woensdag, mei 21, 2008

tabula rasa

Gisteren was het een hectische dag... onder meer door het bezoek aan tanteke.. We hebben nadien nog uren en uren wakker gelegen en op haar gedacht en luisterend liggen om te horen of de ander al sliep of ook nog lag te dubben...
Toen we het hospitaal binnenkwamen, vond ik het voorzichtiger om te vragen of ze nog in de intensieve lag...Nee, vijfde verdiep, kamer 509...
Wij daar naar toe. Tante zat in een soortement reuzekinderstoel, met een "tafelblad" dat haar in de stoel moest houden (We hoorden nadien dat ze al eens rond gewandeld had...)
Ik weet niet of ze ons herkend heeft, ze noemde geen enkele keer onze naam, maar ik vind het zo vernederend om te vragen "ken je mij nog ?"... Stel dat ze je wel herkent, voelt ze dat dan niet als uiterst beledigend ?
Ze was héél verward, ze was op bezoek bij haar Noël, haar zoon die in 1971 overleed, en ze moest nog te voet terug naar het station... Kun je mij niet uit die stoel halen? Wil je in je bed ? Hij ik lig hier niet hoor, ik ben maar op bezoek...
Ik heb dan maar wat mee gepraat... over dat morgen iedereen weer moest werken en zo...maar zelfs meepraten was moeilijk, want haar gedachten springen blijkbaar niet alleen naar het verleden, maar ook daar nog wat weg en weer in een hels tempo.
Na een klein halfuurtje, voornamelijk kalmerend doen, zijn we weer weggegaan... We waren alle twee ook verward, ik duwde op de knop van de lift voor ziekenvervoer...
Op de terugweg praatten we onder meer over euthanasie... Het uitstappen van Claus heeft iedereen wel op een of andere manier geraakt. We waren het er over eens dat dementie geen reden is tot euthanasie, toch niet voor de patiënt zelf, want die leeft in zijn eigen wereldje. Ik kan aannemen dat onmenselijke, onmetelijke pijn een reden vormt (maar dan verdoven ze je wel automatisch tot een zachte dood), maar dit ? nee ! Volgens ons gaat het over de patiënt, niet over de omgeving, en de patiënt is blijkbaar niet ongelukkig, ziet niet af, wil wellicht ook niet "uitstappen"... Claus deed het op een moment dat hij wist dat hij verward raakte, en kon niet verdragen dat hij zou terecht komen in een wereld die geen contact meer had met de wereld van de anderen... Op zich bijna een bewijs dat hij het deed op een moment dat het niet nodig was. Ik ga hem niet oordelen of veroordelen, blijkbaar kon hij het idee niet aan van te vallen van een idolenstatus naar een verzorgingsbehoevende...Maar dat is voor mij geen euthanasie, dat is werkelijk uitstappen, een proper woord voor een vorm van zelfmoord... En wat is zelfmoord anders dat een vorm van uitstappen ? Ook die mensen kunnen op een bepaald moment het leven niet meer aan, en stappen er uit. Ook hen wil en kan ik niet oordelen ! Ik heb ooit een vriend gehad die zelfmoord heeft gepleegd... Hij had een koord om zijn nek gedaan, vastgemaakt aan de reling van het terras, op zijn knieën gaan zitten, en dan zich zo ver voorovergebukt tot de koord dichtgesnoerd was... Al wat hij moest doen om het te verijdelen was zich eventjes
oprichten...Maar hij hield zich daar tot de dood... Wij begrijpen dat niet, maar het toont duidelijk de vastheid van wil om uit te stappen. Hij kon het niet meer aan en dus...
Persoonlijk vind ik dat niet erger of beter dan een andere vorm van uitstappen, ik begrijp het niet, maar ik oordeel dan ook niet. Wel vind ik dat je niemand moet laten oeverloos lijden. Als het lijden te groot wordt en er alleen nog meer en nog erger lijden in het verschiet staat, dan laat je je hond een spuitje geven, je wil niet dat die trouwe vriend zoveel en zolang afziet...Waarom zou je het dan een mens aandoen? Is het niet veeleer dan jij die geen afscheid kan nemen, die wil behouden? Maar een mens laten of doen uitstappen op basis van dementie of verwardheid ? Ik weet het niet... Ergens heb ik daar schrik van ! Zijn we dan niet op weg om krankzinnigen ook gewoon te laten inslapen? En als we dat eens kunnen, dan zijn we al weer een stap dichter bij het doden van zwaargehandicapten... en dan, waarom dan niet het ras zuiveren ?
We moeten oppassen met dat begrip euthanasie !!!
Het mag geen stap worden naar een verschrikkelijk harde wereld !
Niet opnieuw een Endlösung !

Zie je wat een bezoek aan tanteke allemaal bij ons losmaakt ? Niet leuk !

Vandaag ga ik alleen op bezoek, den tweeling is na de middag bij ons... Ik moet wat handdoeken en zo gaan brengen, en morgen ga ik naar de home, voor het bezoekuur, om wat slaapkledij en hemdjes en zo te halen. Dat doe ik met Anny, want ik ben niet zo goed thuis in die dingen.

Weet je, het is een eenzame wereld aan het worden... Ik ben wat jaloers op het systeem van China, waar de ouders een vast deel van het gezin zijn... Ik denk terug aan de bezoeken aan oude mensen, die vereenzaamd waren, en waar je uit het flesje drinkt, omdat je ziet dat de glazen niet echt meer schoon afgewassen zijn... Gaan we ook zo worden? Gaan onze kinderen ons dan bijstaan of laten vallen als lastige objecten? De confrontatie met tante doet je piekeren.

Het is weer mooi weer, het veld voor de deur wordt groener en groener.

Ishtar is niet verkozen op het eurosongfestival, de inhoud van de tekst was te moeilijk... Je moet luchtige dingen zingen (nu ja, zingen?) op zo'n festival (nu ja fest???) (gewoon val is al ruim genoeg).
Ik weet niet wie er grof geld aan verdient, het interesseert me ook niet, maar moeten ze nu echt zo'n onding blijven in leven houden? Geef toe, de formule is versleten, en van songs is allang geen sprake meer. Het is platvloers commercie ! Bovendien stel je telkens en telkens weer vast dat de liedjes maar meer doorbreken dank zij zwaar doorpluggen door de radiozenders, die wellicht dik betaald worden om dat te doen. Mij maak je niet wijs dat echte radiomakers happy zijn met wat ze moeten uitzenden ... Neem nu Ishtar, hoe dikwijls heb je dat nu de laatste maand moeten aanhoren ? Ken je nog één ander liedje dat je in die zelfde tijdspanne zo dikwijls hebt moeten slikken ? Kun je het ook al meezingen (of neuriën, want het is een moeilijke tekst hé!) zit het deuntje nu ook in je geheugen gedramd ? Hoort het nu ook bij die liedjes die je automatisch gaat meeneuriën, omdat het zo vertrouwd is ? Dat was dan net de bedoeling hé ! Herinner je je nog wat je er van vondt de eerste keer dat je het hoorde ???
Kijk, dat doen ze dus met ons ! Ook wat we niet echt zo mooi vonden, dwingen ze als het ware onze genen in ! En dat doen ze met legio artikelen !!! Wij moeten geen gewone yoghurt meer, maar activia, we moeten nu het uiterlijk hebben van de kindjes waar we vroeger voor rondgingen met 11/11/11... graatmager, tegen de hongerdood aan... De klimaatsverandering ? Begin bij jezelf, niet de oorzaak zoeken, nee de last op ieder klein mensje drukken, de brandstofprijzen stijgen ? Dikke zever, de olie is nu véél goedkoper dan een jaar geleden, omdat de dollar valt als een steen (een stukgeschoten steen?) en olie wordt betaald in dollar... Wie steekt nu al die winst in zijn zakken ??? Onder meer een staat die staalhard vertelt dat de belastingen verminderen...
Drammen, door drukken, inpeperen... en we slikken maar alles en nog wat !
Heb je gelezen of gehoord over die "medicamenten" in het kruydvat ??? Hier moeten ze uit de rekken als "levensgevaarlijk", in Nederland mogen ze gewoon blijven liggen, daar zijn ze niet gevaarlijk... Mocht Nederland nu een onontwikkeld land zijn, dan zouden we dat misschien zo maar geloven, maar nu heb je toch wel wat vragen niet ? Nu zit je te denken, wie heeft gelijk ? Het antwoord is simpel, blijkbaar heeft de farmaceutische maffia wat meer macht in het ene dan in het andere land...
Herinner je de eieren ? Het moest van scharreleieren zijn, gezonder voor de kip én voor de mens ! Nu heeft een of andere lobbying doorgedrukt dat er teveel slechte stoffen in de bodem zitten, en dat eieren uit het kippenconcentratiekamp plots weer de goede zijn... Ook groenten in uw tuin zijn niet meer goed, nee ze zijn gecontamineerd (vroeger gewoon vervuild, nu nog erger gecontamineerd)... We mogen de erwtjes uit onze tuin niet meer eten, we moeten ze hebben van het veld van de boer, ja, dat veld, hier net naast je tuin ! Ja, want daar valt het vuil niet neer, nee vuil is er voor bekend dat het alleen in kleine tuintjes valt...
Slik, slik, slik maar op ! Wordt maar het meeblatend schaap in de grote kudden gegenmanipuleerde schapen van de politieke bestweters (betweters !).

Wordt wakker, wordt wakker !!! het is hoog tijd dat je weer zelf eens (probeert) denkt ! En probeer eens te redeneren ! Iets verder te denken dan wat ze je voorkauwen ! Ruk je los uit de dwangbuis van wat men ons allemaal wil voorschotelen ! Het is niet alleen een Bush die zijn volk voorliegt om oorlog te kunnen voeren, nee, ook ons liegen ze voor en voeren ons naar een toekomst die zij creëren ! Wordt wakker !!!

en denk.

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: