zondag, augustus 10, 2008

museum

Deze namiddag gaan we op museumbezoek!
Textiel tussen Kunst en Industrie, in het museum van Dienze en de Leiestreek, Lucien Matthyslaan 3-5 te Deinze...
Het is een prachtig museum, met veel schitterende werken van de befaamde Leieschilders, en nu natuurlijk ook design vlaanderen, met ondermeer werk van onze Bart...en als ik het goed heb begrepen zou daar ook de vogelschrik van ons Lieselotte moeten te prijken staan...
Ik weet, het is niet van mijn schoonste, maar ik ben zo hovaardig als wat.
En ik kan het niet helpen, ik zou niet zo fier zijn mocht er ene van mijn kroost een of ander machien hebben uitgevonden, zelfs niet als het een heel nuttig iets zou zijn !
Ik vind het duizend keer belangrijker creatief te zijn, te scheppen, schoonheid te maken !
Je mag het rustig oneens zijn met mij, dat is je goed recht, maar zo voel ik het nu eenmaal !
Ik weet niet of Michelangelo echt een stuk van de teen van zijn Mozes heeft gehakt omdat hij niet wou spreken, maar het is een duidelijke illustratie van wat scheppen met een mens doet !
En het moeten echt geen meesterwerken zijn !
Ik denk dat het een voor je zelf onthutsend moment moet zijn, als je werkelijk een meesterwerk hebt gemaakt ! Ik denk ook niet dat je dat meer dan één keer in je leven kunt bereiken, en het is dan nog weggelegd voor enkelingen. Ik denk ook dat je het dan weet, dat je beseft dat je een zekere volmaaktheid hebt bereikt, iets hebt gecreëerd dat altijd mooi zal gevonden worden. In welke stijl dat is, speelt geen rol, ik denk dat het in alle stijlen en alle materie kan, het doet er ook niet toe...het moet gewoon voldoen aan het ultieme gevoel voor schoonheid, evenwicht, volmaaktheid...
Maar ergens is dat niet het belangrijkste!
Het belangrijkste is dat je jezelf ontplooit, en dat je dingen schept uit het niets tot het iets.
Dat je voor je zelf zit te tekenen, of te boetseren, of wat dan ook...maar dat je dingen maakt die je voor je zelf leuk vind !
Als anderen het dan ook leuk vinden is dat meegenomen, maar dat is niet het belangrijkste van wat volgens mij Kunst is.
Het belangrijkste is dat je, in om het even welke materie, in om het even welke stijl of stijlloosheid, iets maakt waarin je op een of andere manier iets van je zelf stopt. Je gevoel, je woede, je liefde, je wat dan ook...
Niet alleen is het een hulpmiddel om de overvloed aan gevoel wat te kanaliseren, het kan ook een boodschap van je gevoel zijn...
En denk dus niet alleen aan beeldende kunst, denk ook aan schrijven, dichten muziek en fantaseer er maar op los... laat je gewoon gaan en druk jezelf uit.
Dat is het belangrijkste aan creëeren ! Je zelf uitdrukken.
Als in de hobbyclub van ziekenzorg, de dames wenskaartjes zitten te maken, dan is dat veel belangrijker dan het gebroebel van een politieker ! De dames zitten dan iets werkelijks te maken, waar politici zich voornamelijk bezighouden met het afbreken van de ideeën van anderen. De dames proberen dan van uit nietswaardig materiaal iets nieuws te maken, met de bedoeling dat het later de geadresseerde wat vreugde schenkt.
Er is tot op heden nog geen één politieker die mij ooit ook maar een grein vreugde heeft geschonken.
Maar dat scheppen is in onze wereld van de dag van vandaag nog veel belangrijker dan vroeger ! Vroeger maakten de mensen zelf dingen, hij sneed zelf zijn lepel uit een stuk hout, hij maakte schoenen, vanaf de maatnemen tot het afgewerkte product... en dat was zo voor alles wat de mens deed in meerdere of mindere mate. Nu is dat er niet meer, de mens maakt niets meer, hij werkt. Hij werkt aan kleine onderdelen van dingen. Vroeger kon een meubelmaker fier zijn op de kast die hij gemaakt had, nu heeft hij de vier latten waaruit het paneel gemaakt wordt in de machine geschoven... De arbeider kan niet fier zijn op de auto die hij heeft gemaakt, hij heeft er 10 vijzen in vastgedraaid, en dan nog met een mechanische schroevendraaier...

Wij krijgen met het creëeren de kans om weer eens iets zelf te maken, iets waar je onze hand in ziet ! Noem het knutselen, noem het prutsen of noem het kunst, dat doet er niet toe, wat er wel toe doet is dat je zelf iets maakt, en om bijbelse termen te gebruiken, iets waar je welbehagen in hebt !

Het is dus het ontplooien van de volle mens ! Het geheel van zijn kunnen, zijn aanleg, zijn ideeën.
... en dat is belangrijk ! Dat is zowat het belangrijkste !

Ik ga dus, met mijn even fiere echtgenote, naar het museum...
En we gaan genieten van de werken van de werken van mannen die veel meer produceerden dan wat wij bijeenprutsen, maar die er niet méér plezier aan hadden dan Monique aan het maken van haar wenskaartjes... en van die kaartjes heb ik dan ook plezier ! Ik kreeg er eentje voor mijn verjaardag, getekend door al hobby-ers, en weet je, het zijn geen Rubens of Rembrandt's, maar ik moet er niet voor naar een museum, ze sturen het naar mijn huis !

Het is weer aan 't regenen, en gisteren heeft het weer gedonderd. Het is hier dus echt een zeekklimaat. Ik heb met Anny afgesproken om eens samen met haar te gaan vissen in Wannegem...Misschien kan ik Luc eens aanspreken om ook te gaan met Cecile, en dan eens echt genieten van de rust van dat stille plekje in onze mooie schitterende Vlaamse Ardennen... Je zit er in een klein bosje, midden de rust van de velden, hoort er alleen de vogels, de bladeren van de bomen en het gebeurel van een bronstige koe... en nu en dan het geluid van een spartelende vis aan de lijn...

Regenweer museumweer.
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: