donderdag, maart 07, 2019

rituelen

Wellicht is het een symptoom van het ouder worden, maar soms kan ik me niet ontdoen van de indruk dat we vastroesten in wat je rituelen zou kunnen noemen... Dingen die je steeds weer op steeds dezelfde volgorde op steeds zowat het zelfde tijdstip doet...

Soms leggen ze het ons van buitenaf op... Neem maar medicamenten: drie keer daags na het eten, en daar zit je dan mee, gedurende heel de tijd dat die ziekte duurt, of dat het doosje pillen meegaat.

Hier zitten we echter met zijn twee, en beiden verheugen we ons in het feit dat we chronisch ziek zijn, en dat bepaalde pillen al jaren ons doen en laten in een bepaald kader dwingen. Andere medicaties zijn maar tijdelijk, of in tijden van heel veel pijn...Maar ook die horen eigenlijk in het levensritueel van de pijnpatiënten thuis...

Soms zijn er zoveel rituelen, dat ik voor mezelf, inwendig het lijstje moet aflopen: heb ik niets vergeten...

Ik sta 's morgens op, en ga eerst wat turnen. Momenteel zijn een deel oefeningen niet mogelijk, door een ontsteking van twee pezen en het slijmbeursje in mijn linkse schouder, maar ik begin toch maar iedere dag met turnen. Dan ga ik naar de slaapkamer en doe mijn pyjamavest uit, om naar de badkamer te trekken. Ik neem de fles met het middel voor mijn kalkhuishouding, meet daar netjes de vereiste hoeveelheid af, en slik dit door. Maatbekertje uitspoelen en afdrogen. Ondertussen het warmwater laten lopen, zeezout in mijn neusspoelbeker doen, het water op lichaamstemperatuur brengen, en dit water in de neusspoeler doen. Ik zet me op de rand van de badkuip, vlak tegen de lavabo, hou het hoofd schuin en spoel mijn neus. Eerst het ene neusgat, dan het andere. Dan neus goed snuiten, zodat de neusgang weer "droog" is. Dan ga ik naar de slaapkamer, waar Anny ondertussen de antibioticadruppels aan het schudden is, ik leg me op mijn rug, en Anny doet in ieder neusgat drie druppeltjes. Ik ga (snuivend) rechtop zitten, en Anny smeert mijn pijnlijke schouder in.
Terug naar de badkamer. Ondertussen vlug eens op de weegschaal staan, om te zien of mijn gewicht zowat stand houdt...
Tanden poetsen. Mond spoelen. Een deel van het water in het glas laten, want ik moet dan nog het middel voor mijn atypische ouderdomsastma diep inhaleren, en dan onmiddellijk zeer zorgvuldig de mond spoelen (gevaar voor mondschimmel !!!). Dan glas terug vullen met lauw water, uitdrinken voor de vooruitgang van de achteruitgang (werkt minstens evengoed dan de middeltjes die je in de apotheek koopt !). Vals gebit poetsen en op zijn plaats steken. Dan, zoals ieder mens me wassen en mijn haar kammen. Terug naar de slaapkamer. Anny is in die tijd naar beneden getrokken waar ze het ontbijt klaar zet, naast mijn medicamenten. Ik doe mijn kleren aan, maak het bed op, en zet het raam open om de kamer te verluchten.
Beneden neem ik eerst de twee zakjes granulaten voor mijn chronische darmontsteking, met wat fruitsap, dan mijn zes pillen met de rest van het fruitsap. Ik leg een laagje lekkere sinaasappelconfituur op mijn rijstwafel en eet die op. Dan neem ik een banaan, pel die breek die in twee, een stuk voor Anny en een stuk voor mij, tegen de spierkrampen...
Einde van de morgendrituelen...

Er zijn ook zo'n (gelukkig minder complexe) rituelen voor het noenmaal, het avondmaal en bij het slapengaan, maar daar wil ik jullie niet mee vervelen. (Ik denk dat jullie de morgen al vervelend genoeg vonden...

Maar je ziet, het is werkelijk een ritueel, waarbij de volgorde bepaald is, de werkwijze en het tijdstip... Het bepaalt dus mee het leven van elke dag.
Verbaast het je, dat ik soms voor de spiegel in de badkamer sta, te denken: heb ik nu alles gedaan wat moet?
Of is dit ook een symptoom van het ouder worden???
(durf niet te knikken hé !!!)

Tot de volgende blog ?

Geen opmerkingen: