woensdag, april 30, 2008

djudedju (woordenboek blz 90)

Ik weet niet met wat ik eerst moet beginnen... Gezien dat mijn tellerke op 1000 stond ? Meer dan 1000 blz zijn inmiddels door u allen gelezen ! Merci ! Da's lief van ulle !

Gisterenavond naar den huisdokter gebeld om mijn uitslag te horen van mijn scan van mijn neus en omstreken... (even diep ademhalen :-) )
Ik kreeg meteen ook een afspraak voor deze morgen ! Sinusitis !
dus toch...
Raar, een ander mens heeft daar pijn van, ikke dus weer niet ! Blijkbaar slaan al de zenuween in mijnen kop tilt ! Ik weet niet wat tandpijn is (buiten het enge gevoel van ijs tegen mijn uitgroeiende bijterkes ;-( ....), en blijkbaar voel ik dus ook de pijn niet van de sinussen die ontstoken zijn. Misschien vind je dat een leuk iets voor mij, maar eigenlijk is dat niet waar ! Pijn is een alarmsignaal van het lichaam, het ontbreken van een alarmsignaal kan ernstige gevolgen hebben !)

Bij de dokter blijkt dat ik nog een scheve neus heb ook ! Ik heb eens goed naar mezelf gekeken in de spiegel... het is duidelijk een voordeel dat ik een dikke neus heb, zie je niet dat hij scheef is ! Ik zou echt niet graag hebben dat ik een scheve neus had ! Ik zou me te veel op een sosjelist trekken ! Kijk maar eens naar de meeste sosjelistische polletiekers, die hebben bijna allemaal een scheve gaffel midden op hunne façade staan ! Geeft mij altijd de indruk dat het op een of andere manier vechters, ruziemakers zijn, en die dikwijls hebben verloren ook al ! 'Anders werd hun snotkoker niet scheef geslagen hé ?

Enfin, je ziet, van langsom meer organen en onderdelen van organen beginnen mank te lopen, te piepen, te kraken, te haperen... 't Kan niet anders of mij is een lang (piepend) leven beschoren !

Heel lang geleden, hebben wij hier een "grote" verbouwing gedaan, onze living (onze lieveling) een stuk vergroot, de keuken vergroot, een terras gemaakt op dat nieuwe deel, en een deur tussen de slaapkamer en de zolder boven de garage gemaakt, zodat we een kamer bijkregen...
Omdat wij daardoor het zicht veranderden voor onze buren, moesten zij hun akkoord geven met deze aanbouw... Gisteren kwam mijn buur om mijn handtekening vragen om tegen die verlengde muur een veranda te mogen bouwen... 't Lijkt wel absurd ! eerst moet hij akkoord zijn met mijn uitbreiding, en nu moet ik akkoord zijn met zijn aanbouw aan die muur... administratie, Kafka heeft er niets aan !

Heb je ooit een boek van Kafka gelezen ? Ik vind dat de voorloper van de horror ! en de film "the fly" is mijnsinziens gebaseerd op een van zijn boeken... Als je ooit een boek van hem ziet, lees het dan eens, het is natuurlijk ondertussen al een wat verouderde stijl, maar je zult zien dat het echt iets heeft ! Als je dan weet dat dit ver voor al die anderen kwam, dan kun je begrijpen waarom die man zo'n grote naam heeft !

Een mens staat daar niet echt bij stil, maar sommige schrijvers hebben echt een nieuwe soort van literatuur uitgevonden ! We kijken allemaal naar de schilderkunst, en leren braafjes de kenmerken van de barok, de romantiek, het impressionisme, het pointillisme, en wie daar de breuk met het oude voor het eerst doorbroken heeft, maar blijkbaar is die revolutie in de literatuur niet zo belangrijk (???) en leren we niet wie daar de baanbreker was ! Gek eigenlijk, want geef toe, boeken zijn véél méér een publiek bezit dan een schilderij of een beeldhouwwerk ! Wil je een beeld zien, dan moet je er naar toe, een boek kun je thuis lezen, in je luie zetel... en toch hecht men blijkbaar minder belang aan de evolutie in die zelfde literatuur... bizar.

Ik weet wel dat niet iedereen een boekenwurm is, maar toch lezen we allemaal ! De krant, de onderschriften op tv, noem maar op... Lezen is volgens mij toch echt wel de grootste verworvenheid van de mensheid ! En het voldoet duidelijk aan een grote nood, want het geschrift is duizenden jaren oud ! De mens heeft blijkbaar altijd de nood gevoeld om dingen vast te leggen ! Bovendien is het geschreven woord ook het grootste systeem om kennis door te geven van geslacht op geslacht... en sinds de kwampjoeter steeds meer en steeds sneller ! De verworvenheden van de mensheid gaan mede daardoor ook steeds sneller en sneller ! Dus is het schrijven duidelijk de grootste onder alle verworvenheden ! En zeg nu niet wiskunde, want dat is er ook maar bij monde van het geschrift ! Eerst was er het ontwerpen van schrift ! en dan ook van het vastleggen van wiskunde binnen de schrijfkunst ! Het enige systeem, en in feite de voorloper van het schrift, is de tekenkunst ! Tekenen is (nog steeds !) een methode om kennis door te geven, en de meeste oude geschriften zijn gegroeid uit tekeningen... Kijk bv naar de egyptische hiërogliefen. Het chinese geschrift is er nog steeds op gebaseerd.

Literatuur is dan ook een zeer hoge vorm van kunst ! Het is het vastleggen van gedachten ! Als je kijkt naar de moderne schilderkunst, dan zie je dat men in veel van die kunstuitingen ook steeds meer probeert om met vorm en kleur eigenlijk gedachten en/of emoties vast te leggen. Je ziet ook dat het niet makkelijk is om dat te doen... want die vormevolutie is niet makkelijk te vatten, omdat het niet makkelijk is om het echt deugdelijk weer te geven ! Eigenlijk is het woord, verbaal of neergeschreven, bijna de enige mogelijkheid om gevoelens en gedachten over te maken aan mensen, die niet bij de expressie op zich, aanwezig zijn...

Vannacht lag ik weer na te denken... Ik ben een artikel aan het lezen over nieuwe vormen van energie, in de zoektocht naar minder of liefst niet vervuilend...
Ik ben geen technicus, (Odiel, is dat niks voor u ?), maar ik meen me te herinneren dat kracht gelijk staat aan energie of zoiets (let aub niet op de manier van uitdrukken...). Mijn idee is gewoon, is het niet mogelijk om bv het duwen van je hand om te zetten in energie ? Ja, natuurlijk wel,maar ik bedoel het rechtstreeks, zonder dat je die kracht eerst moet ondervangen door bewegende of draaiende dingen, het mag dus niet een systeem zijn zoals de dynamo van een fiets. Gewoon, rechtstreeks de duw omzetten in bv electriciteit ? Als dat zou kunnen, dan hebben we energie in overvloed, overal om ons heen ! Want dan zou de zwaartekracht meteen als (eeuwige ?) bron van electriciteit kunnen dienen ! Je huis zou door zijn gewicht zijn eigen krachtcentrale zijn. Want of je nu een gewicht op iets zet, of een neerwaartse druk uitoefent, het principe is hetzelfde . Denk ook eens aan het vervoer, het gewicht zou geen hinderpaal meer zijn, want hoe meer het weegt, hoe meer energie het ook opbrengt...
Ik weet het, ik droom maar, maar ik weet zeker dat het idee iets heeft, dat de moeilijkheid alleen zit in het opvangen en omzetten van de kracht !
Ik heb nog zo'n ideetje... Als je de woestijn zou kunnen bevloeien met zoet water, zou de woestijnvorming in veel gevallen een halt kunnen worden toegeroepen. Een prof (uit de univ van Gent ? meen ik) heeft die kristallen uitgevonden, die water kunnen opnemen in als het ware kleine watertankjes vormen, waaruit de planten naar behoeven kunnen putten. Dus eens je het water er krijgt kun je het in de bodem bewaren in die kristallen en zo ter beschikking stellen van de planten. Maar hoe krijg je dat zoet water daar ? In en rond de woestijn is er betrekkelijk veel water te vinden, maar veel er van is zout en ongeschikt. Mocht je nu een simpel systeem maken van horizontale open kanaaltjes (bv een dakgoot), die je volstrekt pas legt in de woestijn, daar zet je plastickoepels over in doorzichtige plastic, die tot op de grond (of zelfs iets er in ) komen, dan zou je door de zonnewarmte, het zoute water in de kanalen doen verdampen. Deze damp zou zich niet anders kunnen verwijderen dan door de grond, waar het opgevangen wordt in de kristallen. Net naast de plastic zou er dus, bereikbaar voor de plant, een vochtvoorraad bevinden, voldoende om een plant te bevoorraden voor de groei. Bovendien zou je naast de planten een nevenproduct hebben door het oogsten van het neerslaande zout in de kanalen...

Je ziet, zelfs 's nachts lig ik te fantaseren... te denken... Ik weet niet of alles wat ik denk uitvoerbaar is, maar ze hebben misschien de verdienste dat ze mensen eens anders doen denken... en dat is ook al winst. Want dat is wat we moeten doen ! Heel onze manier van leven is gebaseerd op vervuilende dingen ! En als we daar steeds weer op blijven zitten, dan kunnen we auto's maken met minder vervuilende motoren, maar toch nog steeds vervuilend, en door het steeds toenemen van het aantal auto's hebben we zelfs niet echt winst... Nee, we moeten eens helemaal herbeginnen, heel anders gaan denken, weer vertrekken van nul ! Ik heb je al eens gezegd dat we een grote kans hebben verloren door de kolonisatie van Zuid Amerika ! Daar waren ze bezig een maatschappij op te bouwen zonder het wiel ! Wij hebben die manier van denken vernietigd ! Misschien zou die manier van denken véél beter geweest zijn dan de onze ! Het is in ieder geval een feit dat we steeds meer en meer vaststellen dat die mensen dingen konden, die wij nu nog steeds niet kunnen, of slechts met gebruikmaking van de meest moderne hulpmiddelen, en op een onbetaalbare manier... Maar hoe zij het deden, die wetenschap hebben wij vernietigd !!!
Hadden wij dat niet gedaan, dan hadden wij nu in het slechtste geval een alternatieve denk- en werkwijze... en moesten wij misschien nu niet van nul herbeginnen om tot een oplossing te komen van heel de problematiek die ons milieu bedreigt.

Ik weet het, ik heb ook geen antwoord, maar misschien, als we met zijn allen eens durven bewust anders denken, komt er wel iets uit de bus...

Genoeg hooi op uwe vork ? dan ga ik stoppen, en u eens laten brainstormen... benieuwd wat er uit uw bolleke komt...
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: