zaterdag, november 29, 2008

De pc van Ewoud

Gisterenavond ging plots de bel. Bart, dachten wij, het was immers vrijdagavond, en dat is de dag dat Bart eens binnenspringt indien het mogelijk is. Anny ging kijken, en toen ze de gang instapte dacht ik al dat er iemand anders was, omdat Bart gewoonlijk zo binnenkomt, een belletje en binnen. Maar het was Erwin, mijn Waalse vriend en computergenie...met de pc van Ewoud, weer volledig in orde gezet. Plus een bijhorende cd-rom met alle drivers van zijn videokaart en dergelijke, want alles was door Ewoud gewist...
Iets later kwam Bart inderdaad ook toe, en hij kon de pc meteen meenemen. Ewoud zal content zijn, want hij heeft nogal gezaagd over zijn pc...
Vandaag ga ik de pc's van Frederik en van de tweeling ook weer verder in orde zetten...Leve Ubuntu, daar zijn geen of veel, veel, veeeeeel minder problemen mee. Maar ja, de goegemeente heeft wat schrik om over te schakelen... Het is weer vreemd, je moet weer leren er mee werken (alhoewel het verschil eigenlijk miniem is inzake gebruik) maar vooral, men vreest dat men niet voldoende alternatieven zal vinden voor de van windows overspoelde markt. In feite komt dat er op neer dat ze dan bijna alle programma's aankopen, en de gratis programma's die evengoed en soms zelfs beter zijn, latenliggen, gewoon omwille van het onbekende.
En bij sommigen wellicht ook omwille van de redenering dat goedkoop kwakoop is ? Alhoewel dat na de verschijning van Aldi en Liddl toch al wel een stevige deuk zou moeten gehad hebben.... Nee, ik ben ondertussen een overtuigde aanhanger van de gratis produkten om met je pc te werken en rond te surfen op internet. Het spijt mij alleen dat ik helemaal geen techneut ben, en niet de minste aanleg heb om wat dieper in te gaan op de wetenschap van de computer en zijn programmering... Mensen die daar wel kaas van gegeten hebben zouden zien dat voor hen op de gratis markt een paradijs te vinden is! Wie echt iets weet van die dingen kan via Linux alles maar dan ook alles doen met een pc. Die mannen hebben programma's waar ik alleen bewonderend kan naar kijken... en die naadloos werken met pakken andere vrije software...Grandioos...Maar net buiten mijn bereik van kunnen en kennen.
Maar ik ben in ieder geval verschrikkelijk blij dat ik me op een dag zo kwaad heb gemaakt op de voortdurende miserie met virussen, wormen en co op windows, dat ik tot de beslissing kwam over te stappen op Ubuntu... Sindsdien heb ik geen moeilijkheden meer gehad, tenzij met de programma's van windows die ik soms nog integreer in mijn ubuntu, om bepaalde zaken die ik toegezonden krijg te kunnen bekijken... Maar virussen, wormen en co ??? Ik weet niet meer wat dat is, tot ik de pc van de tweeling of van Frederik eens ga "kuisen".... Ik heb zelfs geen antivirus op mijn ubuntu, het is ook niet nodig.

Maar ja, wellicht zitten de overtuigde sponsors van Bill Gates, nu te schuddebollen over de ketter die het ware computergeloof heeft verlaten... en zitten te sparen om zodra mogelijk de nieuwe Windows 7 te kunnen aankopen, teneinde de miskleun van Vista een beetje te kunnen vergeten?

Maar laat me niet stilstaan bij Ubuntu of Windows, er zijn andere dingen in het leven dan een kwampjoeter...

Erwin is een goede vriend, een Waal én een Ecolo... (Pour les Flamands: ne groene!)...maar vermits het ook een zéér goed vakbondsmilitant is, is hij geen zwever, en hangt hij niet ergens tussen Pluto en Uranus te dromen over een groene afgekoelde wereld. Hij staat met beide benen op de grond, en opteert veel liever om de bedrijven te doen werken op een ecologisch verantwoorde manier, dan om ze buiten te smijten als zijnde ecologische rampen, en misschien een milieuramp te vermijden en in de plaats een sociale ramp te zetten.
Het is niet steeds gemakkelijk om een evenwicht tussen economie en ecologie te scheppen...Maar het lijkt de enige oplossing om én de kool én de geit te sparen. Bovendien bots je dan nog eens op tegen landen waar ecologie nog niet erkend is, of zelfs verboden is, omdat de economie daar nog als eerste vereiste staat. Wij hebben ondertussen ervaren dat dit verkeerd is, maar in die arme landen kiest men in de eerste plaats voor werk, voor inkomen, voor eten...Net zoals wij vroeger ook deden. Ik kan het hen niet verwijten, alleen kan ik het betreuren...
Waar ik wel van wakker lig, is de manier waarop het veelal gaat !
Sproeistoffen waarvan wij ondervonden hebben dat ze rampzalig zijn, worden nu naar die landen uitgevoerd. Dat is moord! Dat is wetens willens vergift sturen naar mensen die het niet als dusdanig kennen !
De fabrieken die ginder opgezet worden, worden grotendeels door mensen opgezet die hier de gevolgen van hun werkwijze hebben ondervonden, die het hier niet meer op die manier mogen doen, omdat het funest is voor het leven? Mensen die dus heel goed weten wat ze doen, als ze ginder, omwille van de kostprijs dezelfde ecologische misdaden opnieuw plegen.
Dat is moord !
Wij zouden onze ervaring moeten exporteren, om dergelijke fouten niet opnieuw te begaan en steeds meer stukken van onze aarde aan te tasten.
Hier worden dan arbeiders gebroodroofd, omdat de arbeiders in de armere landen zogezegd goedkoper werken, maar ze werken er voor een groot stuk goedkoper dank zij het gebruik van middelen waarvan wij weten dat het gebruik misdadig is voor mens en dier.
Dat is moord!
In de voorbije eeuw hebben wij heel grote misdaden gezien tegenover de mensheid. Om er enkele van de grootste op te noemen, de slachtpartij in Nanking (China) door de Japanners, de uitmoording van Joden in Nazi Duitsland, het uitwerpen van atoombommen boven Hirosjima en Nagasaki door de Amerikanen, maar we kunnen zonder aarzelen aan dit lijstje toevoegen de doden door ecologische misdaden, die hoofdzakelijk in de ontwikkelingslanden plaatsvonden. Eigenlijk is dat toch vreemd? Zowat alle moderne industrie zat (zit) in het westen... En de zware milieurampen zitten voor een groot deel in de ontwikkelingslanden.
Toeval ?
Nee, misdaad ! Men heeft alle zwaar vervuilende en ecologisch extreem gevaarlijke zaken doodgemoedereerd uitgevoerd naar landen die honger hadden, en om het even wat zouden aanpakken om de honger te stillen.
Ook nu nog !
Al eens goed bekeken waar ons chemisch afval naar toe gevoerd wordt ?
Misdaden in een mooie verpakking, met een strikje rond, maar niet minder dodelijk.
Als momenteel ons milieu een beetje hersteld wordt, dan is dat voor een groot stuk te danken aan het feit dat wij onze problemen uit voeren.
Dat is uiteraard veel beter! In plaats van één stukje vervuilde wereld maken wij een totaal vervuilde wereld. Dat vind ik véél erger dan het klimaat en de discussie daar rond! Want zelfs die problematiek voeren wij uit ! De machines en installaties die CO2 uitbraken met tonnen in een keer, gaan wij hier demonteren en ginder weer opbouwen! Veel beter!
djudedju...

Och, laat ons niet overdrijven... Met het ineenstuiken van de beurs en de daaropvolgende economische crisis zal er ongetwijfeld voldoende geld vrijkomen om maatregelen te treffen om op een betere en veiligere manier te produceren??? Of gaan wij het milieu een tijdje in de kast stoppen om onze levensstandaard (?) op peil te houden?

Ik heb al een vermoeden waar we naar toe gaan...
djudedju

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: