinen zijn niet gekiemd, maar hangen daar te rotten in hun rubberen zakje. De stank is onbeschrijfelijk. Bovendien is een bezoek er levensgevaarlijk ! Zondag is weer een van die condooms van het plafond naar beneden gejoekeld... Krijg dat een over je. Vergeet het maar van met de tram of trein naar huis te kunnen, je zou het risico lopen van een rijdend voertuig afgekieperd te worden wegens gevaar voor de gezondheid.
Deze kunstenaar is wereldberoemd, en een van onze grootsten...
dju de dju de dju !
Dat is dezelfde die eens pilaren bekleed heeft met parmahesp, en dat daar ook weken en weken heeft laten hangen tijdens een warme zomer... En die fameuze mosselpot waar Hoet miljoenen voor uitgegeven heeft van ons geld is nu publiek bezit en te bewonderen in Gent.
De enige verdienste die ik hem aanreken, is dat hij origineel is !
Niemand anders krijgt het in zijn koker om zo'n dingen te doen.
En zeker niemand anders zal dat kunst durven te noemen, tenzij... een Hoet en een familie die door inteelt en dergelijke geen rood bloed meer in de aderen heeft maar blauw (De natte droom van een verhafstoot en een crotie...)
Ik heb het al gezegd! We leven in een decadente wereld!
Of heb jij daar een ander woord voor ? (Pas op hé, je hebt gezien hierboven dat er sinds kort een censuur wordt toegepast op mijn blogs)

sjongejongejonge, waar zijn we mee bezig ?
Wat mankeert er die "critici" (??? komt van kritisch !!!) dat ze zo'n dingen de hemel inprijzen ? Als dat gezegde echt zou kloppen, dan is de hemel zeker iets waar ik niet meer naar toe wil !
Blijkbaar is er op een bepaald ogenblik iets geweest die bizar en/of origineel verward heeft met subliem en mooi... en het hek was van de dam. Men heeft nooit ontdekt of willen ontdekken dat die eerste geestelijk gestoorde daadwerkelijk een knoop in zijn hersenen had, en hop, het was mode, het was in... en dat is het nu ! Hoe gekker, hoe absurder, hoe stinkender, hoe mooier en hoe origineler en dus hoe grootser de kunst is.
Jawaadde !
Nog gekker wordt het, als je hoort dat er voor die kolder adepten gevonden worden ! Men zoeke een man die het woordenboek der vreemde woorden van buiten heeft geleerd, die in staat is een hele reeks van die termen na elkaar uit te kramen, men laat hem op die manier een onbegrijpelijke en absurde lofprijzing geven over een rottende patat in een condoom, en joepedada, een deel van de goegemeente is het er duidelijk over eens dat dit een van de zoveelste sublieme kunstuitingen is van de onvolprezen kunstenaar van eigen bodem (alhoewel, hij plant zijn patatten niet in de bodem...).
Toch is er één kunstig element in terug te vinden !
Geef toe, je moet een genie zijn, en vooral beschikken over geniale "critici" om er mensen van te overtuigen dat dit kunst is...
Voor dat stukje van het geheel doe ik mijn denkbeeldige hoed af voor hen.
... en laat de sukkelaars genieten van de "kunstwerken", terwijl waarschijnlijk iets verder de "kunstenaar" in kwestie zich een hoedje (dat zelfde dat ik daarnet heb afgezet) te lachen...
Ik kan er me zelfs niet meer kwaad over maken.
Toen ik in Beernem werkte in een instelling voor geesteszieken, heb ik gelukkig nooit met zo'n erge gevallen te maken gehad. Er waren er bij met wonderlijke interesses, maar zich vergapen aan het toneel van een langzaam rottende patoater, dat heb ik daar zelfs nooit gezien. Nu is dat verheven tor genieten van (stinkende) kunst.
Waarvan akte.

En weet je wat mij spijt aan het protest ? Er is er geeneen die protesteert tegen die vormgeving, de protesten gaan enkel en alleen over de stank. Arm Vlaanderen.

Voor mijn deur ligt een enorm pak ouate (watte ? Ja, watte!). Je ziet amper nog de graskant aan de overzij van de straat, en je hebt nog een vage impressie van iets bruin daar achter. Met andere woorden, het is mistig ! De wereld is zo lelijk in zijn verval, dat het zich verstopt onder een liefdevolle wollige deken. Ik zie geen bomen meer, geen kerk en zelfs het geluid is gedempt. De wereld is verstild, het is echt novemberweer... Geen wonder dat deze maand van oudsher de dodenmaand is... Het weer heeft iets doods. Ik denk dat het in de tropen, of in de zuidelijke helft van onze aardkloot heel erg onwaarschijnlijk lijkt dat precies nu gekozen is als de dagen en de maand van de doden. In de tropen is de dag er zoals heel het jaar, en waar er een droge en een natte periode zijn, is dat nooit samengaand met een algemeen afsterven van de natuur. In de zuidelijk helft van de wereld is het dan lente en komt alles in bloem en tot leven... Gekke periode om aan de dood te denken.
Gek dat wij van hier uit, van onze ervaring uit de hele wereld willen dirigeren qua kalender !
Het zou veel logischer zijn als op zijn minst de zuidelijke helft van de wereld over een omgekeerde kalender zou beschikken! Ook wat feestdagen betreft, want ons Pasen en dergelijke hebben, hoezeer we het nu anders zien, een oorsprong in het lentegebeuren, onze Kerstmis in de midwinter... Leef maar eens in Suid Afrika, en vier kerstmis (midwinter) terwijl de mussen uit de dakgoot vallen van de hitte...
Er zit iets geks in dat systeem. Maar ja, het is voor de kerkelijke overheden niet zo simpel om die data anders te bekijken ! Ze hebben onderling eeuwen en eeuwen liggen bekvechten over de wijze van berekenen voor de vaststelling van Pasen... Je zou er bij vergeten dat ze het hebben over de opstanding van de Heer, en niet over een bepaalde stand van de maan.
Ach, belangrijk is het allemaal niet, tenzij je van die berekening het hoofdpunt maakt en niet van het gebeuren op zich. Dat is één van de dingen die mij ergens kriebels bezorgen. Wij, mensjes kunnen ons zo moeilijk afrukken van de zekerheid van de tastbare dingen. En de tijdsgeest maakt dit nog sterker en sterker !
Steeds meer en meer gaat de aandacht naar de lichamelijke dingen toe. Mocht het nu nog zijn om aan eten of drinken te geraken, dan zou het nog heel begrijpelijk zijn, maar nee, het gaat over genot. Je moet eens eerlijk voor je zelf bij alles wat je doet, jezelf afvragen waarom je het doet. Ik heb het niet over de was en de plas, nee over de dingen die je doet in je "eigen" tijd.
Gek he, hoeveel van je tijd je doet om je te ontspannen, te genieten deugd te hebben... en hoe weinig tijd je besteed aan iets voor de anderen.
Heb jij ook de indruk dat dit percentage steeds hoger en hoger wordt? En dat de anderen steeds minder en minder belang hebben ? Hoe we het véél en véél makkelijker vinden om wat geld in een envelop te stoppen voor 11/11/11 of iets dergelijks, dan zelf iets te doen ? Het envelopje van de gewetenstroost ?
Een soort geruststelling dat je toch niet helemaal de medemens vergeet ?
De nuttige opbrengst van het breiende dametje, dat kleedjes breit voor de arme roemeentjes, zal wellicht heel wat kleiner zijn dan jou envelopje, maar als je de tijd dat zij geeft aan een ander eens rekent, dan kom je er maar bekaaid van af hé ?
We zijn verworden tot dikke egoïsten.
Of misschien waren we dat altijd al? Nee, het is erger geworden ! Het lijkt inderdaad juist dat, hoe meer we hebben, hoe moeilijker het is er afscheid van te nemen.
We verworden tot de slaaf van ons eigen bezit.
Er is iets fundamenteels mis aan het gaan.

met ons, met heel de wereld... de gemiddelde leeftijd van de mens op wereldniveau is...28 jaar !
erg hé ?

We moeten nodig iets meer doen dan er eens op denken.

tot de volgende ?

2 opmerkingen:

Henk van Blijderveen zei

Kunst moet vooral vernieuwend zijn Toon. En geef toe: jij en alle inwoners van Vlaanderen hebben waarschijnlijk nog nooit een ui in een condoom gepropt.

Wat dat betreft heeft die kunstemaker het hem geflikt: hij was weer eens de eerste.

Ach uien en aardappels in een condoom. Hoe je het hele kunstwerk ook wendt of keert, het is en blijft gewoon onvruchtbare kunst.

Gr. Henk

Anoniem zei

beste toon, ik kan enkel nog eens de waarheid van één van uw laatste alinéa's bevestigen, dat de mensen er tegenwoordig maar verzuurd zijn. Dat alles meer en meer gericht wordt op het "ik" in plaats van op de "andere". Ik denk dat dit altijd deel heeft gemaakt van de mens om zo te handelen, maar iedereen over dezelfde kam scheren wil ik niet doen. Er zijn mensen, jongeren die zelfs studeren om hulp te kunnen bieden aan hulpbehoevende personen.

De wereld en desamenleving zijn verzuurd, maar als ieder eens stilsta bij zichzelf en inderdaad iets meer doet voor een ander zou dit al heel wat schelen.

mvg véronique